Predstavnici medija već uveliko „oštre pera“, pripremaju pitanja i osmišljavaju načine kako da privuku pažnju lidera zemlje.
Ranijih godina, ne bi li dobili svoj „minut slave“ i šansu da postave pitanje ruskom predsedniku, novinari su se dovijali na razne načine, pa su čak ispisivali i plakate.
Mnoge novinarke strogo vode računa i o tome šta će obući, kakve će boje nositi kako bi bile primećene i dobile mogućnost da baš one među više od hiljadu novinara dobiju priliku da postave pitanje.
Da ovaj trik „pali“, svedoči slučaj sa jednom ruskom novinarkom koja je ostala upamćena po tome što je ruskom predsedniku na pres-konferenciji izjavila platonsku ljubav.
„Ni Putin, ni njegov portparol Dmitrij Peskov ne poznaju većinu novinara koji prisustvuju konferenciju. U sali je bilo više od 1.300 novinara. Mislila sam da bi se trebalo obući tako da Putin kaže: ’Dajte (mikrofon) devojci u plavoj haljini da postavi pitanje.‘ To jest, da bi izabrao baš mene znala sam da se nečim moram izdvojiti i biti upečatljiva. Zato sam obukla plavu haljinu, u rukama sam imala belog plišanog medvedića i novine za koje radim. Tako sam dala predsedniku tri znaka po kojima bi me eventualno zapazio“, ispričala je Elena Miljčanovska, koja je ranije zaista i dobila priliku da postavi pitanje predsedniku.
Novinari koji tradicionalno prisustvuju ovom velikom događaju kažu da su stekli utisak da im „Putin čita misli“ i da „predsednik tačno zna koje će mu pitanje postaviti“, iako je „strogo čuvana tajna“ svako pitanje, koje se danima i nedeljama osmišljava na redakcijskim kolegijumima.
Oni smatraju da predsednik obraća pažnju i na njihova lica. Oni čije lice i oči gore od želje — imaju šansu, dok ravnodušni neće dobiti priliku.
Ruski novinari svedoče i o tome da su mnoga pitanja koja su pokrenuta na velikoj godišnjoj pres-konferenciji kasnije rešena. Tako je, na primer, jedna novinarka postavila pitanje o sudbini poljoprivrede u Rusiji. Svojim obraćanjem predsedniku ona je pomogla brojnim farmerima da reše neke svoje probleme.
Jedan novinar je potegnuo pitanje o tome zašto kvas, rusko nacionalno piće, ne može da bude konkurentan sličnim uvoznim proizvodima i zašto ruske trgovine nisu voljne da ga smeste na svoje police? Nakon te konferencije za štampu, „Vjatski kvas“ je postao brend u regionu i prodaje se u mnogim ruskim prodavnicama.
Politikolozi ove godine očekuju od novinara oštra pitanja. Prema njihovom mišljenju, akcenat će biti na socijalno-ekonomskim pitanjima, na stanju ruske ekonomije usled pada cene nafte, kao i na brojnim međunarodnim problemima. Očekuje se da će se govoriti o Siriji i situaciji na Bliskom istoku, borbi protiv terorizma (DAEŠ-a), odnosima Rusije i Zapada, Moskve i Ankare, a da će takođe biti pokrenuto i pitanje ukrajinske krize.
Inače, za veliku konferenciju je već sve spremno. U sali u kojoj će biti održan susret šefa države sa novinarima, postavljeno je 35 tona opreme i dekoracije. Montiranjem se prethodnih pet dana bavilo čak 400 ljudi.
Za ovu priliku, biće korišćena dinamična svetla sa daljinskim upravljanjem. Ukupno — 120 lampi, od kojih je 80 odsto halogenih. Stručnjaci objašnjavaju da će to smanjiti potrošnju elektične energije i stvaranje toplote u prostoriji. Prema njihovim rečima, najvažnije je da svetlo ne ide predsedniku u oči, kako ga ne bi zaslepelo i kako bi video sagovornike.
Osim toga, u sali je postavljeno 13 kamera i 14 bežičnih mikrofona, od kojih će dva biti kod Putina — glavni i rezervni.
Inače, prošlogodišnja jubilarna deseta godišnja konferencija za novinare ruskog predsednika trajala je tri sata i deset minuta, a prvi čovek Rusije odgovorio je na pitanja 39 novinara.
Najduža do sada konferencija bila je održana 2008. godine i trajala je četiri sata i 40 minuta i za to vreme odgovorio je na više od 70 pitanja.
Prvi put ruski predsednik je održao veliku konferenciju za štampu 2001. godine. Zatim su takvi sastanci sa novinarima postali godišnji. Izuzetak je postalo samo vreme kada je Vladimir Putin zauzimao dužnost ruskog premijera.
Prema tradiciji, prvo šef države rezimira godišnje rezultate, zatim mikrofon prelazi u salu. Akreditaciju mogu da dobiju saradnici bilo kog medija registrovanog u Rusiji ili inostranstvu. Oni imaju mogućnost da postavljaju bilo kakva pitanja: od politike i ekonomije do ličnog života predsednika.
Državni kanali i radio-stanice obavezno direktno prenose konferenciju za štampu.