00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
NOVI SPUTNJIK POREDAK
17:00
60 min
SPUTNJIK INTERVJU
21:00
30 min
SPUTNJIK INTERVJU
07:00
30 min
SPUTNJIK INTERVJU
Aleksa Jelić: Zemlja bez kulture je zemlja bez identiteta
16:00
30 min
OD ČETVRTKA DO ČETVRTKA
Da li će pregovori Rusije i Amerike uključiti – Srbiju
17:00
60 min
JučeDanas
Na programu
Reemiteri
Studio B99,1 MHz, 100,8 MHz i 105,4 MHz
Radio Novosti104,7 MHz FM
Ostali reemiteri
 - Sputnik Srbija, 1920, 12.12.2022
MOJA PRIČA
Donosimo vam životne priče, reportaže i neobične sudbine ljudi koji društvo čine boljim.

Velika misija: Tolstoj i njegov grof preko Njujorka stigli u Srbiju - još samo da im nađemo mesto

© Foto : Sputnjiku ustupio Glas JugaSpomenik Tolstoju i Rajevskom, rad Slobodana Mladenovića
Spomenik Tolstoju i Rajevskom, rad Slobodana Mladenovića - Sputnik Srbija, 1920, 28.09.2025
Pratite nas
U ateljeu na Menhetnu pre skoro dve decenije nastala je skica spomenika Lavu Tolstoju i Nikolaju Rajevskom. Naručiocu posla dao sam zavet, kad se penzionišem i vratim u Srbiju, uradiću spomenik od najboljeg granita u znak ljubavi koju obojica imamo za Rusiju. Veliki čovek, dr Slobodan Branković više nije sa nama, ali spomenik je tu, završio sam ga.
Ovo za Sputnjik priča umetnik Slobodan Dane Mladenović, poreklom iz Aleksinca. Vratio se u rodni kraj. Ispunio posebnu misiju:
„Ovde sam godinu dana, pola godine sam samo tražio najbolji afrički granit, ploču ogromnih dimenzija. Kad sam ga konačno nabavio, uradio sam spomenik neverovatno brzo. Nadahnuće“.
Mladenović je iz rudarske porodice, početkom sedamdesetih otišao je u Pariz, samo sa olovkom i blokom za crtanje u džepu. Njegov jedinstveni stil portretisanja brzo je prepoznat. Posle izložbe portreta Žaka Širaka, postalo mu je tesno, pa je otišao u Njujork, gde je takođe radio portrete, velike formate renesanse.
© Foto : Sputnjiku ustupio Slobodan MladenovićLik Rajevskog umetnik je preuzeo sa fotografije na kojoj su ruski vojnici, nije bilo lako, ali želeo je da ga predstavi realno
Lik Rajevskog umetnik je preuzeo sa fotografije na kojoj su ruski vojnici, nije bilo lako, ali želeo je da ga predstavi realno - Sputnik Srbija, 1920, 26.09.2025
Lik Rajevskog umetnik je preuzeo sa fotografije na kojoj su ruski vojnici, nije bilo lako, ali želeo je da ga predstavi realno

Poziv od koga je zaigralo srce

Dekorisao je enterijere novih zgrada koje su bile u granitu i staklu. Istovremeno, izlagao u Montrealu, Torontu. Bio je jako uspešan, pomagao sunarodnike koji su u SAD stigli gonjeni ratom, a onda je dobio poziv svog zemljaka, pukovnika, naučnika i pesnika Slobodana Brankovića:
„On je došao do ideje da se napravi spomenik u Gornjem Adrovcu kod crkve Svete Trojice, mi smo je uvek zvali Ruska crkva. Izgrađena je na mestu pogibije ruskog pukovnika Nikolaja Nikolajeviča Rajevskog, koji je Tolstoju bio inspiracija za lik grofa Vronskog u romanu Ana Karenjina. Bio sam oduševljen! Odmah sam uradio skicu, kako bi to izgledalo. Dao je zeleno svetlo“.

Blagoslov eparhije niške

Umetnik dodaje da je, prilikom prve sledeće posete Srbiji, otišao kod tadašnjeg episkopa niškog Jovana i dobio blagoslov za izradu spomenika, ali da rukovodstvo opštine nije bilo zainteresovano. Predlagao je i da o svom trošku obnovi biblioteku, pa čak i da uradi mini etno selo sa dačama, koje bi podsećalo na Rusiju. Nije bilo razumevanja. Vratio se u Njujork. A sada se konačno vratio u Srbiju i spomenik je tu:
„Obećao sam i sinu i Brankovićevoj supruzi, divnoj gospođi Spomenki, kad se zauvek vratim iz Njujorka, napraviču spomenik. Poslovanje je ovde mnogo drugačije nego na zapadu, namučio sam se da nađem ploču dimenzija 2,30 puta 1,30. Tražio sam granit, jer je spomenik trebalo da stoji vertikalno, da bude visok četiri metra. Kamenorazac u Novom selu kod Niša mi je rekao da bi to za ovaj kraj bilo rizično, da bi ga košava oduvala. Morao sam da ga uradim horizontalno“.
© Foto : Sputnjiku ustupio Slobodan MladenovićPrvobitna ideja bila je da spomenik stoji uspravno i da Tolstoj i Rajevski budu visoki četiri metra, ali granit je pretežak, nije bezbedno
Prvobitna ideja bila je da spomenik stoji uspravno i da Tolstoj i Rajevski budu visoki četiri metra, ali granit je pretežak, nije bezbedno - Sputnik Srbija, 1920, 26.09.2025
Prvobitna ideja bila je da spomenik stoji uspravno i da Tolstoj i Rajevski budu visoki četiri metra, ali granit je pretežak, nije bezbedno

Tolstoj i Rajevski samo što ne progovore

Mladenović dodaje da je morao da uradi Tolstoja i Rajevskog u renesansnom stilu. Jednostavno, to ide uz njih, mora da bude moćno, kao Direrova neprevaziđena gravura:
„Renesansa je za mene neprevaziđena. Danas svi idu u apstrakciju, svi su u oblacima, niko da pokaže pravu stvar. I zato sam radio renesansu, to je za mene fascinantno. Ovom narodu ovde i trebaju jednostavne stvari, da bi ih razumeo. I o tome sam mislio kad sam radio gravuru. Ljudi mi sad kažu, Mane, samo što ne progovore“.

Spomenik čeka svoje mesto

Spomenik je gotov i sad čeka svoje mesto. Mladenović je bio u opštini Aleksinac, nije stekao utisak da oni žele da se bave postavljanjem spomenika. Razume ih, crkva u Gornjem Adrovcu je pod zaštitom države, ali tamo je već jedan mermerni spomen, koji su postavili Kozaci. Zašto Adrovac ne bi imao i ovaj, po ideji jednog Srbina koji jednako poštuje Tolstoja i Rajevskog.
Ako to nije moguće, veruje da naručilac ne bi imao ništa protiv da se spomenik postavi na drugom važnom mestu, u manastiru Svetog Romana, gde počiva srce Rajevskog, hrabrog čoveka, jednog od silnih ruskih dobrovoljaca koji su oslobađali Srbiju od Turaka.
© Foto : Sputnjiku ustupio Glas JugaSpomenik je urađen tehnikom koju je Direr koristio u renesansi, danas je retko ko primenjuje jer zahteva znanje i veliku preciznost
Spomenik je urađen tehnikom koju je Direr koristio u renesansi, danas je retko ko primenjuje jer zahteva znanje i veliku preciznost - Sputnik Srbija, 1920, 26.09.2025
Spomenik je urađen tehnikom koju je Direr koristio u renesansi, danas je retko ko primenjuje jer zahteva znanje i veliku preciznost
„Ja sam Slobodanu Brankoviću obećao ono što sam mu obećao, uradio sam svoj deo posla. Sad je drugima na duši da urade nešto u znak sećanja na velikne Tolstoja, Rajevskog, ali i na intelektualca koji je napisao brojne knjige o našem kraju, a posebno o Rusima koji su nam pomagali, koje je izuzetno poštovao“, zaključuje umetnik.
Slobodan Branković posle Vojne akademiju u Beogradu završio je Fakultet političkih nauka u Zagrebu. U naučnoj oblasti Istorija kao kultura magistrirao je i doktorirao na Fakultetu političkih nauka u Beogradu. Naučnim radom bavio u Vojnoistorijskom institutu, a zatim bio profesor Fakulteta za kulturu i medije. Istorijske rane srpskog naroda lečio je stihovima koji su prevedeni na engleski, bugarski, švedski, kineski. Umro je 2013. godine.
© Foto : Sputnjiku ustupio Slobodan MladenovićSlobodan Mladenović - njegovi radovi plenili su pažnju Pariza i Njujorka, upravo zbog specifične tehnike koju koristi
Slobodan Mladenović - njegovi radovi plenili su pažnju Pariza i Njujorka, upravo zbog specifične tehnike koju koristi - Sputnik Srbija, 1920, 26.09.2025
Slobodan Mladenović - njegovi radovi plenili su pažnju Pariza i Njujorka, upravo zbog specifične tehnike koju koristi
Pogledajte i:
Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala