Din Hedli, profesor marketinga na Državnom univerzitetu Vičite i jedan od koautora godišnjeg izveštaja koji je objavljen u ponedeljak, rekao je da putnici već znaju da se avio-prevoz pogoršava i „upravo smo došli do brojeva koji to dokazuju“.
Tako je procenat letova koji su stigli na vreme opao sa 78,4 odsto 2013, na 76,2 odsto prošle godine.
Stopa izgubljenog, ukradenog ili zakasnelo isporučenog prtljaga porasla je za 13 odsto 2014. godine. Avio-kompanije prosečno gube po jedan kofer na svakih 275 putnika, ali je kod jedne od njih ta stopa jedan izgubljen kofer na svakih 110 putnika, ukazuju državni podaci.
Zbog „prebukiranja“ — prodaje više karata nego što ima mesta, stopa putnika koji imaju karte, a ne uspeju da otputuju, porasla je za tri odsto.
Broj prigovora putnika državi na kompanije je 2014. godine skočio za 22 odsto.
Po svim tim parametrima najgore stoje mnogi manji, regionalni prevoznici, za šta je delimično objašnjenje to što oni za kratke a frekventne letove koriste male avione, koji se prvi otkazuju kada je vreme loše, te to pogađa mnoge putnike.
Ali, sumorna je i slika o četiri najveće američke avio-kompanije. Tačnost letova je opala, a porastao je broj žalbi putnika „Amerikan erlajnsa“, „Junajteda“, „Delte“ i „Sautvesta“.
Hedli kaže da su avio-kompanije imale bolje rezultate pre petnaestak godina, kada je potražnja za putovanjima opala, a avioni su bili manje puni nego sada. Kompanije su tada gubile novac, a vratile su se u profitabilnost kada su spajanjem manjih u veće smanjile pritisak konkurencije i ograničile broj letova kako bi zadržale cene karata.
Sada su mesta u prosečnom avion većine avio-kompanija popunjena više od 80 odsto, mnogi letovi su i 100 odsto puni, a pritom neki putnici ostaju na aerodromu da čekaju sledeće.
„Sada se isti broj ljudi kao ranije pakuje u manji broj aviona“, rekao je Hedli u jednom intervjuu. „Kada naglo raste, sistem ludi“, ukazao je on.
Avio-kompanije naručuju avione i izvode druge investicije za koje one obećavaju da će poboljšati uslugu. Ali, mnoga od najvećih poboljšanja su usmerena samo na najvrednije klijente avio-kompanija — putnike prve i biznis klase.
Godišnji izveštaj o kvalitetu avio-prevoza je objavljen 25. put. Hedli i Brent Boven, profesor Univerziteta za aeronautiku Embri-Ridl, za tu analizu koriste informacije koje su avio-kompanije dostavile američkom Ministarstvu saobraćaja.