KULTURA

Zidanje Skadra usred Beograda

Plesna predstava Zidanje Skadra Miloša Isailovića
U svima nama se oslikava zidanje Skadra i žrtvovanje. Kada se probudimo, mi smo već žrtva. Svaki dan je zidanje Skadra. Postoji neka vila koju možemo zvati sistem, svet, rat. Konstantno zidamo, a to se iznova ruši i videćemo do kog sprata ćemo stići, kaže za Sputnjik koreograf Miloš Isailović uoči beogradske premijere plesne predstave „Zidanje Skadra“.
Sputnik
Potresan mit u dramatičnom izvođenju članova Bitef dens kompanije u avgustu je imala priliku da vidi publika festivala „Ćirilicom“ u Budvi, a kako je Isailović svojim koreografskim rukopisom predstavio čuvenu epsku pesmu Beograđani će gledati 19. oktobra u Bitef teatru.

Svaka žrtva nosi sa sobom jednog velikana

„Prvi put sam se susreo sa epskom pesmom 'Zidanje Skadra' u osnovnoj školi. Kada su mi predložili da radim 'Zidanje Skadra', prvo sam se zapitao šta to beše, jer je to delo palo u zaborav, nema ga nigde. To je najlepši ljubavni ep kod nas. Kada čitate tu pesmu, vi se tresete, srce vam igra, to je najlepša ljubavna žrtva koja postoji - žrtva mlade majke i supruge. Svih nas ne bi bilo da nije bilo naših majki tako da je to delo prelepo i fantastično“, kaže Isailović za Sputnjik.
Iz jednog „ličnog zidanja Skadra“ iznedrio je i predstavu, koju smatra svojim najzrelijim delom do sada:
„Kao i sva druga dela i ovo radim iz sebe, iznutra. Želim da pružim bogatstvo koje je došlo iz mene, iz ličnog iskustva. Imao sam i sam žrtvovanje ljubavi, ali ne mogu da kažem da je isto. U pesmi je reč o žrtvovanju radi očuvanja imena i položaja Mrnjavčevića. Moje je bilo malo drugačije. Morao sam da dam mnogo da bih dobio još više. Gojkovica mlada dala je život, ali i mnogo više posle toga. Njoj nije zazidana dojka i oči da bi mogla da vidi svoje čedo kako raste i da ga doji, kao i svu decu koja su ostala bez majki. Svaka žrtva nosi sa sobom jednog velikana“.
Miloš Isailović
Miloš Isailović

Žena je najveća snaga

Isailović primećuje da je poslednjih desetak godina feminizam velika tema u svim sferama, a u osnovi pesme „Zidanje Skadra“ je priča o sukobu dva ženska principa:
„Imamo princip koji zahteva, a to je vila i onaj koji daje u liku majke koja se žrtvuje. Šta sve jedno žensko biće može da podnese i koliko je jako? Ja sam pokušao i mislim da sam uspeo da kažem da je žena najveća snaga, a mi muškarci možemo samo da im pozavidimo na tome“.
Isailović ističe da se zidanje Skadra dešava u svakoj kući:
„Zbog naše istorije, navika življenja i odrastanja, mislim da i dalje pokušavamo da sačuvamo svoje ime, prezime, svoju kuću. I dalje su naši muškarci spremni da urade svašta kako ne bi obrukali oca i porodično ime, ali ne verujem da bi sada došlo do žrtvovanje supruga, jer su muškarci shvatili da bez svojih supruga ne mogu ništa. 'Zidanja Skadra' jeste fiktivno delo – vila koja sa planine viče, pridodajete žrtvu…To ne postoji, ali u svima nama se oslikava to zidanje Skadra i pridodavanje žrtve“.

Ko ne sluša babu, slušaće lajfkouča

Autor zapaženih i nagrađivanih plesnih predstava „Dunjaluk“, „Magbet“, „Životinjska farma“, „Stranac“, „Glad“ i „Triptih“, ističe značaj vraćanja nacionalnih tema u pozorišta:
„Savremeno doba ne može da priđe tim starim delima i onima koji su ih stvarali. U njima leže svi odgovori. Pre neki dan sam pročitao na internetu – 'Ko ne sluša babu, slušaće lajfkouča' i to je to“.
Predstava "Zidanje Skadra" o sukobu dva ženska principa - onog ko zahteva i onog ko daje
Smatra da savremeni ples može da približi tradiciju mladom čoveku danas:
„Savremeni pokret je nepresušan izvor i telom možeš da se izraziš na milion načina bez verbalnog teatra na koji smo svi navikli. Svako ko stvara plesni teatar, ne sme da ima sram i strah. Ja nikada ne stvaram pitajući se da li će se to nekome svideti, šta će da kaže branša. Mene zanimaju laici. Pozorište je osnovano za razonodu ljudi i ja stvaram bez straha i ne razmišljam o krajnjem produktu. Moraš imati hrabrosti da ispričaš priču iz sebe. Morate da zagrebe u sebe i da date svoja loša iskustva, strahove, boli, anksioznosti, svoje uspomene i ljubav. Zato što pozorište ne trpi površnosti i okvire“.

Rusija je druga planeta

Poslednjih osam godina Isailović je radio širom Evrope sazrevajući kao koreograf:
„Počastvovan sam i veoma srećan što sam jedini Srbin koji je radio u svim najvećim kućama kao što su Boljšoj teatar, Bečka opera, Marinski teatar… Mnogo mi znači da kupim tuđe poglede, priče, druge kulture, da upoznajem ljude drugog mentalnog sklopa i nacije. Mene to obogaćuje i čini jakim koreografom. Evropa je po meni najzanimljiviji deo sveta sa mnoštvom različitih kultura. Putujem i na sebe stavljam sve te zakrpe. Od svakog uzmem po nešto i mislim da je zbog toga moj koreografski potpis prepoznatljiv, bogat i drugačiji“.
U Rusiji je shvatio kako se podržava, voli i čuva balet:
„Boljšoj teatar čuva vojska, jer je to njihova svetinja. Tamo sam naučio kako da vrednujem svoje noge, um, svoje želje i snove. Da bih savladao rusku školu baleta morao bih da provedem mnogo više vremena u Rusiji, ali najviše sam naučio kako treba da se ceni plesna umetnost. Bože moj, bože moj! To je druga planeta“.
KULTURA
Baletski triptih „Infinitas“ - omaž nasleđu Narodnog pozorišta u Beogradu i velikanima umetnosti
Komentar