Iako se, prema proceni portala, „Iks-rej“ neće pojaviti u Srbiji pre 2017. godine, ruski analitičari ne isključuju mogućnost da „Avtovaz“ ipak krene u ofanzivu na istočnoevropska tržišta.
Prodaja „lade Iks-rej“ u Rusiji počinje sredinom februara. Najskuplja verzija ovog vozila — „prestiž“ — na domaćem tržištu će koštati 723.000 rublja, odnosno oko 8.500 evra. Za ovu cenu klijent će dobiti benzinski motor VAZ zapremine 1,8 litara i snage 122 ks, poluautomatski menjač sa pet brzina, kao i luksuzni enterijer i opremu.
Najjeftinija verzija ima motor zapremine 1,6 litara i snage 105 ks, kao i manualni menjač (koji, uzgred, preporučuju oni koji su već testirali novu „ladu“). Ova verzija će koštati oko 600.000 rubalja, odnosno oko 7.000 hiljada evra.
Ruski vozači smatraju da bi nova „lada“ pre svega mogla parirati „hjundai solarisu“ i automobilu „kia rio“, ali joj je glavni konkurent ipak „reno sandero“. Ne čudi što bi rumunsko-francuski „dačija sandero“ mogao da postane prvi rival ruskoj „ladi“ i u Srbiji, jer se radi o bliskim rođacima, objašnjava za Sputnjik Jurij Urjukov, zamenik glavnog urednika ruskog sajta „Auto mejl“.
„Promene se uglavnom tiču karoserije i dizajna enterijera. Ruski vozači iz sopstvenog iskustva znaju da je ’sandero‘ sigurno i izdržljivo vozilo, a ’lada Iks-rej‘ će sigurno biti jeftinija od ’sandera‘, iako ima mnogo bogatiju opremu u odnosu na svog francusko-rumunskog prethodnika‘, kaže Urjukov.
„Lada Iks-rej“ je pseudokrosover, koji spolja liči na terenac, kaže Urjukov
„’Lada‘ ima povećani klirens, ali ipak je to vozilo sa prednjim pogonom, kao i običan hečbek, ono nije sposobno za vožnju van druma. Sa druge strane, duboki sneg ili rupe na putevima neće stvoriti prepreku za ’Iks-rej‘. Rekao bih da je to univerzalno vozilo sa kvalitetnim bezbednosnim sistemom“, kaže on.
I glavni urednik autoportala „Za rulem“ Artur Saruhanov kaže, da je upravljanje „ladom“ komfornije u odnosu na „sandero“. Pritom, „iks-rej“ je nasledio „sedišta koja su tipična za ’Reno‘“, što se sigurno neće dopasti onima koji budu zaglavljeni u saobraćajnoj gužvi. Sa druge strane, „lada“ je uvek bila poznata po jeftinim auto delovima.
„Rusi, naklonjeni ’ladama‘, uvek su imali mogućnost da kupe auto-delove u najbližem servisu i da samostalno poprave vozilo u svojim garažama. Ova mogućnost je pozitivno uticala na odluku kupaca i zato su ovi modeli popularni u ruskoj unutrašnjosti. Druga je stvar to što ne bi trebalo upoređivati ’Iks-rej‘ sa modelima koje je ’Avtovaz‘ proizvodio pre pet godina. ’Iks-rej‘ je mnogo sofisticiranije vozilo“, kaže on.
Saruhanov ne očekuje probleme ukoliko „Iks-rej“ i „dačija“ budu istovremeno prisutni na srpskom tržištu, s obzirom na to da je upravo „Reno“ većinski vlasnik kompanije „Avtovaz“. Recimo, na ruskom tržištu koegzistiraju različiti modeli „Renoa“, zato što svaki od njih ima svog potrošača i misli da je to moguće i na evropskom tržištu.
„Drugo je pitanje, koliko je ’Reno‘ spreman na taj korak. Prvo bi trebalo istražiti srpsko tržište. Ukoliko se bude ispostavilo da na srpskom tržištu koncern može da proda samo nekoliko desetina vozila mesečno, nema svrhe za stvaranje dodatne konkurencije između različitih modela iste kompanije. Zato što, recimo, na ruskom tržištu se prodaje do 400.000 automobila ’lada‘ godišnje“, ističe Saruhanov.
Ruski vozači uglavnom imaju pozitivan stav o novom vozilu. Internet korisnici ističu da „Iks-rej“ ima dimenzije kao „nisan kaškaj“ (takođe automobil nalik terenskom ali bez realnih terenskih mogućnosti) i nadaju sa da će nova „lada" biti sigurna barem kao „hjundai tukson“.