Zašto „Fejsbuk“ menja ime?
Ako „Fejsbuk“ promeni ime, proći će jeftinije i sve priče i skandali vezani za njega više neće biti vezivani za kompaniju koja posluje na berzi. Izmerivši razliku između pozitivnih i negativnih asocijacija vezanih za ime „Fejsbuk“, u kompaniji su shvatili da je prevagu imaju negativne i odlučili su se na promenu imena.
SputnikPrema rečima marketinškog stručnjaka Vojislava Žanetića, odluka da kompanija „Fejsbuk“ promeni ime povezana je upravo sa time — merenjem između pozitivnih i negativnih asocijacija na pomen imena kompanije.
Ako „Fejsbuk“ promeni ime, moraće da menja i još štošta
„Pretpostavljam da je razlika između pozitivnih i negativnih bila velika u korist negativnih. Onda su mogli da urade dve stvari — prva je da pod tim imenom izvedu gomilu nečega što bi poboljšalo imidž kompanije u odnosu na to što se sa njim dešavalo svih ovih godina. Druga je da promene ime. I onda su zaključili da je jeftinije da promene ime. I to su i uradili“, navodi Žanetić, uz opasku da bi im i on tako nešto savetovao.
Postupak rebrendiranja jedne kompanije trebalo bi da podrazumeva drugačiji servis prema ljudima koji koriste njihove usluge, drugačiji interfejs usluga, kao poboljšanje njihovog kvaliteta, dodaje on. Puka promena imena može da navuče negativnu asocijaciju i na novo ime, ukoliko postoji dovoljno negativnog publiciteta, dodaje naš sagovornik.
„Ali, poznajući mentalne sposobnosti novobogataša iz oblasti IT-a, a posebno Marka Cukerberga i njemu sličnih megabogataša, mislim da je njemu to jedna vrsta igrice u kojoj će potrošiti nekoliko milijardi dolara i posle će kazati da je ipak trebalo da potroši te pare da mu bude bolja usluga, da ne bude skandala i da mu ne pada sistem“, smatra Žanetić.
Skandali više neće biti vezivani za kompaniju
Dragan Varagić, stručnjak za strategije u oblasti elektronskog poslovanja i poslovne transformacije, smatra da je ideja o promeni imena vezana za nameru da se smanji pritisak na kompaniju, tako što vesti o onome šta „Fejsbuk“ radi više neće biti vezivane za ime kompanije.
„Poenta cele priče je da ako će menjati ime, sve priče vezane za ’Fejsbuk‘ neće biti u direktnoj vezi sa kompanijom kada se razmišlja o investiranju u akcije. To je tipično birokratsko razmišljanje. ’Gugl‘ se na berzi ne pojavljuje kao ’Gugl‘, nego kao ’Alfabet‘ i onda se on posmatra, a ne jedan od servisa, što je ’Gugl‘ danas. Tako će biti i sa ’Fejsbukom‘; neće se posmatrati on, nego neka nova kompanija. I u kontekstu cele priče je da se smanje talasanja vezana za vrednosti“, kaže on.
Sa druge strane, kao i „Gugl“ koji je svojevremeno promenio kompanijsko ime u „Alfabet“, a „Gugl“ postao samo jedan od servisa kompanije, „Fejsbuk“ planira diversifikaciju delatnosti.
„’Gugl‘ je funkcionisao u jako velikom broju oblasti i zaključili su da im je mnogo bolje da pažnju vezanu za brend fokusiraju na određene tipove servisa i da formiraju novu kompaniju koja obuhvata sve živo. Vrlo je slična logika vezana i za ’Fejsbuk‘, koji drastično hoće da proširi aktivnosti vezano za taj takozvani metaverzum“, navodi Varagić.
Metaverzum se odnosi na svet virtuelnog okruženja kojem ljudi mogu da pristupe putem interneta, a čini ga digitalni prostor koji korišćenjem virtuelne stvarnosti ili proširene stvarnosti liči na realan život. „Fejsbuk“ je imao velika ulaganja u virtuelnu realnost i proširenu realnost i namerava da poveže skoro tri milijarde korisnika putem nekoliko uređaja i aplikacija.
Svi „Fejsbukovi“ skandali
Da će „Fejsbuk“ promeniti ime kompanije (ime društvene mreže ostaće isto), objavio je tehnološki portal „Verdž“. Prema navodima ovog portala, prvi čovek „Fejsbuka“ Mark Cukerberg novo ime će predložiti 28. oktobra na konferenciji „’Fejsbuk‘ konekt“, uz ogradu da to može da se dogodi i ranije.
Novo ime drži se u strogoj tajnosti, a ne znaju ga čak ni svi članovi uprave. Pretpostavlja se da naziv može biti povezan sa „Horizontom“ — novom kompanijom koja je predstavljena u avgustu, piše dalje „Verdž“. To je mreža virtuelnih kancelarija kojima se može priključiti putem video-konferencije ili pomoću kacige virtuelne stvarnosti „Okulus VR“.
Zapadni mediji, međutim, ne isključuju ni mogućnost da promenom imena Cukerberg pokušava da upravlja štetom koju je kompaniji u nedavnom svedočenju pred komisijom američkog senata nanela nekadašnja uposlenica ove kompanije i uzbunjivač Fransis Hojgen. Ona je objavila na desetine hiljada stranica internog istraživanja i dokumenata koji ukazuju na to da je kompanija bila svesna različitih problema koje uzrokuju njene aplikacije, uključujući potencijalni „toksični“ efekat „Instagrama“ na tinejdžerke. Hojgenova je bila ključni izvor za veliko istraživanje „Volstrit džurnala“ pod nazivom „’Fejsbuk‘ dokumenti“.
I to nije sve. Gotovo istovremeno kada je objavljeno da „Fejsbuk“ menja ime, objavljeno je i da se ova kompanija nagodila da plati 4,75 miliona dolara kazne i do 9,5 miliona dolara odštete onima koji ispunjavaju uslove, nakon što je Ministarstvo pravde utvrdilo da je diskriminisala američke radnike u korist stranaca sa specijalnim vizama za popunjavanje visoko plaćenih poslova.
Odeljenje za građanska prava Ministarstva saopštilo je da je „Fejsbuk“ redovno odbijao da regrutuje ili zaposli američke radnike, među njima američke državljane, osobe kojima je odobren azil, izbeglice i one koje imaju stalno boravište za pozicije za koje je rezervisala za vlasnike privremenih viza. „Fejsbuk“ je sponzorisao vlasnike tih viza za dobijanje zelenih karata, odobravajući im posao za stalno.
I u oktobru 2018. izbio je skandal kada se ispostavilo da je britanska firma „Kembridž analitika“, koju je „Fejsbuk“ angažovao tokom američke izborne kampanje 2016, prikupljala podatke korisnika „Fejsbuka“ kako bi plasiranjem individualno ciljanog sadržaja svakom ponaosob uticala na njihovo mišljenje, te i na ishod izbora.
Britanske vlasti su tada, nakon zaključka da je „Fejsbuk“ nepošteno obrađivao lične podatke korisnika tako što je programerima aplikacije iz „Kembridž analitike“ dao pristup tim podacima bez saglasnosti korisnika i odredila kaznu od 500.000 funti.