Zašto smo počeli da koristimo aplikaciju autocomplete? Da li vam nešto u toj aplikaciji smeta?
— Guglova aplikacija autocomplete se razlikuje od sugestija koje prilikom pretraživanja nude Bing ili Jahu. Bing i Jahu pokazuju osam do deset sugestija koje odražavaju način na koji drugi ljudi vrše pretraživanje. I Gugl je to nekad radio, ali u poslednje vreme prikazuje ljudima najviše četiri sugestije, a one često imaju malo veze sa time kako drugi ljudi vrše pretraživanje. Dakle, šta oni rade? U junu je Sorsfed (veb-sajt i kanal koji se emituje preko Jutjuba) objavio video u kom tvrdi da Gugl suzbija negativne sugestije prilikom pretraživanja vezanih za Hilari Klinton; video je postao viralan, dok je Gugl demantovao tvrdnje Sorsfeda. Zapitao sam se da li je Sorsfed u pravu i takođe sam postao radoznao. Zašto bi Gugl potiskivao negativne sugestije za jednog kandidata? Koji je smisao?
Šta ste, dakle, uradili?
— Dve stvari. Prvo, moji ljudi i ja počeli smo da tražimo konkretne tvrdnje koje je Sorsfed izneo. Potvrdili smo da Gugl često prikazuje veoma pozitivne sugestije prilikom pretraživanja za Klintonovu, dok Bing i Jahu prikazuju mešavinu pozitivnog i negativnog.
Takođe smo ustanovili da Gugl prikazuje pozitivne stvari o Klintonovoj čak i kad njihovi sopstveni podaci pretraživanja (na Gugl Trendovima) svedoče o tome da ljudi zapravo traže negativnu informaciju.
Potvrdili smo i Sorsfedovu tvrdnju da Gugl ponekad prikazuje negativne informacije o drugim ljudima, uključujući Trampa, dok uskraćuje negativne o Klintonovoj.
Da li su vaša otkrića bila potpuno konzistentna?
— Ne, ustanovili smo takođe da postoje neki izuzeci od pravila — situacije u kojima je Gugl pokazivao negativne sugestije prilikom pretraživanja u vezi sa Klintonovom i čak donekle pozitivne sugestije za Trampa. Zato su Sorsfidove tvrdnje u načelu bile ispravne, mada malo preterane.
Međutim, otkrili ste još nešto, zar ne? Nešto važnije od obrasca sugestija pretraživanja kad je reč o Klintonovoj i Trampu.
— Tako je. Želeo sam da saznam zašto Gugl možda potiskuje negativne sugestije u pretraživanjima za neke ljude, pa sam sproveo onlajn eksperiment sa 300 ljudi iz 44 američke države da bih video da li se prema negativnim sugestijama odnose iole drukčije nego prema neutralnim ili pozitivnim. Opsežno istraživanje u nekoliko oblasti pokazalo je da negativni stimulans privlači daleko veću pažnju nego neutralni ili pozitivni — slično tome kad vidite bubašvabu u salati i u panici bacate celu činiju salate.
Pa šta ste ustanovili?
— Bio sam zaprepašćen onim što sam ustanovio. Možda nije trebalo, ali bio sam. Ustanovio sam tri stvari. Prvo, ljudi bi dvaput češće kliknuli na takvu negativnu sugestiju nego što bi to učinili slučajno. Ono što je negativno ne samo da skreće pažnju, ono povećava broj klikova. Drugo, negativne sugestije posebno su privlačne za neodlučne birače — ljude koji odlučuju o ishodu tesnih izbora. Oni na njih klikću 15 puta češće nego na neutralne stvari u kontrolnim pitanjima. I treće, demokrate više privlače negativne stvari o republikanskim kandidatima; republikanci se ponašaju potpuno suprotno.
Šta sve to znači?
— Znamo iz prethodnog istraživanja da način na koji se naručuju rezultati pretraživanja može dramatično da preokrene glasanje i mišljenje. Sada smo otkrili da takve sugestije mogu da deluju na isti način. Da bi se glasovi okrenuli ka jednom kandidatu, sve što treba da uradite jeste da potisnete negativne sugestije pretraživanja za tog kandidata — ali ne i za njegovog protivnika. Vremenom će to navesti milione ljudi da gledaju pozitivne veb-stranice za kandidata kog podržavate, dok će istovremeno milione navesti da gledaju negativne informacije o onom protivničkom. To lako menja situaciju kod neodlučnih birača u pogledu toga kog preferiraju — za 20 pa i više odsto i čak 80 odsto kod nekih demografskih grupa. Na ovaj način se može menjati mišljenje o bilo čemu, uopšte.
Dakle, koliko birača Gugl na ovaj način može da preokrene na predstojećim izborima?
— Negde između 800.000 i 3,2 miliona.