Tri velika promašaja Vašingtona: Na scenu stupa "Gospodin Problem"
© AP Photo / Alex BrandonIzbori u Americi
© AP Photo / Alex Brandon
Pratite nas
Američki predsednički izbori bili su referendum o politici Džozefa Bajdena. Kamala Haris bila je iznuđen potez demokrata a pokušala je da se spase tako što se u kampanji distancirala od Bajdenove politike. Od početka ove godine bilo je jasno da Tramp ima sve šanse da pobedi, kaže u emisiji „Od četvrtka do četvrtka“, dr Aleksandar Mitić.
Prema Mitićevim rečima, uzlazni trend u popularnosti Donalda Trampa naročito je bio vidan nakon debate sa Džozefom Bajdenom, posle koje smo imali polukomičan scenario udara na Bajdena. Čelnici Demokratske stranke su se našli u problemu – koga izabrati za kandidata umesto dosadašnjeg predsednika. Kamala Haris, koju su liberalni mediji kritikovali kao bezličnu osobu bez harizme, bila je jedini izbor.
Tri promašaja Bajdenove politike
Bajdenova administracija, iako je imala nekih uspeha u obuzdavanju ekonomske krize, nije uspela da se izbori sa inflacijom, što su Amerikanci videli kao najveći neuspeh njegove politike, kaže Mitić.
„Drugo, Harisova je u neku ruku bila zadužena za pitanje ilegalnih imigracija i za zaštitu južnih granica prema Meksiku. Bila je u nekoliko komisija koje su se time bavile. Iako je tvrdila da nije bila formalno zadužena za to, liberalni mediji su je proglasili zaduženom. To je bilo pitanje koje su demokrate odbijale da priznaju za problem, a Tramp ga je stalno naglašavao, pogotovo što se pokazalo da to pitanje postaje sve dramatičnije. To je nešto što je Harisovu stavilo u defanzivu“, objašnjava Mitić, naučni savetnik Instituta za međunarodnu politiku i privredu.
Na kraju, treći promašaj Bajdenove politike je to što su za vreme njegovog mandata izbila dva velika sukoba za koja je direktno odgovoran – sukob u Ukrajini je mogao da spreči, a takođe je mogao da spreči i veliko stradanje ljudi na Bliskom istoku, dodaje Mitić.
Tramp je „majstor“ za masmedije
Tokom kampanje, demokrate su ponavljale narativ o Trampu kao ozbiljnom problemu za demokratiju u svetu, kao i 2016. i 2020. godine. Međutim, takva taktika se ispostavila kao potpuni promašaj 2024, jer su, kako Mitić kaže, Amerikanci shvatili da je put kojim se kreću SAD loš.
„Uostalom, podaci pokazuju da nijedan kandidat nije uspeo da pobedi na izborima nakon toliko lošeg rejtinga kakav je imao Bajden svega nekoliko meseci pred izbore. Tako da, ako je u maju i junu svega trećina Amerikanaca tvrdila da zemlja ide u dobrom pravcu, pokušaj manipulacije da će potpredsednik predsednika sa tako lošim rejtingom moći da ubedi Amerikance da je ona pravi izbor, zaista je delovalo kao naučna fantastika“, ističe Mitić.
Kamali Haris ništa nije moglo da pomogne, dodaje naš sagovornik, ni podrška duboke države, brojnih javnih ličnosti, niti podrška liberalnih medija.
„Vrlo je zanimljivo da je Tramp opet deklasirao demokrate po pitanju upotrebe novih tehnologija i novih medija. Kao što je 2016. vrlo inteligentno upotrebljavao Tviter, sada je inteligentno izbegao zamke tradicionalnih TV kanala, koji mu stalno pripremaju klopke u vidu ’provere podataka’ i tako dalje. Otišao je u potpuno drugom smeru i odlazio je uglavnom na podkaste“, kaže Mitić.
Time je Tramp još jednom pokazao da je majstor za medije – da ima intuiciju po pitanju toga šta je masovna komunikacija, što daleko odskače od kapaciteta Kamale Haris, dodaje on.
U svemu tome, veliku ulogu igrao je vlasnik društvene mreže Iks, Ilon Mask. Kolika je bila Maskova uloga u kampanji najbolje govori koliko je minuta izabrani predsednik SAD posvetio ovom milijarderu u svom prvom obraćanju javnosti posle izbora. Maskova podrška prevazilazi finansije – mnogima je podrška jednog od najvećih svetskih inovatora značila da Tramp nije staromodni, arhaični čovek koji ne prati trendove.
„Baš suprotno. Kao što sam rekao na primeru upotrebe medija, tako i na primeru ’upotrebe’ Maska, jasno je da mu je potrebna nekakva svežina. U nekim trenucima je delovalo da je Tramp mnogo, mnogo mlađi po pitanju upotrebe novih metoda u njegovoj taktici“, konstatuje on.
Celokupnu emisiju „Od četvrtka do četvrtka“ možete pogledati u videu.