Kontrolori leta s aerodroma u Smolensku, koje je Poljska posle pet godina optužila za nesreću predsednika Leha Kačinjskog, Ruska Federacija neće izručiti, jer je to zabranjeno ruskim Ustavom, smatraju advokati koje su intervjuisale RIA Novosti.
Predstavnik Glavnog vojnog javnog tužilaštva Poljske danas je saopštio da će protiv dvojice ruskih kontrolora leta biti podignuta optužnica zbog nenamernog izazivanja avionske nesreće.
Pritom se poljsko javno tužilaštvo slaže s tim da su neposredan uzrok nesreće predstavljale pogrešne radnje pilota:
„Kao prvi uzrok stručnjaci su naveli pogrešno delovanje posade i spuštanje aviona ispod minimalne visine za sletanje i to što nije bilo komande da se načini još jedan krug.“
Ustav zabranjuje izručenje
„Koliko shvatam, optužnica je podignuta u odsustvu tuženog, poljska vlast može da zahteva ekstradiciju, ali naš Ustav zabranjuje izručenje ruskih državljana“, objašnjava advokat Dmitrij Agranovski.
Njegova koleginica Ana Stavicka podseća da zakon dozvoljava pokretanje postupka protiv stranaca ukoliko država smatra da su učinili zločin — u tom slučaju se pokreće krivični potupak i podiže optužnica.
„Posle toga počinje procedura saradnje dveju država. Poljska može da prikupi dokaze i da uputi Rusiji zahtev za izručenje, ali će Rusija to odbiti, jer po našim zakonima nema prava da izručuje svoje državljane drugim zemljama“, rekla je Stavicka.
Eventualne posledice
Glavno vojno javno tužilaštvo Poljske može da raspiše poternicu za kontrolorima leta preko Interpola i da uputi ruskim vlastima zahtev za njihovu ekstradiciju, ili da im sudi u odsustvu, navodi Agranovski.
„U svakom slučaju, tuženi će sad imati problema s putovanjem u Evropu“, smatra on.
Odluku javnog tužilaštva sagovornik agencije ocenjuje kao „demonstrativni neprijateljski potez protiv Rusije“.
Nesreća
U avionskoj nesreći predsedničkog lajnera Tu-154 M kod Smolenska 10. aprila 2010. godine poginulo je 96 ljudi — osam članova posade i 88 putnika, uključujući predsednika Poljske Leha Kačinjskog, njegovu suprugu i deo rukovodstva zemlje.
Međudržavni vazduhoplovni komitet je 2011. godine objavio konačni izveštaj o rezultatima tehničke istrage, po kojem je za neposredni uzrok pada aviona proglašena odluka posade da ne leti na rezervni aerodrom, a za sistemske uzroke su proglašeni nedostaci u obezbeđenju leta i nedovoljna obučenost posade.