Pratite Sputnjik i na letovanju
Sputnjik Srbija neometano možete čitati širom Evrope na mobilnoj aplikaciji koju ćete pronaći OVDE. Aplikaciju takođe možete preuzeti i putem linka apkfab.com
Ruski premijer Mihail Mišustin odobrio je plan razvoja Severnog morskog puta do 2035. godine. U ovom dokumentu se navodi više od 150 mera za razvoj najvažnije saobraćajne arterije.
Severni morski put ima važan značaj
Kako kaže za Sputnjik rukovodilac odeljenja za vojno-političke analize Aleksandar Mihajlov, Severni morski put nije važan samo za Rusiju, već i za celokupnu svetsku ekonomiju.
„Ovim putem prolazi više od 70 odsto svetske trgovine. Potražnja za teretnim saobraćajem izuzetno raste. Zbog akcija koje sprovodi kolektivni Zapad, od stvaranja bloka AUKUS, do pritiska na Kinu u Južnom kineskom moru i vodama Tajvana, u sadašnje vreme može doći do velikih komplikacija u snabdevanju robe“, objašnjava stručnjak.
Prema rečima eksperta Ruskog instituta za strateška istraživanja Mihaila Beljajeva, Severnim morski putem je bezbedno prevoziti robu.
„Ovaj put je saobraćajna arterija kojom možemo jeftino prevoziti robu koju nije moguće prevesti železnicom. Pored toga, Severni morski put je potpuno bezbedan, a nalazi se pod potpunom kontrolom Rusije. Gusarski napadi, kao i provokacije Zapada, u ovom slučaju nisu izvodljive“, konstatuje sagovornik Sputnjika.
Razvoj nove infrastrukture
Beljajev objašnjava da Rusija trenutno radi na razvoju Severnog morskog puta.
„Naša zemlja radi na razvoju kako plutajućih stanica i luka, tako i ledolomaca. Pošto je arktički led debeo i opasan za brodove, novi ledolomci ‘Lider’ će biti izuzetno skupi brodovi. Oni će imati napredne karakteristike, kao i posebnu snagu motora. Njihov zadatak biće probijanje leda i čišćenje puta onim brodovima koji će nositi teret“, objašnjava stručnjak, dodajući da savremeni ledolomci koji su sada u upotrebi imaju snagu 60 megavata, dok „Lider“ ima čak 120 i najmoćniji je brod te klase u svetu.
Osim ledolomaca, kako ističe Beljajev, Rusija planira da razvije satelite koji će brodovima obezbediti navigaciju duž Severnog morskog puta.
„Tamo je situacija veoma teška. Ima mnogo ostrva između kojih su prolazi veoma uski. Novi sateliti će obezbediti navigaciju. Na taj način će kapetan moći da prati celu rutu duž Severnog morskog puta“, objašnjava Beljajev.
Veliki projekat za Rusiju
Prema rečima Mihajlova, Severni morski put nije samo saobraćajna arterija, nego veliki projekat za Rusiju.
„S jedne strane, razvoj nove infrastrukture će obezbediti rad Severnog morskog puta, a s druge strane daće podsticaj razvoju Severnog regiona: od otvaranje novih radnih mesta do obezbeđivanja smeštaja stotinama hiljada stručnjaka iz različitih oblasti koji će raditi na razvoju ovog puta“, ističe naš sagovornik.
Plan predviđa izgradnju terminala za tečni prirodni gas i gasni kondenzat „Utreni“ u luci Sabeta na zapadnoj obali Obskog zaliva Karskog mora. Pored toga, planira se i „izgradnja obalskih i hidrauličnih objekata za obezbeđivanje Baimskog polja, stvaranje pomorskih kompleksa za pretovar tečnog prirodnog gasa na teritoriji Kamčatke i Murmanske oblasti. Veliki značaj ima razvoj ruske flote ledolomaca. Državna korporacija „Rosatom“ i Ministarstvo industrije i trgovine Rusije treba da obezbede izgradnju pet univerzalnih ledolomaca projekta 22220.
Ruski premijer Mihail Mišustin je ranije ove nedelje izjavio da je Severni morski put posebno važan za Rusiju u uslovima sankcionog pritiska, kada su lanci snabdevanja poremećeni. Prema njegovim rečima, to je pouzdan i bezbedan transportni koridor koji prolazi unutar teritorijalnih voda i ekonomske zone isključivo Rusije. Premijer je podsetio da se ova ruta može koristiti kao alternativa za isporuku proizvoda u zemlje prijateljske ruskoj državi.
Severni morski put prolazi duž severne obale Rusije preko više mora Severnog ledenog okeana (Barencovog, Karskog i Laptevskog mora, Istočno-Sibirskog, Čukotskog i Beringovog mora). On spaja evropske i dalekoistočne luke ruske države, kao i ušća sibirskih reka u jedinstveni transportni sistem. Dužina mu je 5,6 hiljada kilometara od moreuza Karska vrata do zaliva Providenije.