Hibridna amfibijska bespilotna letelica opremljena vazdušnim jastukom prikazana je pre nekoliko dana, ali samo na fotografiji. Na prošlogodišnjoj velikoj izložbi u Jekaterinburgu prikazan je model, dok će posetioci aero-mitinga MAKS 2015 moći „čiroka“ da vide prvi put i uživo, kaže za Sputnjik Leonid Hozin, portparol kompanije „Rostek“.
„Prošle godine na velikoj izložbi u Jekaterinburgu predstavili smo mali model razmera 1:5. Nije se radilo o radnom modelu, već više o maketi ’čiroka‘. Prvi put ćemo predstaviti letelicu u svojoj punoj veličini na ’MAKS-u‘. To je praktično već avion sa rasponom krila od 10 metara, a uzletna masa je 750 kg, dok nosivost tereta tokom leta iznosi 300 kilograma“, kaže Hozin za Sputnjik.
„Čirok“ je jedinstven ne samo u Rusiji, već slična letelica ne postoji nigde u svetu, kaže Hozin i objašnjava da je njena jedinstvenost u posebnosti šasije, jer je ona na vazdušnom jastuku.
Naša letelica nema točkove, već upravo ti vazdušni jastuci omogućavaju da letelica može da se podigne u vazduh, iako se pod njom ne nalazi tradicionalna pista i iako nije katapultirana — ona može da poleti sa bilo koje površine. To znači da naša letelica može poleteti sa peska, trošnog tla, blata…
„Čirok“ može da pređe skoro 2.500 kilometara i da dostigne visinu nešto manju od 6.200 metara. Maksimalna nosivost mu je 300 kilograma. Dron je napravljen od kompozitnih materijala, koje ga čine teško vidljivim za avione i gotovo je bešuman.
„Bespilotna letelica je višenamenska. Potencijalni korisnik može biti i vojska, ali i civili. Što se tiče upotrebe u civilne svrhe, letelicu najpre mogu koristiti geolozi, kao i oni koji se bave bušenjem tla i crpljenjem nafte u smislu monitoringa ili kontrole inženjerske infrastrukture. To jest, letelica se može koristiti za kontrolu naftovoda, puteva i električne mreže. Takođe, može služiti za dopremanje tereta na daleka mesta, tamo gde nema puteva“, kaže Hozin za Sputnjik.
„MAKS“ je prvi izložbeni prostor na kojem će „Rostek“ predstaviti „čirok“. Kažu da već imaju brojne zahteve domaćih i stranih delegacija koje žele da vide letelicu porazgovaraju sa njihovim stručnjacima i konstruktorima. Veliko interesovanje za letelicu vlada u državama zapadne i istočne Evrope, ali i Azije, kaže Kozin. On ne očekuje prodaju, jer serijska proizvodnja još nije počela.
„Moguće je da ćemo sledeće godine nastupiti sa gotovim proizvodom. ’MAKS‘ je mesto gde ćemo pokazati visoki nivo tehničke i naučne misli naših konstruktora“, kaže Kozin.