U četvrtak je to bila „Tojota“ (TM), najveći svetski proizvođač automobila po prodaji vozila, koja je najavila gašenje 14 japanskih fabrika u septembru zbog uticaja kovida na dobavljače. To će tamošnju proizvodnju smanjiti za oko 40 odsto. „Tojota“ takođe zatvara fabrike širom sveta, pri čemu će se severnoamerička proizvodnja verovatno smanjiti za 40-60 odsto.
Iz drugog proizvođača automobila — „Folksvagena“ rekli su da bi uskoro mogli biti primorani na slične rezove u proizvodnji.
„Novi slučajevi kovida 19 u Aziji, na primer u Maleziji, dovode do ponovnog zatvaranja ključnih proizvodnih pogona. Kako stvari stoje, očekujemo da će ponuda čipova ostati vrlo promenjiva i napeta u trećem tromesečju 2021. Ne može se isključiti dalje prilagođavanje proizvodnje”, rekli su iz „Folksvagena“.
Manjak čipova
Malezija je veliki dobavljač računarskih čipova koji se koriste u automobilskoj industriji.
„Tojotine“ i „Folksvagenove“ izjave usledile su posle sličnih najava drugih proizvođača automobila, uključujući „Dženeral motors“, „Ford“ i „Stelantis“, proizvođača automobila formiranog ranije ove godine spajanjem „Fijat Krajslera“ i „PSA grupe“. Nedostatak delova su naveli i drugi proizvođači.
„Nedostatak čipova je glavni problem, ali ima toliko poremećaja u lancu snabdevanja. Tu je i nedostatak drugih delova ili delova koji se gomilaju u lukama. Postoje sve vrste ograničenja koja stoje na putu ka povratku na punu proizvodnju”, rekla je Kristin Ziček, viši potpredsednik za istraživanje u Centru za automobilska istraživanja.
Ukupna proizvodnja automobila širom sveta i u čitavoj industriji bila je dosta manja u drugom tromesečju zbog nedostatka čipova. Međutim, proizvođači automobila su očekivali da će se nestašica čipova smanjiti u drugoj polovini ove godine, dopuštajući im da nadoknade proizvodnju.
Tada se pojavio takozvani delta soj virusa korona. Stope vakcinisanja u jugoistočnoj Aziji i dalje su niske, što komplikuje posao dobavljačima.
Greške u planiranju
Nedostatak čipova koji je zahvatio industriju krajem 2020. i velikim delom 2021. godine bio je više rezultat greške u planiranju nego problema koji se direktno pripisuje pandemiji.
Kad su zatvaranja i narudžbe za boravak kod kuće početkom 2020. prouzrokovali veliki gubitak radnih mesta, prodaja automobila u početku je pala. Proizvođači automobila odgovorili su smanjenjem narudžbi delova, uključujući računarske čipove, u očekivanju da bi duboka recesija ubila potražnju za novim automobilima u mesecima, ako ne i godinama koje dolaze.
Međutim, potražnja za automobilima brzo se oporavila, ostavljajući proizvođače automobila bez snabdevanja potrebnim čipovima. Njihovi dobavljači su već prodali svoj uobičajeni deo kompanijama koje proizvode računare, konzole za video-igre i drugu elektroniku. Potražnja za tim uređajima narasla je tokom pandemije, prenosi portal „Kliks“.
Za potrošače koji se suočavaju sa ograničenim zalihama vozila na prodajnim mestima i rekordno visokim cenama novih i polovnih automobila, stalni poremećaji u proizvodnji poslužiće samo održavanju cena na rekordnom nivou.
Pročitajte još: