Kroz plastiku i ples može se materijalizovati čovekov unutrašnji svet, mogu se izneti na površinu svi njegovi košmari i manije. Poznati peterburški koreograf Boris Ejfman je, po ko zna koji put, poznavaocima i poklonicima modernog baleta podario senzaciju napravivši složenu psihološku predstavu po motivima Ficdžeraldovog romana „Blaga je noć“ – „Up & Down”.
Dakle, Amerika, dvadesete godine 20. veka… Talentovani psihijatar Dik Dajver – njegovu ulogu sjajno izvodi Oleg Gabišev – uranja u carstvo luksuza i naslade. Kriva sudbine dovodi junaka prvo „up“ (gore), a zatim „down“ (dole), do duhovnog i profesionalnog kraha.
Uzleti i padovi likova dešavaju se u zlatno doba džeza – simbola neobuzdanog praznika života, doba slobode i ukidanja svih zabrana, koje su tako virtuozno prikazali koreograf i izvođači.
“Ova linija – ‘up-down’ vrlo precizno izražava suštinu naše predstave i suštinu naših traganja u celini”, kaže Boris Ejfman. “Danas ima vrlo mnogo modernih pravaca koji su prodrli u baletski teatar. Mi pokušavamo da pronađemo svoj put. Svet zna za rusko psihološko dramsko pozorište, a mi pokušavamo da stvorimo ruski psihološki teatar baleta. U ljudskom telu, u njegovoj plastici, skriveno je nešto univerzalno”, nastavlja majstor baleta.
Ejfman napominje da je balet shvatljiv u bilo kom delu sveta jer svi ljudi reaguju isto na emocije.
“Na primer, balet se prikazuje u Peterburgu na osnovu ruske klasike, na rusku muziku, a on je shvatljiv svuda – i u Aziji, i u Južnoj Africi, i u Latinskoj Americi. Znači, postoji nešto što je iznad nacionalnih ili verskih razlika i mentaliteta. Svi ljudi isto reaguju na bol, strah i radost. I osećanje ljubavi izražavaju na sličan način. Različite su samo sposobnosti za refleksiju. Moj zadatak je da pronađem i pokažem ovu jedinstvenu, božansku prirodu u nama”, objašnjava on.
U ovom specifičnom žanru „umetničko-psihološkog istraživanja“ Boris Ejfman je stvorio takva remek-dela kao što su baleti „Idiot“ po romanu Dostojevskog, „Onjegin“, na koje ga je nadahnuo Puškin, „Čajkovski“, „Ruski Hamlet“, „Roden“… I svuda je nepogrešiv u izboru muzike, on apsolutno tačno „pogađa“.
Muzičku osnovu nove predstave čine džez melodije Džordža Geršvina. Odatle potiču osobenosti koreografije koje su primorale trupu da uzima časove balskog plesa. Morala je da se obrati profesionalnom duetu koji je naučio baletske plesače da igraju „sving“.
Kako je to ispalo – uskoro će videti i gledaoci u inostranstvu: 9. februara počinje gostovanje Pozorišta Borisa Ejfmana u Parizu, a zatim će peterburški umetnici predstavu „Up & Down” prikazati u Bratislavi.