Maja Pliseckaja je rođena 20. novembra 1925. godine u Moskvi, i potiče iz umetničke porodice. Njena majka, Rejčel Meser Pliseckaja, bila je glumica, njen stric Asafa Meser plesač, a tetka Sulamif Meserer bila je balerina Boljšoj teatra.
© Sputnik / Vladimir VyatkinMaja Pliseckaja je rođena 20. novembra 1925. godine u Moskvi, i potiče iz umetničke porodice. Njena majka, Rejčel Meser Pliseckaja, bila je glumica, njen stric Asafa Meser plesač, a tetka Sulamif Meserer bila je balerina Boljšoj teatra.
Na slici: Maja Pliseckaja na oproštajnom recitalu primabalerine i ruske umetnice Tatjane Černobrovkine
Na slici: Maja Pliseckaja na oproštajnom recitalu primabalerine i ruske umetnice Tatjane Černobrovkine
1/14
© Sputnik / Vladimir Vyatkin
Maja Pliseckaja je rođena 20. novembra 1925. godine u Moskvi, i potiče iz umetničke porodice. Njena majka, Rejčel Meser Pliseckaja, bila je glumica, njen stric Asafa Meser plesač, a tetka Sulamif Meserer bila je balerina Boljšoj teatra.
Na slici: Maja Pliseckaja na oproštajnom recitalu primabalerine i ruske umetnice Tatjane Černobrovkine
Na slici: Maja Pliseckaja na oproštajnom recitalu primabalerine i ruske umetnice Tatjane Černobrovkine
© Sputnik / Alexander MakarovPliseckajin ogroman talenat za ples nastao je u njenom ranom detinjstvu. Od svoje devete godine uči balet, sa 11 godina je imala prvi nastup u Boljšoj teatru.
Na slici: Pliseckaja kao Odile u baletu „Labudovo jezero“.
Na slici: Pliseckaja kao Odile u baletu „Labudovo jezero“.
2/14
© Sputnik / Alexander Makarov
Pliseckajin ogroman talenat za ples nastao je u njenom ranom detinjstvu. Od svoje devete godine uči balet, sa 11 godina je imala prvi nastup u Boljšoj teatru.
Na slici: Pliseckaja kao Odile u baletu „Labudovo jezero“.
Na slici: Pliseckaja kao Odile u baletu „Labudovo jezero“.
© Sputnik / Alexander MakarovPliseckajin otac, diplomata, 1938. godine je uhapšen, a kasnije i pogubljen. Ubrzo posle toga njena majka je uhapšena i poslata u logor u Kazahstanu. Do njenog oslobađanja 1941. godine Pliseckaju je čuvala tetka, takođe balerina Sulamif Meser. Ona je pohađala školu u Špicbergenu, a zatim je studirala pod rukovodstvom poznate balerine carske škole, Elizavete Gerdt.
Na slici: Maja Pliseckaja prilikom otvaranja 11. Uskršnjeg festivala u Velikoj sali Moskovskog konzervatorijuma.
Na slici: Maja Pliseckaja prilikom otvaranja 11. Uskršnjeg festivala u Velikoj sali Moskovskog konzervatorijuma.
3/14
© Sputnik / Alexander Makarov
Pliseckajin otac, diplomata, 1938. godine je uhapšen, a kasnije i pogubljen. Ubrzo posle toga njena majka je uhapšena i poslata u logor u Kazahstanu. Do njenog oslobađanja 1941. godine Pliseckaju je čuvala tetka, takođe balerina Sulamif Meser. Ona je pohađala školu u Špicbergenu, a zatim je studirala pod rukovodstvom poznate balerine carske škole, Elizavete Gerdt.
Na slici: Maja Pliseckaja prilikom otvaranja 11. Uskršnjeg festivala u Velikoj sali Moskovskog konzervatorijuma.
Na slici: Maja Pliseckaja prilikom otvaranja 11. Uskršnjeg festivala u Velikoj sali Moskovskog konzervatorijuma.
© SputnikPliseckaja 1945. u ulozi jesenje vile u baletu „Pepeljuga“ Sergeja Prokofjeva. Kasnije je igrala Odilu u „Labudovom jezeru“ Petra Čajkovskog, a 1958. godine je nastupala kao Zarema u „Bahčisarajskoj fontani“ Borisa Asafijeva.
Na slici: Pliseckaja se priprema za nastup
Na slici: Pliseckaja se priprema za nastup
4/14
© Sputnik
Pliseckaja 1945. u ulozi jesenje vile u baletu „Pepeljuga“ Sergeja Prokofjeva. Kasnije je igrala Odilu u „Labudovom jezeru“ Petra Čajkovskog, a 1958. godine je nastupala kao Zarema u „Bahčisarajskoj fontani“ Borisa Asafijeva.
Na slici: Pliseckaja se priprema za nastup
Na slici: Pliseckaja se priprema za nastup
© Sputnik / Alexander MakarovPliseckaja 1960. godine i zvanično postaje primabalerina Boljšoj teatra. Međutim, ona nikada nije želela da sebe ograniči, tako da je nastupala, kako u klasičnim tako i u modernim ulogama.
Na slici: Maja Pliseckaja sa svojim mužem, kompozitorom Rodionom Šedrinom
Na slici: Maja Pliseckaja sa svojim mužem, kompozitorom Rodionom Šedrinom
5/14
© Sputnik / Alexander Makarov
Pliseckaja 1960. godine i zvanično postaje primabalerina Boljšoj teatra. Međutim, ona nikada nije želela da sebe ograniči, tako da je nastupala, kako u klasičnim tako i u modernim ulogama.
Na slici: Maja Pliseckaja sa svojim mužem, kompozitorom Rodionom Šedrinom
Na slici: Maja Pliseckaja sa svojim mužem, kompozitorom Rodionom Šedrinom
© Sputnik / UmnovUprkos tome što je bila velika umetnica Boljšog baleta, njoj 16 godina nije bilo dozvoljeno da napusti SSSR. U tom periodu njena slava se intenzivno koristila za promovisanje Sovjetskog Saveza tokom hladnog rata. Zabrana putovanja joj je ukinuta 1959, kada je Nikita Hruščov rekao da smatra da je ona „ne samo najbolja balerina u Sovjetskom Savezu, nego i u celom svetu.“
Na slici: Maja peca na obali reke Moskve
Na slici: Maja peca na obali reke Moskve
6/14
© Sputnik / Umnov
Uprkos tome što je bila velika umetnica Boljšog baleta, njoj 16 godina nije bilo dozvoljeno da napusti SSSR. U tom periodu njena slava se intenzivno koristila za promovisanje Sovjetskog Saveza tokom hladnog rata. Zabrana putovanja joj je ukinuta 1959, kada je Nikita Hruščov rekao da smatra da je ona „ne samo najbolja balerina u Sovjetskom Savezu, nego i u celom svetu.“
Na slici: Maja peca na obali reke Moskve
Na slici: Maja peca na obali reke Moskve
© SputnikPliseckaja je imala glavnu ulogu i u baletu Ana Karenjina, a za taj balet radila je i koreografiju.
Na slici: Maja Pliseckaja u baletu „Ana Karenjina“
Na slici: Maja Pliseckaja u baletu „Ana Karenjina“
7/14
© Sputnik
Pliseckaja je imala glavnu ulogu i u baletu Ana Karenjina, a za taj balet radila je i koreografiju.
Na slici: Maja Pliseckaja u baletu „Ana Karenjina“
Na slici: Maja Pliseckaja u baletu „Ana Karenjina“
© Sputnik / Alexander Makarov
Pliseckaja je imala glavnu ulogu i u baletu Ana Karenjina, a za taj balet radila je i koreografiju.
Maja Pliseckaja na probi sa svojom profesorkom baleta i koreografom Galinom Uljanovom
Pliseckaja je imala glavnu ulogu i u baletu Ana Karenjina, a za taj balet radila je i koreografiju.
Maja Pliseckaja na probi sa svojom profesorkom baleta i koreografom Galinom Uljanovom
8/14
© Sputnik / Alexander Makarov
Pliseckaja je imala glavnu ulogu i u baletu Ana Karenjina, a za taj balet radila je i koreografiju.
Maja Pliseckaja na probi sa svojom profesorkom baleta i koreografom Galinom Uljanovom
© Sputnik / Alexander MakarovGodine 1983. Pliseckaji je ponuđeno mesto umetničkog direktora Baleta Rimske opere. Povukla se kao solista Boljšog teatra u 65 godini.
Na slici: Maja Pliseckaja na gala nastupu u Boljšoj teatru u Moskvi, povodom svog 60. rođendana.
Na slici: Maja Pliseckaja na gala nastupu u Boljšoj teatru u Moskvi, povodom svog 60. rođendana.
9/14
© Sputnik / Alexander Makarov
Godine 1983. Pliseckaji je ponuđeno mesto umetničkog direktora Baleta Rimske opere. Povukla se kao solista Boljšog teatra u 65 godini.
Na slici: Maja Pliseckaja na gala nastupu u Boljšoj teatru u Moskvi, povodom svog 60. rođendana.
Na slici: Maja Pliseckaja na gala nastupu u Boljšoj teatru u Moskvi, povodom svog 60. rođendana.
© Sputnik / Yuriy AbramochkinMaja Pliseckaja i Galina Višnjevska
10/14
© Sputnik / Yuriy Abramochkin
Maja Pliseckaja i Galina Višnjevska
© AFP 2023 / Alexander NemenovRuski kompozitor Rodion Šedrin pokazuje na kutije u kojima je njegova arhivska građa, dok se njegova supruga, legenda ruskog baleta Maja Pliseckaja smeši, tokom njihove predaje Ruskom državnom arhivu književnost i umetnosti u Moskvi, 8. novembara 2006. godine.
11/14
© AFP 2023 / Alexander Nemenov
Ruski kompozitor Rodion Šedrin pokazuje na kutije u kojima je njegova arhivska građa, dok se njegova supruga, legenda ruskog baleta Maja Pliseckaja smeši, tokom njihove predaje Ruskom državnom arhivu književnost i umetnosti u Moskvi, 8. novembara 2006. godine.
© AP Photo / Efrem LukatskyLegenda svetsakog baleta, 73-godišnja Maja Pliseckaja izvodi scenu iz „Italijanskog kapriča“, Kijev 1998. godine.
12/14
© AP Photo / Efrem Lukatsky
Legenda svetsakog baleta, 73-godišnja Maja Pliseckaja izvodi scenu iz „Italijanskog kapriča“, Kijev 1998. godine.
© Sputnik / Vladimir VyatkinOd 1994. predsedavala je godišnjim međunarodnim baletskim takmičenjima koja su nosila njeno ime. Godine 1996. proglašena je za predsednika Ruskog carskog baleta.
13/14
© Sputnik / Vladimir Vyatkin
Od 1994. predsedavala je godišnjim međunarodnim baletskim takmičenjima koja su nosila njeno ime. Godine 1996. proglašena je za predsednika Ruskog carskog baleta.
© Sputnik / Sergei PyatakovPliseckaja je proslavila svoj 80. rođendan na sceni Boljšog teatra. Odigrala je komad Morisa Bežara „Ave Maja“.
14/14
© Sputnik / Sergei Pyatakov
Pliseckaja je proslavila svoj 80. rođendan na sceni Boljšog teatra. Odigrala je komad Morisa Bežara „Ave Maja“.