„Pošteno govoreći, naša dominacija u vazduhu nestaje… To ne važi samo za Tihookeansku flotu, to postaje važno i u Evropi i na svakoj tački planete. Oni (Rusija i Kina) su smanjili raskorak“, rekao je za „Nešenel interest“ komandant Vojnog vazduhoplovstva SAD u Evropi, general Frenk Gorenc.
Zabrinuti su i analitičari istraživačke korporacije RAND: „Kina nastavlja da pojačava potencijal svoje avijacije, čime donekle otežava zadatke Amerike… Ako se ima u vidu savremeni tempo vojnog razvoja SAD, balans vojne moći u Azijsko-pacifičkom regionu više ne ide u korist Amerike. “
Struktura američke avijacije prilagođena je manevrima poput operacije u Iraku 2003. godine, ali sada ona mora da se prilagodi novoj sredini — na scenu se vraćaju Rusija i Kina.
Postaju mogući novi tipovi sukoba, tako da avijacija sada treba da rešava zadatke obuzdavanja i, potencijalno, uklanjanja novih protivnika, navodi analitičar.
Stručnjak se pita da li je vazdušna dominacija potrebna i zaključuje da avijacija verovatno ne dobija rat, ali, ako ništa drugo, spasava od poraza.
Posebnu ulogu vojnoj avijaciji daju i Kina i Rusija, u kojoj je modernizacija flote lovaca i bombardera ključni aspekt čitave vojne modernizacije zemlje.
Analitičari RAND-a smatraju da se raskorak u potencijalu borbene avijacije SAD može premostiti uz pomoć F-35.
Analitičar „Nešenel interesta“, međutim, nije u potpunosti saglasan sa tim mišljenjem. On podseća da su pre dvadeset godina jedini izazov za američku avijaciju bili ruski raketni kompleksi zemlja–vazduh, a da je F-35 izrađen upravo kao protivteža tim sistemima.
Lejton navodi da osnovne prednosti SAD u vazduhu predstavlja flota lovaca četvrte generacije F-15, kao i određeni broj lovaca pete generacije F-22.
Zastarelom F-15, međutim, sve je teže da se suprotstavlja novim ruskim i kineskim avionima, pre svega višenamenskom lovcu 4+ generacije Su-35, koji američka letelica nije uspela da prevaziđe čak ni nakon modernizacije, upozorava stručnjak.
Lovci F-22 izgledaju mnogo bolje, ali oružane snage ih imaju premalo da bi se održala globalna prednost u vazduhu — svega 90, dodaje analitičar.
Program F-22 smanjen je 2009. godine zato što je i bez tih aviona bilo moguće voditi operacije protiv ustanika i borbu protiv islamističkih terorista, a Vašington se nije ni bavio drugim ratovima.