00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
OD ČETVRTKA DO ČETVRTKA
17:00
60 min
NOVI SPUTNJIK POREDAK
20:00
60 min
SPUTNJIK INTERVJU
21:00
30 min
SPUTNJIK INTERVJU
07:00
30 min
ENERGIJA SPUTNJIKA
Da li je Srbija bogata kritičnim mineralnim sirovinama?
16:00
30 min
NOVI SPUTNJIK POREDAK
Šta je izabrala Amerika
17:00
60 min
JučeDanas
Na programu
Reemiteri
Studio B99,1 MHz, 100,8 MHz i 105,4 MHz
Radio Novosti104,7 MHz FM
Ostali reemiteri
 - Sputnik Srbija, 1920
NAUKA I TEHNOLOGIJA

Da li je Mikelanđelo u čuvenoj freski u Sikstinskoj kapeli sakrio detalj opake bolesti? /foto/

CC0 / rawpixel.com / U.S. Department of State / Detalj sa freske u Sikstinskoj kapeli
Detalj sa freske u Sikstinskoj kapeli - Sputnik Srbija, 1920, 06.11.2024
Pratite nas
Naučnici tvrde da je Mikelanđelo bio iskusan po pitanju anatomije ljudskog tela i umeća slikanja da bi detalj koji je otkriven na plafonu Sikstinske kapele bio jednostavna slikarska greška.O čemu se zapravo radi?
Tavanica Mikelanđelove Sikstinske kapele, oslikana početkom 16. veka, dugo je osvajalaposetioce svojim zamršenim prikazima „Postanka“. Prema nedavnom istraživanju međunarodnog tima istoričara umetnosti, genetičara i medicinskih stručnjaka, izgleda da među 300 figura na toj fresci jedna žena nosi znakove smrtonosne bolesti. Taj prikaz žene sa uznapredovalim rakom dojke je suptilan, ali svrhovit, sugerišući Mikelanđelovu nameru da tom figurom dočara smrtnost, prenosi „Sajens alert“.

Skriveni detalj i njegovo značenje

Stručnjaci su analizirali ženu, polugolu u sceni biblijskog potopa, čije grudi pokazuju karakteristike raka dojke, uključujući uvlačenje kože i oteklinu blizu pazuha.
„Mikelanđelo nije pribegao živom modelu (ili živim modelima, bilo muškim ili ženskim) kada je prikazivao priču o „Postanku““, ističu autori istraživanja koje je objavljeno u časopisu „The Breast“.
Naglasili su da u sceni nema realističnih portreta.
„To je pre izraz ideje zasnovane na priči iz Biblije sa idealizovanim licima i telima“, napisali su autori studije. To ukazuje na Mikelanđelov simbolički pristup, a ne na prikaz zasnovan na stvarnom modelu.
Mikelanđelo je proveo četiri godine pedantno izrađujući tavanicu kapele po narudžbi pape Julija II. S velikim poznavanjem anatomije, bio je poznat po prikazivanju ljudskog tela do izuzetnih detalja, dajući težinu ideji da je ta iskrivljena dojka namerno tako prikazana.
Naučnici su primetili da, iako ta ženska figura na prvi pogled može izgledati obično, njena plava marama je označava kao udatu ženu, a gest prema zemlji implicira skori „povratak u prah“. Autori studije smatraju da se simbolizam raka dojke može uskladiti s konceptom prolaznosti života i ima značenje kazne, povezujući bolest i smrtnost sa grehom u kontekstu biblijske presude.
Istorijska poređenjaotkrivaju da je izgled ženske figure ostao uglavnom nepromenjen uprkos brojnim restauracijama, uključujući jednu značajnu u kasnom 20. veku. To potvrđuje argument da deformacije nisu greške ili izmene nastale tokom restauracije, već su sastavni deo Mikelanđelovog dizajna.
Ipak, to možda nije jedini Mikelanđelov prikaz raka dojke - slična se distorzija pojavljuje u njegovom prikazu noći kao žene na grobu Đulijana de Medičija, gde su onkolozi takođe primetili neobičan detalj 2000. godine.
Pogledajte i:
Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala