Najnovija kabina helikoptera je bila predstavljena na izložbi „HeliRusija 2016“. Inovativnost rešenja Ujedinjene korporacije za proizvodnju instrumenata, koja ulazi u korporaciju „Rosteh“, leži u tome što se iz kabine može upravljati ne na tradicionalan način, već džojstikom koji liči na one koje se koriste za kompjuterske igre. Alternativni uređaj upravljanja — trekbol, sličan je kompjuterskom mišu.
Prema rečima šefa AO „Ramenskog biroa za proizvodnju instrumenata“ Danila Brenermana, kojeg citira list „Izvestija“, ova tehnička inovacija je unikatna: konkurentska preduzeća ga praktično ne koriste.
„To je apsolutno savremeno napredno rešenje koje nema pandan u svetu. Na zapadu samo italijanski univerzalni helikopter ’Agusta Vestlend‘ ima trekbol. Džojstike u svojstvu upravljača još niko ne koristi. Nadamo se da će sledeća naša rešenja biti integrisana za konstrukciju svih perspektivnih ruskih helikoptera“, izjavio je on.
Univerzalnost kabine u koju su postavljena četiri displeja i tabla sa dugmićima i džojstikom stvara još jednu konkurentsku prednost: može se postaviti na različitim tipovima helikoptera, uključujući gore pomenuti ’Agusta Vestlend‘, za koji se planira proizvodnja u Rusiji po licenci.
Džojstici će biti postavljeni i na nove helikoptere Mi-38, koje proizvodi kompanija „Helikopteri Rusije“. Kako je ranije saopšteno, prvi će ih dobiti Vazdušno-kosmičke snage Rusije. Isporuke će početi 2018. godine. U ovom trenutku postoji dogovor sa Ministarstvom odbrane o kupovini tri letelice sa mogućim kupovinom još pet.
„Već smo prošli fazu kopnenih testiranja i do kraja godine smo spremni da održimo letačka. Od naredne godine treba početi serijsku proizvodnju za jačanje perspektivnih ruskih helikoptera novom opremom“, dodao je Brenerman.
Po mišljenju stručnjaka za avijaciju Antona Lavrova koji navodi list „Izvestija“, napuštanje dugmića u korist džojstika — to je prelazak na „elektronsku palubu“, skidajući tako sa pilota deo funkcija.
„Taj sistem se naziva Fly-by-wire — ’upravljanje po žici‘. Njegova osnovna prednost je u tome što se mnoge funkcije sa čoveka prenose pod kontrolu kompjutera, to jest signal od džojstika ide prvo u kompjuter, analizira se i tek nakon toga se predaje neposredno na izvršni uređaj. Zahvaljujući tome, pilot ne može greškom da obori letelice u žbun ili izvedi neki drugi opasni manevar“, naglasio je Lavrov.