„Epl“, jedan od najvećih tehnoloških giganata Silicijumske doline, objavio je da je trinaestogodišnji blistavi rast završen. Era u kojoj je ova kompanija na svetsko tržište izbacila niz proizvoda, „ajpod“, „ajped“ i „ajfon“, zbog prezasićenja američkog tržišta i slabosti drugih velikih tržišta kakvo je kinesko, prekinuta je, i kompanija je morala da objavi pad prihoda za 13 odsto u poslednjem kvartalu.
Skoro polovina smart telefona prodatih u SAD su „ajfoni“, ali tačka zasićenja je dostignuta i u SAD i u drugim razvijenim zemljama. Osim toga, veliki izazov za „Epl“ predstavljaju konkurenti koji za proizvodnju smart telefona koriste „Guglov“ operativni sistem, što ih čini jeftinijim. Sve u svemu, prodaja „ajfona“ opala je za 16 odsto.
Vest o „Eplovom“ razočaravajućem kvartalu samo je jedna u nizu loših vesti koje stižu iz tehnoloških kompanija. Razlozi za to su različiti — pad prodaje računara i kretanje cena onlajn-oglasa su neki od njih. Međutim, zajednički imenilac za sve jeste da su tehnološke kompanije prerasle u gigante i da teško održavaju zamah rasta.
Izvršni direktor „Epla“, Timoti Kuk, pad je nazvao „pauzom“ bez značajnih posledica po poslovanje kompanije, ocenivši budućnost „Epla“ kao „svetlu“. Međutim, investitori ne dele optimizam prvog čoveka kompanije, s obzirom da su prihodi manji za 22 odsto, a deonice kompanije na Vol stritu pale su za 8 odsto.
Najbrži pad prodaje „Epl“ je zabeležio u Kini, Hong Kongu i Tajvanu, 26 odsto. U samoj Kini, prodaja je opala za 11 odsto. Neizvesnost oko budućnosti „Epla“ povećana je odlukom američke vlade da ukine projekte elektronskih knjiga i digitalnih filmskih servisa.
Ni „Eplove“ projekcije prihoda, koja su manje od onoga što je Vol strit očekivao, ne ulivaju poverenje investitorima. Analitičari smatraju da „Epl“ ulazi u fazu usporene prodaje, slično onome što se desilo pre deset godina, kada su stari modeli kompjutera zamenjeni novim. Takođe, mnoge kompanije pogođene su jačanjem dolara, što američke proizvode čini skupljim u inostranstvu.
Kuk tvrdi da je sve što se sada dešava deo dvogodišnjeg ciklusa vezanog za prodaju „ajfona“. Linija „ajfon 6“, promovisana 2014, donela je kompaniji rast prodaje i cene akcija „Epla“ su skočile.
Najnoviji model „Ajfon SE“ promovisan je 31. marta, prekasno da bi podaci o njegovoj prodaji ušli u bilans poslednjeg kvartala. Kuk tvrdi da je potražnja za njim tolika da „Epl“ ne može da postigne da proizvede dovoljan broj.
„Epl“ polaže dosta nade u usluge koje nudi korisnicima, kao što su „Epl mjuzik“ i „Ajklaud“ i u proizvode koji su tek u povoju, kao što su časovnici i nakit, ali oni tek treba da dostignu nivoe masovne prodaje. Kako je Kuk rekao, prodaja časovnika premašila je prodaju „ajfona“, ali nije naveo konkretne brojke.
I prodaja tableta „ajped“, nekada snažnog generatora kompanijskih prihoda, opala je poslednjih nekoliko godina, uprkos promociji novih, moćnijih modela. Međutim, Kuk tvrdi da će se njegova prodaja poboljšati u tekućem kvartalu.
Uprkos padu prihoda, „Epl“ i dalje zarađuje desetine milijardi dolara godišnje, a najavljeno je i povećanje dividendi za 10 odsto. Jedina svetla tačka u poslovanju „Epla“ u poslednjem kvartalu su usluge, čija je prodaja porasla za 20 odsto. Kompanija namerava da ove godine predstavi još modela „ajfona“, što bi moglo da dovede i do povećanja prihoda.