Američki Si-En-En prethodno je objavio nove podatke iz holandskog izveštaja o rušenju aviona, prema kojima odgovornost za tu tragediju snose ustanici Donbasa, malezijska avio-kompanija i, posredno, Rusija koja je proizvela raketu kojom je pogođena letelica. U „Rosavijaciji“ su ovo saopštenje nazvali spekulacijom.
Ključna teza američke televizije zasnovana je na tome da dokazi koje su prikupili Holanđani ukazuju da su za katastrofu odgovorni „proruski ustanici“. Odgovorna je i avio-kompanija „Malezija erlajnz“ koja, prema tvrdnjama izvora Si-En-Ena, nije poštovala preporuke drugih zemalja da ne leti iznad zone sukoba i da izabere neku od alternativnih maršruta.
Prema navodima Si-En-Ena, Holanđani su uspeli da ustanove i model rakete kojom je srušen „boing“. Si-En-En ukazuje na to da je raketa ruske proizvodnje, a ta činjenica, kako navode američki novinari, odgovornost za tragediju posredno baca na Rusiju.
U izveštaju Si-En-Ena ne spominje se, međutim, nikakva odgovornost Ukrajine za tragediju, pa čak ni činjenica da ukrajinske vlasti nisu za preletanje zatvorile nebo nad Donbasom.
Zamenik šefa „Rosavijacije“ Oleg Storčevoj, koji vodi rusku komisiju za istraživanje pada „boinga“, potvrdio je da je dobio nacrt holandskog izveštaja, ocenjujući da njegov sadržaj otvara nova pitanja umesto da daje odgovore. Storčevoj je dodao da će ruska komisija Holandiji predati primedbe „Rosavijacije“.
Andrej Manojlo, profesor Moskovskog državnog univerziteta Lomonosov, u izjavi za Sputnjik ocenjuje da podaci koji su do sada predstavljeni javnosti nisu dovoljno jasni.
„To, međutim, uopšte ne znači da zapadne države nemaju detaljne informacije. Moguće je da ove informacije, odnosno rezultati istrage, direktno kompromituju Ukrajinu, a Zapadu to ne ide na ruku“, smatra Manojlo.
U Savetu za bezbednost Holandije, zemlje koja vodi istragu, nisu želeli da komentarišu objavu Si-En-Ena, jer će izveštaj zvanično biti prezentovan javnosti tek u oktobru.
„Objavljeni podaci tiču se preliminarne verzije konačnog izveštaja koji je poverljiv“, objasnila je predstavnica holandskog Saveta za bezbednost Sara Fernoi i dodala da su zaključci tog izveštaja početkom juna poslati drugim organizacijama uključenim u istragu, poput Federalne uprave za civilnu avijaciju i korporaciju „Boing“.
Inače, malezijska delegacija je u Savetu bezbednosti Ujedinjenih nacija predstavila nacrt rezolucije sa zahtevom da se oformi međunarodni tribunal koji bi istražio slučaj avionske nesreće na letu MH-17 iznad Ukrajine. Autori dokumenta smatraju da bi to garantovalo pravično suđenje krivcima za ovu tragediju.
Politikolog Aleksandar Konjkov smatra da je ova aktivnost u okviru Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija više nego indikativna.
„Nameće se utisak da na godišnjicu tragedije koja se dogodila na nebu iznad Donbasa počinje još jedna politička igra. U Savetu bezbednosti Ujedinjenih nacija, koji je najviša instanca u okviru koje se može obezbediti stabilnost i bezbednost na svetskom nivou, unosi se jedan populistički dokument koji zapravo ima snagu da diskredituje sam Savet bezbednosti, pa i Ujedinjene nacije“, izjavio je Konjkov.
Konjkov podseća da se nedavno nešto slično već dogodilo, u vezi sa nacrtom rezolucije o Srebrenici na 20. godišnjicu tragedije.
Ambasador Rusije pri Ujedinjenim nacijama Vitalij Čurkin u sredu je izjavio da su Rusiju faktički udaljili iz međunarodne istrage.
„Mi se uporno zalažemo za blisku međunarodnu saradnju u istraživanju ove katastrofe. Ispostavilo se da su naši stručnjaci praktično udaljeni iz toga, istraga se odvija sama po sebi“, rekao je Čurkin za televizijski kanal „Rosija 24“.