„Kada su tehnolozi i stručnjaci ’Boinga‘ i ’Erbasa‘ posetili fabriku ’Aero kompozit — Uljanovsk‘ i svojim očima videli proizvodnu liniju, bili su krajnje iznenađeni: ’Nismo verovali da je fabrika sposobna za tako nešto dok se nismo sami uverili‘“, piše „Japan biznis pres“.
Ruski avio-inženjeri uspeli su da izrade karbonska krila i rep, konstrukcione elemente prvog ranga. U ovom trenutku „boing 787“ važi za najsavremeniji putnički avion jer je opremljen karbonskim vlaknima.
Drugo pitanje, navodi „Japan biznis pres“, jesu troškovi proizvodnje ugljeničnih elemenata. „Glavna prednost MS-21 je u primeni napredne, ali jeftine proizvodne tehnike“, naglašava se u tekstu.
Karbon je ojačan ugljeničnim vlaknima i plastikom koja podseća na epoksidnu smolu. Zahvaljujući tome materijal postaje toliko čvrst da može da se koristi za izgradnju aviona, a ukupna masa konstrukcije se smanjuje za 20 odsto. Glavni nedostatak ovog načina izrade jeste njegova cena.
„Proizvođači aviona teže da smanje troškove ovog procesa. U tom smislu, tehnologija proizvodnje MS-21 je najnaprednija u svetu“, piše list.
Rusija je uspela da dođe do jeftinijeg načina proizvodnje karbona: na ugljenična vlakna nanosi se tečni sloj plastike, zatim se vlakno učvršćuje zagrevanjem na visokoj temperaturi. Ovaj metod se naziva transferno formiranje plastike uz pomoć vakuuma.
Glavno dostignuće ruskih proizvođača aviona, smatraju autori teksta, jeste činjenica da su inženjeri MS-21 uspeli da izađu na kraj s ovim zadatkom i da pojeftine proces proizvodnje.
Ruska kompanija je prva u svetu uspela da izradi pouzdana krila aviona ovom metodom.
„Rusija je uspela da izradi karbonska krila za MS-21. Po svoj prilici, to nije jedino što svedoči o razvoju ruske industrije i tehnologije“, zaključuje list.