Najnoviji i najskuplji projekat Pentagona, lovac-bombarder pete generacije F-35, najveće je razočaranje za Vazduhoplovne snage SAD. Letelica je izazvala talas kritika zapadnih posmatrača, kao i američkih parlamentaraca.
Naučni saradnik Centra za istraživanje međunarodne bezbednosti pri Atlantskom savetu Džejms Hasik napominje da se za 100 milijardi dolara utrošenih na realizaciju projekta F-35 moglo kupiti oko 740 lovaca „evrofajter tajfun“, ali da takva odluka ne bi bila u duhu američkih Vazduhoplovnih snaga.
„U korpusu mornaričke pešadije, u ratnom vazduhoplovstvu i mornarici SAD, nadali su se da će im novi lovac obezbediti nespornu prednost u vazduhu“, naveo je analitičar. Vreme je, međutim, pokazalo da lovac, čija je razrada čak premašila prvobitan budžet, nije toliko dobar koliko se očekivalo.
Parlamentarac Dejvid Džensen je naveo da je ahilova peta F-35 njegova manevarska sposobnost, u kojoj ga je nadmašio čak i F-22. U kolumni za list „Vest australijan“ on je naglasio da tvorci aviona nisu uzeli u obzir lekcije iz američkog rata s Vijetnamom — američka vojna doktrina pedesetih godina predviđala je kraj „ere vazdušnih borbi“. Polazeći od te pozicije, u SAD su osmislili lovca-bombardera F-4 „fantom“, opremljenog savremenim radarima za potragu i navođenje, raketama vazduh—vazduh i drugim tehnološkim inovacijama. Pošto je „era vazdušnih borbi“, po mišljenju tvoraca, okončana, na avion nisu postavljeni topovi. U borbi rakete nisu radile „onoliko efikasno kako se pretpostavljalo, a pokretni ’MiG-17‘ donosio je avionu F-4 gomilu problema“, smatra Džensen.
F-35 je takođe opremljen savremenim radarima i senzorima. Ipak, u borbi ga je potpuno prevazišao prethodnik — lovac četvrte generacije F-16, koji je osmišljen pre više od 40 godina. „Jasno je da u neposrednoj borbi F-35 ne bi opstao, čak ni u sukobu s avionima izrađenim decenijama unazad“, dodaje Dejvid Džensen.
„Tužno je što će famozni F-35 raskomadati čak i antikvarni ’MiG-21‘, a da ne govorimo o neposrednoj borbi s ruskim lovcima četvrte generacije ’suhoj-27‘ i ’MiG-29‘“, smatra jedan od autora američkog F-16, avio-konstruktor Pjer Sprej.