00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
OD ČETVRTKA DO ČETVRTKA
17:00
60 min
OD ČETVRTKA DO ČETVRTKA
20:00
30 min
SPUTNJIK INTERVJU
20:30
30 min
MOJ POGLED NA RUSIJU
21:00
30 min
JučeDanas
Na programu
Reemiteri
Studio B99,1 MHz, 100,8 MHz i 105,4 MHz
Radio Novosti104,7 MHz FM
Ostali reemiteri

Oružje spekulanata. Kako se može zaraditi na rejtinzima?

© Sputnik / Vitalij Belousov / Uđi u bazu fotografijaLogotip agencije Fitch Ratings
Logotip agencije Fitch Ratings - Sputnik Srbija
Pratite nas
U naše vreme rejtinške agencije su značajno ojačale svoje pozicije. One daju ocene praktično čitavom spektru finansijskih usluga, i zapravo su zavladale celim svetom. Među njima, najpoznatije su Standard and Poor’s i Fitch i Moody’s.

Sve te kompanije su poreklom iz SAD, podseća  šef uprave Ruske međunarodne banke Evgenij Retjunski:

„Usluge su prilično monopolizovane, ako govorimo o međunarodnom tržištu. To su u suštini tri najveće rejtinške agencije. Faktički, oni zarađuju ne samo na davanju ocena banaka i korporacija, nego još i na izdavanju, na primer, hartija od vrednosti. To su jeftine usluge. Niko ne naručuje tek tako procenu rejtinga. Uvek postoji nekakav konkretni interes. Bilo da je to izdavanje hartija od vrednosti, bilo da je izlaz na tržište dugova.“

Američka trojka je postala toliko uticajna da je zasenila sve druge: i evropske i japanske. O  rejtinškim agencijama koje su se nedavno pojavile u Kini i Rusiji ne treba ni govoriti.

Zašto je tako? Zato što su američke agencije povezane sa krupnom ekonomijom. I smatra se da su njihove ocene značajnije i važnije od drugih. Na kartu njihove popularnosti odigrali su takođe imidž, reklama i običaji, govori glavni ekonomista Instituta tržišta fondova i upravljanja Mihail Beljaev:

„Nije uvek moguće objasniti razlog zbog kojeg ova ili ona kompanija postaje popularnija. Kao pravilo, imidž pomaže agencijama da ojačaju svoj autoritet. I sve više i više zahvataju prostor na kojem se kreću investitori. Na taj način oni čuvaju svoje pozicije. Iako vidimo da fama popularnosti ne odgovara uvek stvarnosti.“

U prilog tome govori skandal oko povećanja rejtinga hipotekarnih obligacija do i posle finansijske krize 2008. godine. Uz to, analitičari su počeli sve češće da pominju da su se u rejtinge umešali i politički faktori, kaže Beljaev:

„Posebno se to tiče određenih država. Rusija to sada oseća na svojoj koži, a možemo i da tvrdimo da, po ko zna koji put, politika ovde igra glavnu ulogu. I taj rejting, koji je danas dodeljen Rusiji od strane rejtinških agencija, daleko je od realne ekonomske situacije u Rusiji“, objašnjava on.

Rejtinške agencije, u suštini, ocenjuju ne stanje ekonomije države, već njenu sposobnost da upravlja svojim spoljnim dugovima. Sada nemamo problem sa spoljnim dugovima. Zalihe zlata su među najvećim na svetu. Značajne su zalihe i u Rezervnom fondu (nešto manje od četiri i po triliona rubalja).

Beležimo  uspehe u nekim granama ekonomije, ali agencije sve to ne žele da uzmu u obzir. Čiini se da su Standard and Poor’s, Fitch i Moody’s,  delujući u korist Vašingtona, rešili da zarade na političkim spekulacijama, kako bi sebe zaštitili od internih provera američkih regulatornih agencija, ocenjuje ovaj  stručnjak.

Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala