Već su se čule izjave predstavnika „Tojote“, „Renoa“, „Hjundaija“, „Nisana“, „Mitsubišija“ i „Be-Em-Vea“, da njihove kompanije ne planiraju prekid proizvodnje automobila u Rusiji.
Odlazak velikih igrača, naravno, emotivno su doživeli automobilisti jer je 2013. godine za „SangJong“ Rusija bila najveće tržište s obzirom da se ovde prodavalo više automobila nego u Južnoj Koreji.
Kompanija „Dženeral motors“ je pionir na ruskom tržištu — počeli su da rade još početkom devedesetih godina 20. veka.
Neki eksperti su požurili da izjave da je sve to posledica političke igre između SAD i Rusije. Ali, da li je sve to zaista tako?
Zapravo, zbog pada obima prodaje „Dženeral motors“ želi sa ruskog tržišta da ukloni masovne modele brenda „Opel“ i „Ševrolet“, iako će se očuvati brend „Kadilak“, kao i premijum marke „Ševroleta“. Probleme sa prodajom „Dženeral motors“ ima i u drugim državama Evrope.
Predstavnici SangJong su upravo ovih dana izjavili da je automobilski koncern samo privremeno zaustavio izvoz automobila u Rusiju, ali da nema nameru da u potpunosti ode sa tog tržišta. Oni će zajedno sa japanskom „Mazdom“ nastaviti sklapanje automobila u pogonima fabrike Solers u Vladivostoku.
„Ovde nema ničeg ličnog, samo biznis“, govore trgovci.
Sindrom „praznih polica“ ne preti najvećem tržištu automobila u Evropi. Dok jedne kompanije odlaze iz Rusije, druge ne samo što ostaju, već i planiraju otvaranje novih pogona.
Konkretno, nemački „Folksvagen“ ima nameru da u Kalugi izgradi fabriku motora, dok je „Ford Solers“ spreman da proširi svoje prisustvo u regionima Rusije zahvaljujući činjenici da dileri tih brendova prestaju sa radom.
„Izgleda da upravo brendovi sa visokim stepenom lokalizacije jesu sposobni da zadrže cene i da vladaju situacijom“, smatraju u ruskom Ministarstvu ekonomskog razvoja, a predsednik „Mitsubiši Rusija“ Takai Naoja smatra da je u sadašnjoj ekonomskoj situaciji veoma teško prognozirati kretanja na tržištu.
„Mi možemo reći da je jedan od glavnih zadataka kompanije „Mitsubiši“ 2015. godine upravo očuvanje i zadržavanje dela tržišta koje smo mi osvojili tokom prethodnih godina. Ključna reč za 2015. godinu je ’izazov’“, rekao je Naoja.
On je rekao da će se njihovi modeli sklapati u Rusiji, u fabrici „Mitsubiši“ u Kalužskoj oblasti, dodajući da lokalna proizvodnja trenutno čini 30 odsto, ali da kompanija ima nameru da uveća ovu brojku u narednim godinama.
„Ova godina je postala godina izazova za sve proizvođače. Posebno posle značajnog povećanja prodaje automobila u vezi sa padom kursa rublje u decembru 2014. godine“, rekao je on.
Prema njegovim rečima, kada se Rusija „kupala“ u dolarima od nafte, mogla se ostvarivati beskrajna ekspanzija na tržištu, ali da su sa padom kursa rublje, u najboljem stanju ostali oni koji unapred uzeli lek protiv bolova.
„Taj je lek zapravo premeštanje proizvodnje u Rusiju. Ipak, rusko tržište ostaje privlačno za automobilske gigante, a pojačana konkurencija ide na ruku kupcima“, zaključuje Naoja.