Uz podršku Ministarstva poljoprivrede RF i pod patronatom ruske Privredne komore, održava se ovogodišnji sajam „Prodekspo“, koji je prema rezultatima Opšteruskog rejtinga dobio zvanje „Najvećeg sajma Rusije“ u oblasti prehrambene industrije.
Pozdravivši učesnike i organizatore međunarodne izložbe „Prodekspo 2015“, ministar poljoprivrede RF Nikolaj Fjodorov je izrazio uverenost da će teška situacija, čiji smo svedoci, pomoći rast „novog i pozitivnog, stvaranje perspektivnih puteva i donošenje kreativnih rešenja“.
„Privredna komora Srbije već devetnaesti put predvodi privredu Srbije na sajmu „Prodekspo“. Srpska privreda je svake godine sve zastupljenija na ovom sajmu; ove godine imamo 39 kompanija koje će se predstaviti. Tu su predstavnici sektora konditorskih proizvoda, rakije, vina, mesne industrije, mlečne industrije. Imamo sadržajan i bogat program. Ovo nije jedini sajam prehrane u Moskvi, mi smo prošle godine bili prisutni i na sajmu „Zlatna jesen“ i predstavili 31 kompaniju, bili smo na „Voldorfu“, prošle godine takođe na „Prodekspo“, a to sve pokazuje da smo zastupljeni i veoma usmereni na rusko tržište. Naši privrednici su veoma zadovoljni saradnjom sa ruskim poslovnim partnerima“, izjavio je Radovanović.
Neke firme su već tradicionalno prisutne na sajmovima prehrambenih proizvoda u Moskvi. Jedna od njih je i „Master frigo“, firma koja se bavi otkupom, zamrzavanjem i obradom voća, kao i proizvodnjom mleka i mlečnih proizvoda. S obzirom da vlasnik ove firme Radoje Cvetić već ima ostvarenu saradnju sa ruskim partnerima, za radio „Sputnjik“ govori o svojim dosadašnjim iskustvima:
„Za sad su moja iskustva dobra, sa obe kompanije sa kojima radim imam dosta korektnu saradnju. Već tri godine nismo imali nikakvih problema. O kvalitetu saradnje mogu da govorim jer radim i sa Amerikom i sa Japanom; radim sa Skandinavijom, Švajcarskom, Francuskom. U poređenju sa drugim zemljama i firmama, sa Moskvom imamo sasvim dobru saradnju“.
Ipak, ima i onih firmi koje su već etablirane u Srbiji, ali se prvi put pojavljuju na ruskom tržištu. O svom nastupu na sajmu govori Miroslav Kovačević, vlasnik istoimene vinarije.
„Vinarija „Kovačević“ prvi put izlaže vina u Moskvi. Sigurno da nam je ovo tržište interesantno. Pre 2013. godine vinarija „Kovačević“ je otkupila jedan državni podrum — Iriški podrum 1930 — i tu smo napravili još jednu liniju vina „Orfelin“. Ovo tržište nam je iz više razloga interesantno, najpre zbog cenovne kategorije — napravili smo vino za tri evra koje želimo da plasiramo ovde“, objašnjava Kovačević.
Posle sedam godina pauze, na ovom sajmu se predstavlja i firma „Drenovac“ iz Arilja koja se bavi prodajom zamrnute maline. Govoreći o svojim planovima na ruskom tržištu direktor firme Slobodan Obradović napominje da za sada na ovaj prostor idu manje količine.
„Mi bismo to da uvećamo. Za sad su te količine značajno manje u odnosu na zapadno-evropsko tržište na koje izvozimo 80 odsto naše maline. Planiramo da uspostavimo neke kontakte u Rusiji kako bi uvećali prodaju naših malina.
„Pionir“ iz Subotice je već godinama prisutan na ruskom trižištu. Ipak, uvek ima razloga da se ponovo posete ovako velike manifestacije, jer je potencijal tržišta veliki, govori Helena Knežević i dodaje:
„Radimo na širenju prepoznavanja brenda uopšte na ruskom tržištu. Odnos cene i kvaliteta — tu možemo reći da smo konkurentni i najvećim proizvođačima ovde i nadamo se i daljem uspešnom nastupu“.
„Radimo kaše i koncentrate, njih najviše izvozimo na tržište Rusije. Videli smo veliki potencijal i za naše gotove proizvode. Tako da se trudimo da ovaj sajam iskoristimo za plasman finalnih proizvoda, kako u manjoj, staklenoj ambalaži za restorane, tako i u tetra-pak ambalaži svih zapremina“, objašnjava ona.
Kako je firma „Zlatiborac“ još od 2012. godine pozicionirana na ruskom tržištu, od uvođenja sankcija na prehrambene proizvode u RF, njena pozicija se poboljšala. Ruskom potrošaču su prozivodi „Zlatiborca“ poznati, što zbog kvaliteta, što zbog autentičnog izgleda. Od Vladivostoka do Moskve, Sankt Peterburga, Volgograda mogu se naći mesne prerađevine sa Zlatibora.
Generalni direktor, gospodin Dušan Knežević govori kako se oscilacija vrednosti rublje odražava na poslovanje:
„Suštinski, to svakoga plaši. Ali, mi pokušavamo da zajedno sa našim partnerima u Rusiji, s obzirom da nastupamo strateški, zajednički nađemo način da se prilagodimo što se tiče naših pozicija i omogućimo što povoljnije uslove. Oni se sa svoje strane trude da maržama ili nekim drugim ekonomskim instrumentima probaju da prevaziđu ovu situaciju. Ona nikome nije laka, ali se nadamo da neće trajati večno.
Na sajmu prehrambenih proizvoda „Prodekspo 2015“ ove godine se predstavlja ukupno 1997. kompanija iz celog sveta, koje će svoje proizvode izložiti na rekordnih 100 hiljada kvadratnih metara moskovskog „Ekspocentra“. Sajam se zatvara 13. februara.