Dokument su potpisali ministri saobraćaja dveju zemalja Nitin Gadskari i Ahmad Ahundi.
„Potpisivanjem memoranduma indijske i iranske komercijalne kompanije mogu početi pregovore o komercijalnom ugovoru, po kom indijske kompanije mogu uzeti pod zakup dva postojeća doka luke Čabahar i iskoristiti ih u svojstvu višenamenskih i kontejnerskih teretnih terminala“, kaže se u saopštenju MIP Indije.
Iran i Indija su se dogovorili da razvijaju luku Čabahar koja se nalazi u Omandskom zalivu na granici sa Pakistanom još 2003. godine. Međutim, zbog zapadnih sankcija prema Iranu, plan nije bio ostvaren. Uoči mogućeg potpisivanja sporazuma o iranskom nuklearnom programu 30. juna, Indija je intenzivirala pregovore sa Iranom u različitim oblastima, uključujući i sferu energetike.
Kako se navodi u saopštenju indijskog spoljnopolitičkog resora, postojanje teretnog terminala u luci Čabahar obezbediće Avganistan, čije granice se takođe nalaze dosta blizu, alternativni izlazak u morsku luku značajno će povećati njegovu prisutnost na regionalnom i globanom tržištu.
Komentarišući izgradnju luke, nezavisni ekspert iz Londona i ekonomista Manučehr Takin rekao je za Sputnjik da se radi o važnom ekonomskom projektu i da je dobro to što dve zemlje unapređuju saradnju.
„Pošto je Indija nezavisnija u svojim odlukama od evropskih zemalja, bez obzira na politički pritisak Vašingtona, ona je potpisala memorandum sa Iranom. Ako se ova pomorska luka bude razvijala, ona, ubuduće, može da postane važan trgovački terminal za uvoz i izvoz robe za Pakistan, Avganistan, zemlje Srednje Azije, pa čak i za Kinu“, naglašava on.
Što se tiče Irana, prema njegovim rečima, toj zemlji su potrebne investicije.
„Ako u okviru ovog memoranduma započne realizacija višenamenskih ugovora, za Iran će to biti vrlo povoljno, jer će otvoriti nova radna mesta za lokalne stanovnike, a takođe će se razvijati i ekonomija regiona“, zaključio je Takin.