U novootvorenom bioskopu „Moskva“ održana je konferencija posvećena aktuelnim problemima i tendencijama razvoja ruske kinematografije, odnosno filmskog biznisa. Učesnici konferencije su bili renomirani ruski režiseri, producenti i direktori produkcijskih kuća.
Na konferenciji, koju je organizovao poslovni list „Vedomosti“, rečeno je da je za prva tri meseca ove godine bioskope u Rusiji posetilo nešto više od 59 miliona ljudi. Od ukupnog broja, ruske filmove je pogledalo 17 miliona posetilaca, ostavivši na kasama četiri miliona rubalja.
Pad gledanosti, nedostatak podrške države
Opšti pokazatelji u poređenju sa istim periodom prošle godine su porasli, no ruski film ipak beleži pad — što se prihoda tiče 11,94 odsto, uz 13 odsto posetilaca manje nego lane.
Iako ovi pokazatelji ilustruju svega jedno tromesečje, navođenje brojki se pokazalo kao dobar početak dalje diskusije.
Dok je jedna strana učesnika stanje ruske kinematografije ocenila kao jako loše, drugi su pak bili optimističniji navodeći da se ukupno gledano situacija primetno poboljšava.
Ipak, kao glavni problem i jedni i drugi su naveli nedovoljan broj kvalitetnih žanrovskih filmova.
Većina učesnika rasprave, među kojima je bio i poznati ruski režiser Pavel Lungin, smatraju da je film poput „Duhless 2“, a u kojem igra i srpski glumac Miloš Biković, dostojni predstavnik savremenog ruskog filma.
Učesnici su se složili da u mnogo čemu ruski film danas, uzevši u obzir mnoge parametre ne beleži „rast i polet, već stoji u mestu“. Slično kao i resursi i podrška države.
Nema dovoljno dijaloga sa predstavnicima državnih institucija koji posledično nemaju uvid u ono što se zaista dešava „na terenu“. Takođe, primećeno je i da nedostaje vizija i plan u vezi sa budućim projektima.
Televizija kao alternativa
Učesnici panel diskusije su konstatovali svetsku tendenciju masovnog prelaska čuvenih filmskih režisera na televiziju.
Generalni producent „Star medija“ Vladislav Rjašin je konstatovao određeni tok u razvoju ovog segmenta televizijskog programa: „prvo su bile istisnute inostrane, a potom i ruske sapunice, a sada su aktuelne kvalitnije serije“.
Kako nastupiti na međunarodnom tržištu
Kao glavni stručnjak u ovoj oblasti, direktorka „Roskino“ Ekaterina Mcituridze je izdvojila dva glavna problema kako bi se obezbedio uspeh na međunarodnim tržištima: trebalo bi povećati obim proizvodnje i podržati debitante.
Aleksandar Rodnjanski, predsednik ruskog filmskog festivala „Kinotavr“ mišljenja je da producenti moraju da promene pristup svojim projektima:
„Naš zadatak je ne samo da pokažemo nešto negativno, već da stvorimo instrumenate koji bi u spretnim rukama mogli da imaju uspeha u inostranstvu — ono što ume da radi Holivud, da šarmira i da proda“.
Ekaterina Mcituridze je naglasila u tom smislu veliki potencijal na međunarodnom tržištu fimlova „Duhless 2“ i „Bitka za Sevastopolj“.
Srpsko-ruska koprodukcija na festivalu u Sočiju
Sitora Alijeva, programska direktorka festivala „Kinotavr“, rekla je za Sputnjik da je ruska kinematografija nažalost tradicionalno poznata po njenim velikim imenima.
„Namerno kažem, nažalost, jer svi znaju Ejzenštajna, Pudovkina, Tarkovskog, kasnije Sokurova i Mihalkova, sada Zvjaginjceva. Ali, mi imamo mlade i talentovane režisere koji govore engleski, kao i glumce. Tu želim da pomenem i odlične kamermane. Takođe, imamo dobre tehničke uslove i u dobro poznatom Mosfilmu, ali i u čitavom nizu novih studija. Da ne govorimo o raznolikosti pejzaža, ne sme se zaboraviti koliko smo za snimanje bogata zemlja. Ako sve ove faktore ujedinimo, Rusija ima šta da ponudi. Nažalost, nismo mnogo aktivni kada se radi o koprodukciji“, rekla je ona.
Alijeva je rekla da očekuje da će na festivalu „Kinotavr“ u Sočiju ovog leta biti prikazan film „General“ snimljen u Srbiji u srpsko-ruskoj koprodukciji — sa ruske strane su režiser i scenarista Bakur Bakuradze i Julija Miškinene, a sa srpske Miroslav Mogorović.
U filmu igraju Marko Nikolić i Mihail Tirinda.