Pre 130 godina, dana 10. jula, rođen je Pavel Osipovič Suhoj, čuveni sovjetski konstruktor aviona, projektant prvog sovjetskog supersoničnog aviona i osnivač kompanije „Suhoj“. Avioni koje je njegova kompanija proizvela zauzimaju značajno mesto ne samo u ruskoj, već i u svetskoj istoriji aeronautike i vazduhoplovstva.
Legendarni „suhoj“ u našoj foto-galeriji.
© Foto : Sukhoi CompanySu-27UBK je ruski dvosedni visokomanevarski supersonični lovac četvrte generacije koji ima i školsko-borbenu namenu. Dizajniran je za školovanje i obuku pilota, kao i za uvežbavanje timskih letova. Letelica je takođe potpuno spremna za borbu.
Na slici: Školsko-borbeni avion Su-27UBK u letu.
Na slici: Školsko-borbeni avion Su-27UBK u letu.
Su-27UBK je ruski dvosedni visokomanevarski supersonični lovac četvrte generacije koji ima i školsko-borbenu namenu. Dizajniran je za školovanje i obuku pilota, kao i za uvežbavanje timskih letova. Letelica je takođe potpuno spremna za borbu.
Na slici: Školsko-borbeni avion Su-27UBK u letu.
Na slici: Školsko-borbeni avion Su-27UBK u letu.
© Sputnik / Vitaliy Ankov„Suhoj“ Su-24 je nadzvučni borbeni sovjetski avion, sa promenljivom geometrijom krila koja mu omogućava adaptaciju na kontradiktorne uslove aerodinamike. Po NATO klasifikaciji ima naziv Fencer. Ovaj bombarder može izvoditi vazdušne napade u svim vremenskim prilikama, uključujući niske visine, a u stanju je da precizno pogodi različite tipove meta.
Na slici: Avion „suhoj“ Su-24 u 332. avijacionom remontnom zavodu u Primorskoj Pokrajini.
Na slici: Avion „suhoj“ Su-24 u 332. avijacionom remontnom zavodu u Primorskoj Pokrajini.
2/17
© Sputnik / Vitaliy Ankov
„Suhoj“ Su-24 je nadzvučni borbeni sovjetski avion, sa promenljivom geometrijom krila koja mu omogućava adaptaciju na kontradiktorne uslove aerodinamike. Po NATO klasifikaciji ima naziv Fencer. Ovaj bombarder može izvoditi vazdušne napade u svim vremenskim prilikama, uključujući niske visine, a u stanju je da precizno pogodi različite tipove meta.
Na slici: Avion „suhoj“ Su-24 u 332. avijacionom remontnom zavodu u Primorskoj Pokrajini.
Na slici: Avion „suhoj“ Su-24 u 332. avijacionom remontnom zavodu u Primorskoj Pokrajini.
© Sputnik / Igor RussakSuhoj Su-27 (Ili Flanker po NATO klasifikaciji) višenamenski je visokomanevarski lovac četvrte generacije, koji služi za postizanje prevlasti u vazdušnom prostoru, u svima vremenskim uslovima, danju i noću. Bilo je predviđeno da bude konkurencija američkim lovcima četvrte generacije poput aviona F-14 „tomket“ i F-15 „igl“. Su-27 se uglavnom koristi za obezbeđenje prevlasti u vazdušnom prostoru, ali mu namena može biti vezana i za vazdušne misije.
Na slici: Aerobatska grupa „Ruski vitezovi“ tokom timskog nastupa na vojnom aerodromu Puškin tokom ovogodišnjeg Međunarodnog mornaričkog salona u Sankt Peterburgu.
Na slici: Aerobatska grupa „Ruski vitezovi“ tokom timskog nastupa na vojnom aerodromu Puškin tokom ovogodišnjeg Međunarodnog mornaričkog salona u Sankt Peterburgu.
3/17
© Sputnik / Igor Russak
Suhoj Su-27 (Ili Flanker po NATO klasifikaciji) višenamenski je visokomanevarski lovac četvrte generacije, koji služi za postizanje prevlasti u vazdušnom prostoru, u svima vremenskim uslovima, danju i noću. Bilo je predviđeno da bude konkurencija američkim lovcima četvrte generacije poput aviona F-14 „tomket“ i F-15 „igl“. Su-27 se uglavnom koristi za obezbeđenje prevlasti u vazdušnom prostoru, ali mu namena može biti vezana i za vazdušne misije.
Na slici: Aerobatska grupa „Ruski vitezovi“ tokom timskog nastupa na vojnom aerodromu Puškin tokom ovogodišnjeg Međunarodnog mornaričkog salona u Sankt Peterburgu.
Na slici: Aerobatska grupa „Ruski vitezovi“ tokom timskog nastupa na vojnom aerodromu Puškin tokom ovogodišnjeg Međunarodnog mornaričkog salona u Sankt Peterburgu.
© Sputnik / Aleksander PolyakovSu-80 je dvomotorni, višenamenski ruski visokokrilni civilni avion kompanije „Suhoj“ namenjen za prevoz 30 putnika ili 3.300 kg tereta. Namenjen je za lokalni i regionalni saobraćaj, danju i noću, kao i pri svim vremenskim uslovima i svim geografskim područjima. Planirano je da ovaj avion zameni čitavu lepezu transportnih aviona na kratkim linijama koji se koriste u Rusiji.
Na slici: Višenamenski putnički i transportni avion Su-80.
Na slici: Višenamenski putnički i transportni avion Su-80.
4/17
© Sputnik / Aleksander Polyakov
Su-80 je dvomotorni, višenamenski ruski visokokrilni civilni avion kompanije „Suhoj“ namenjen za prevoz 30 putnika ili 3.300 kg tereta. Namenjen je za lokalni i regionalni saobraćaj, danju i noću, kao i pri svim vremenskim uslovima i svim geografskim područjima. Planirano je da ovaj avion zameni čitavu lepezu transportnih aviona na kratkim linijama koji se koriste u Rusiji.
Na slici: Višenamenski putnički i transportni avion Su-80.
Na slici: Višenamenski putnički i transportni avion Su-80.
© Sputnik / Alexey FilippovSuhoj PAK FA program je ruskog lovca pete generacije. Osnovna mu je namena lovca-presretača. Smanjene je uočljivosti, što mu omogućava neprimećenost od protivničkih radara i drugih senzora tokom operacija u vazdušnom prostoru. Ova letelica ući će u masovnu produkciju 2017. godine.
Na slici: „Suhoj“ PAK FA tokom probnog leta na Međunarodnom salonu avijacije i svemira MAKS 2013 u Žukovskom.
Na slici: „Suhoj“ PAK FA tokom probnog leta na Međunarodnom salonu avijacije i svemira MAKS 2013 u Žukovskom.
5/17
© Sputnik / Alexey Filippov
Suhoj PAK FA program je ruskog lovca pete generacije. Osnovna mu je namena lovca-presretača. Smanjene je uočljivosti, što mu omogućava neprimećenost od protivničkih radara i drugih senzora tokom operacija u vazdušnom prostoru. Ova letelica ući će u masovnu produkciju 2017. godine.
Na slici: „Suhoj“ PAK FA tokom probnog leta na Međunarodnom salonu avijacije i svemira MAKS 2013 u Žukovskom.
Na slici: „Suhoj“ PAK FA tokom probnog leta na Međunarodnom salonu avijacije i svemira MAKS 2013 u Žukovskom.
© Wikipedia / Vitaly V. Kuzmin„Suhoj“ Su-34 (NATO naziv Fullback) je višenamenski taktički lovac-bombarder na mlazni pogon. Kao bazni model za razvoj ovog aviona je poslužio dvosedni školsko-borbeni avion Su-27UB, a trebalo da zadrži većinu prednosti lovca Su-27 i da ima visoku efikasnost u izvršenju zadataka uništavanja ciljeva na zemlji i površinskih ciljeva na moru i da se može koristiti u borbi protiv podmornica. Planirano je da ovaj model zameni Su-24.
Na slici: Suhoj Su-34 na Međunarodnom salonu avijacije i svemira MAKS 2013.
Na slici: Suhoj Su-34 na Međunarodnom salonu avijacije i svemira MAKS 2013.
„Suhoj“ Su-34 (NATO naziv Fullback) je višenamenski taktički lovac-bombarder na mlazni pogon. Kao bazni model za razvoj ovog aviona je poslužio dvosedni školsko-borbeni avion Su-27UB, a trebalo da zadrži većinu prednosti lovca Su-27 i da ima visoku efikasnost u izvršenju zadataka uništavanja ciljeva na zemlji i površinskih ciljeva na moru i da se može koristiti u borbi protiv podmornica. Planirano je da ovaj model zameni Su-24.
Na slici: Suhoj Su-34 na Međunarodnom salonu avijacije i svemira MAKS 2013.
Na slici: Suhoj Su-34 na Međunarodnom salonu avijacije i svemira MAKS 2013.
© Sputnik / Pashkovskiy„Suhoj“ Su-47/S-37 berkut („zlatni orao“, NATO oznaka Firkin), od 2002. takođe poznat pod imenom Su-47, je eksperimentalni višenamenski i supersonični mlazni lovac kompanije „Suhoj“ sa inverznom geometrijom krila. Obrnuto postavljena krila daju ovom avionu nekonvencionalan i karakterističan izgled zbog kojeg nosi i nadimke kao što su „đavolak“ i „praćka“. Zahvaljujući ovakvim krilima Su-47 je u mogućnosti da izvodi složene manevre pri velikim napadnim uglovima a da ostane izuzetno stabilan. Projekat je otkazan, ali je Su-47 poslužio kao prototip za mnoge napredne tehnologije, uključujući one korišćene u konstrukciji T-50 PAK FA.
Na slici: Suhoj Su-47 u letu.
Na slici: Suhoj Su-47 u letu.
7/17
© Sputnik / Pashkovskiy
„Suhoj“ Su-47/S-37 berkut („zlatni orao“, NATO oznaka Firkin), od 2002. takođe poznat pod imenom Su-47, je eksperimentalni višenamenski i supersonični mlazni lovac kompanije „Suhoj“ sa inverznom geometrijom krila. Obrnuto postavljena krila daju ovom avionu nekonvencionalan i karakterističan izgled zbog kojeg nosi i nadimke kao što su „đavolak“ i „praćka“. Zahvaljujući ovakvim krilima Su-47 je u mogućnosti da izvodi složene manevre pri velikim napadnim uglovima a da ostane izuzetno stabilan. Projekat je otkazan, ali je Su-47 poslužio kao prototip za mnoge napredne tehnologije, uključujući one korišćene u konstrukciji T-50 PAK FA.
Na slici: Suhoj Su-47 u letu.
Na slici: Suhoj Su-47 u letu.
© Foto : Sukhoi Company„Suhoj“ Su-35 ruski je višenamenski borbeni avion i suštinski je izuzteno unapređena verzija Su-27. Posebna novost na Su-35 bio je mali radar N012 u zadnjoj žaoki koji je namenjen za pretraživanje zadnje polusfere. Klasični instrumenti su nadopunjeni sa tri višenamenska ekrana. Dodavanjem još dva nosača ubojnih sredstava ispod krila maksimalni ubojni komplet raketa vazduh-vazduh povećan je do dvanaest komada.
Na slici: Višenamenski borbeni avion Su-35 u letu.
Na slici: Višenamenski borbeni avion Su-35 u letu.
„Suhoj“ Su-35 ruski je višenamenski borbeni avion i suštinski je izuzteno unapređena verzija Su-27. Posebna novost na Su-35 bio je mali radar N012 u zadnjoj žaoki koji je namenjen za pretraživanje zadnje polusfere. Klasični instrumenti su nadopunjeni sa tri višenamenska ekrana. Dodavanjem još dva nosača ubojnih sredstava ispod krila maksimalni ubojni komplet raketa vazduh-vazduh povećan je do dvanaest komada.
Na slici: Višenamenski borbeni avion Su-35 u letu.
Na slici: Višenamenski borbeni avion Su-35 u letu.
© Foto : Sukhoi CompanyPrema rečima konstruktora iz Biroa „Suhoj“, ovaj lovac generacije 4++ dizajniran je da premosti jaz između prethodne generacije borbenih aviona i lovaca pete generacije T-50 PAK FA.
Na slici: Višenamenski borbeni avion Su-35 u letu.
Na slici: Višenamenski borbeni avion Su-35 u letu.
Prema rečima konstruktora iz Biroa „Suhoj“, ovaj lovac generacije 4++ dizajniran je da premosti jaz između prethodne generacije borbenih aviona i lovaca pete generacije T-50 PAK FA.
Na slici: Višenamenski borbeni avion Su-35 u letu.
Na slici: Višenamenski borbeni avion Su-35 u letu.
© Foto : Sukhoi Company„Suhoj“ Su-26 je jednomotorni, jednosedi laki ruski niskokrilni avion za akrobatsko letenje razvijen prvom polovinom 1980-ih godina. Namena mu je obuka i trenaža u akrobatskom letenju kao i za državna i međunarodna takmičenja u akrobatskom letenju. To je i prvi civilni avion ovog čuvenog ruskog proizvođača. Na osnovu ovog modela aviona razvijeni su kasnije modeli Su-29 i Su-31.
Na slici: Su-26 izvodi aerobatski manevar.
Na slici: Su-26 izvodi aerobatski manevar.
„Suhoj“ Su-26 je jednomotorni, jednosedi laki ruski niskokrilni avion za akrobatsko letenje razvijen prvom polovinom 1980-ih godina. Namena mu je obuka i trenaža u akrobatskom letenju kao i za državna i međunarodna takmičenja u akrobatskom letenju. To je i prvi civilni avion ovog čuvenog ruskog proizvođača. Na osnovu ovog modela aviona razvijeni su kasnije modeli Su-29 i Su-31.
Na slici: Su-26 izvodi aerobatski manevar.
Na slici: Su-26 izvodi aerobatski manevar.
© Foto : Rob Schleiffert„Suhoj“ Su-17 (NATO naziv Fitter) je lovac-bombarder na mlazni pogon sa promenljivom geometrijom krila napravljen u Sovjetskom Savezu. Ova letelica dugo godina neizostavni deo sovjetskog/ruskog Vojnog vazduhoplovstva, a popularan je model i za izvoz.
Na slici: Avioni Su-17 uzleću sa piste.
Na slici: Avioni Su-17 uzleću sa piste.
„Suhoj“ Su-17 (NATO naziv Fitter) je lovac-bombarder na mlazni pogon sa promenljivom geometrijom krila napravljen u Sovjetskom Savezu. Ova letelica dugo godina neizostavni deo sovjetskog/ruskog Vojnog vazduhoplovstva, a popularan je model i za izvoz.
Na slici: Avioni Su-17 uzleću sa piste.
Na slici: Avioni Su-17 uzleću sa piste.
© Sputnik / Host photo agency/Vladimir VyatkinU dugogodišnjoj istoriji koja je trajala više decenija, OKB „Suhoj“ je stvorio oko 100 tipova aviona i njihovih modifikacija, od kojih je više od 60 tipova serijski proizvođeno, a ukupan broj proizvedenih aviona je prešao brojku od 10.000 primeraka. Više od 2.000 aviona isporučeno je u 30 zemalja širom sveta. Avionima sa oznakom Su postavljeno je više od 50 svetskih rekorda.
Na slici: Avio-tanker „iljušin“ Il-78 i taktički bombarderi „suhoj“ Su-24 tokom generalne probe vojne parade povodom 70. godišnjice Dana pobede u Velikom otadžbinskom ratu 1941-1945.
Na slici: Avio-tanker „iljušin“ Il-78 i taktički bombarderi „suhoj“ Su-24 tokom generalne probe vojne parade povodom 70. godišnjice Dana pobede u Velikom otadžbinskom ratu 1941-1945.
12/17
© Sputnik / Host photo agency/Vladimir Vyatkin
U dugogodišnjoj istoriji koja je trajala više decenija, OKB „Suhoj“ je stvorio oko 100 tipova aviona i njihovih modifikacija, od kojih je više od 60 tipova serijski proizvođeno, a ukupan broj proizvedenih aviona je prešao brojku od 10.000 primeraka. Više od 2.000 aviona isporučeno je u 30 zemalja širom sveta. Avionima sa oznakom Su postavljeno je više od 50 svetskih rekorda.
Na slici: Avio-tanker „iljušin“ Il-78 i taktički bombarderi „suhoj“ Su-24 tokom generalne probe vojne parade povodom 70. godišnjice Dana pobede u Velikom otadžbinskom ratu 1941-1945.
Na slici: Avio-tanker „iljušin“ Il-78 i taktički bombarderi „suhoj“ Su-24 tokom generalne probe vojne parade povodom 70. godišnjice Dana pobede u Velikom otadžbinskom ratu 1941-1945.
© Sputnik / Mikhail Mokrushin„Berijev“ Be-103 je dvomotorni, laki putničko-transportni ruski niskokrilni hidroavion, avion amfibija, projektovan u OKB „Berijev“, a napravljen u fabrici KNAAPO koncerna „Suhoj“. Namena mu je da popuni prazninu između helikoptera i klasičnih aviona u priobalju mora, okeana, jezera i reka.
Na slici: „Berijev“ Be-103 amfibijska letelica na Izložbi amfibija 2104 u Gelendžiku.
Na slici: „Berijev“ Be-103 amfibijska letelica na Izložbi amfibija 2104 u Gelendžiku.
13/17
© Sputnik / Mikhail Mokrushin
„Berijev“ Be-103 je dvomotorni, laki putničko-transportni ruski niskokrilni hidroavion, avion amfibija, projektovan u OKB „Berijev“, a napravljen u fabrici KNAAPO koncerna „Suhoj“. Namena mu je da popuni prazninu između helikoptera i klasičnih aviona u priobalju mora, okeana, jezera i reka.
Na slici: „Berijev“ Be-103 amfibijska letelica na Izložbi amfibija 2104 u Gelendžiku.
Na slici: „Berijev“ Be-103 amfibijska letelica na Izložbi amfibija 2104 u Gelendžiku.
© Sputnik / Oleg Lastochkin„Suhoj“ Su-33 (NATO naziv Flanker-D) je mornarički lovac-bombarder, koristi palubu broda nosača aviona, za poletanje i sletanje. Prvobitno je korišćen u operacijama 1995. na nosaču aviona „Admiral Kuznjecov“.
Na slici: Palubni lovac „suhoj“ Su-33 uzleće sa nosača aviona „Admiral Kuznjecov“ ruske Severne flote.
Na slici: Palubni lovac „suhoj“ Su-33 uzleće sa nosača aviona „Admiral Kuznjecov“ ruske Severne flote.
14/17
© Sputnik / Oleg Lastochkin
„Suhoj“ Su-33 (NATO naziv Flanker-D) je mornarički lovac-bombarder, koristi palubu broda nosača aviona, za poletanje i sletanje. Prvobitno je korišćen u operacijama 1995. na nosaču aviona „Admiral Kuznjecov“.
Na slici: Palubni lovac „suhoj“ Su-33 uzleće sa nosača aviona „Admiral Kuznjecov“ ruske Severne flote.
Na slici: Palubni lovac „suhoj“ Su-33 uzleće sa nosača aviona „Admiral Kuznjecov“ ruske Severne flote.
© Sputnik„Suhoj“ Su-15 je supersonični dvomotorni lovac-presretač na mlazni pogon sa delta krilima napravljen u Sovjetskom Savezu. Avioni Su-15 činili su značajan deo sovjetskih presretačkih jedinica sve do pada Sovjetskog Saveza.
Na slici: Eksperimentalna varijanta aviona „suhoj“ Su-15, konstruisana 1949. godine.
Na slici: Eksperimentalna varijanta aviona „suhoj“ Su-15, konstruisana 1949. godine.
15/17
© Sputnik
„Suhoj“ Su-15 je supersonični dvomotorni lovac-presretač na mlazni pogon sa delta krilima napravljen u Sovjetskom Savezu. Avioni Su-15 činili su značajan deo sovjetskih presretačkih jedinica sve do pada Sovjetskog Saveza.
Na slici: Eksperimentalna varijanta aviona „suhoj“ Su-15, konstruisana 1949. godine.
Na slici: Eksperimentalna varijanta aviona „suhoj“ Su-15, konstruisana 1949. godine.
© Sputnik / Aleksei Druzhinin„Suhoj“ Su-25 (NATO naziv eng. Froogfoot) je jednosedni dvomotorni jurišni bombarder. Dizajniran je kao avion za blisku podršku na bojištu i borbu protiv tenkova. Konstruisan u nekadašnjem Sovjetskom Savezu, avion se i danas nalazi u upotrebi u ratnim vazduhoplovstvima Rusije, članica Zajednice nezavisnih država i mnogih drugih stranih zemalja.
Na slici: Jurišni bombarderi Su-25 na vojnoj paradi povodom 70. godišnjice Dana pobede.
Na slici: Jurišni bombarderi Su-25 na vojnoj paradi povodom 70. godišnjice Dana pobede.
16/17
© Sputnik / Aleksei Druzhinin
„Suhoj“ Su-25 (NATO naziv eng. Froogfoot) je jednosedni dvomotorni jurišni bombarder. Dizajniran je kao avion za blisku podršku na bojištu i borbu protiv tenkova. Konstruisan u nekadašnjem Sovjetskom Savezu, avion se i danas nalazi u upotrebi u ratnim vazduhoplovstvima Rusije, članica Zajednice nezavisnih država i mnogih drugih stranih zemalja.
Na slici: Jurišni bombarderi Su-25 na vojnoj paradi povodom 70. godišnjice Dana pobede.
Na slici: Jurišni bombarderi Su-25 na vojnoj paradi povodom 70. godišnjice Dana pobede.
© Sputnik / Aleksei KudenkoSeptembra 2007. godine, Rusija je pokrenula prvu modernu komercijalnu letelicu – „suhoj superdžet“ 100. Aerokosmonautička firma „Suhoj“ razvila je ovaj avion u saradnji sa nekoliko stranih partnera. Prvi probni let održan je 19. maja 2008. godine. U poređenju sa sličnim avionima strane proizvodnje, „suhoj superdžet“ 100 je jeftiniji kako za proizvodnju, tako i za kupovinu.
Na slici. „Suhoj superdžet“ 100 na Aerodromu „Žukovski“.
Na slici. „Suhoj superdžet“ 100 na Aerodromu „Žukovski“.
17/17
© Sputnik / Aleksei Kudenko
Septembra 2007. godine, Rusija je pokrenula prvu modernu komercijalnu letelicu – „suhoj superdžet“ 100. Aerokosmonautička firma „Suhoj“ razvila je ovaj avion u saradnji sa nekoliko stranih partnera. Prvi probni let održan je 19. maja 2008. godine. U poređenju sa sličnim avionima strane proizvodnje, „suhoj superdžet“ 100 je jeftiniji kako za proizvodnju, tako i za kupovinu.
Na slici. „Suhoj superdžet“ 100 na Aerodromu „Žukovski“.
Na slici. „Suhoj superdžet“ 100 na Aerodromu „Žukovski“.