00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
OD ČETVRTKA DO ČETVRTKA
20:00
30 min
SPUTNJIK INTERVJU
20:30
30 min
MOJ POGLED NA RUSIJU
21:00
30 min
VESTI
Sukob u Ukrajini posle napada zapadnim raketama na Rusiju
06:30
25 min
MOJ POGLED NA RUSIJU
Autorska emisija Ljubinke Milinčić
06:55
30 min
SPUTNJIK INTERVJU
Bez saradnje Srba i Rusa nema ostvarenja slovenskog sna
16:00
30 min
OD ČETVRTKA DO ČETVRTKA
Hoće li biti Trećeg svetskog rata
17:00
30 min
SPUTNJIK INTERVJU
„Dualnost Milene Pavlović Barili“
17:30
30 min
JučeDanas
Na programu
Reemiteri
Studio B99,1 MHz, 100,8 MHz i 105,4 MHz
Radio Novosti104,7 MHz FM
Ostali reemiteri
Zastava Srbije - Sputnik Srbija, 1920
SRBIJA
Najnovije vesti, analize i zanimljivosti iz Srbije

Skandalozno do krajnjih granica: EU otima Kosovo od Srbije tako što briše sve – iza zareza

© Sputnik / Dmitriй Astahov / Uđi u bazu fotografijaZasedanje Saveta bezbednosti UN
Zasedanje Saveta bezbednosti UN - Sputnik Srbija, 1920, 17.03.2024
Pratite nas
Mogu li se „kosovski pregovori“ o statusu „vratiti“ u sistem UN? Odnosno: može li Savet bezbednosti UN imenovati novog medijatora? Da bi se potražio odgovor na ova pitanja, najpre je nužno razmotriti na čemu to EU zasniva svoje pravo da bude medijator u ovom procesu i odakle teza da je ta cela stvar „nepovratna“!?
Da će pregovara biti jasno je naznačeno u Rezoluciji 1244. U članu 11. navode se odrednice o „konačnom političkom rešenju“ (paragraf 11c) i „budućem rešenju“ (paragraf 11e). Dalje se to razrađuje u aneksima dokumenta. Otuda i svi pokušaji generalnog sekretara UN (po ovlašćenju Saveta bezbednosti), uključujući i imenovanje specijalnog izaslanika (Marti Ahtisari) i pregovaračke trojke (Aleksandar Bocan-Harčenko, Volfgang Išinger i Frenk Vizner) koji su trebali da doprinesu pronalaženju rešenja.

Kako je Ahtisari „lomio preko kolena“

Rešenje nije pronađeno, a posmatrano sa današnje vremenske distance – nije ni moglo biti pronađeno u tako kratkom vremenskom roku! Sa čisto teorijskog aspekta, stvar je toliko kompleksna i osetljiva da se rešenja ne mogu tražiti „lomljenjem preko kolena“. Što se konkretnog procesa tiče, Ahtisari je tako postavio „koordinatni sistem“ da se do kompromisa nije moglo doći. On je u startu „prelomio preko kolena“ i odredio kako je status već određen, a pregovarati se moglo o ostalom.
Naposletku, zemlje kolektivnog Zapada „proglašavaju neuspeh“ dotadašnjih pokušaja i u novom geopolitičkom okviru, nakon februara 2008. godine, pojavljuje se EU kao medijator. Uz propagandne poruke kako će „EU biti uspešnija od UN“ učinjeno je dosta da bi se novonastala situacija formalizovala i u Beogradu. No, i pored „prihvatanja EULEKS – a“, kabinet Mirka Cvetkovića još je i zvanično saopštio kako se rešenje mora tražiti na temeljima Rezolucije 1244.
Uglavnom, do danas ostaje apsolutno nejasno kakva je legalnost i legitimnost EU u ovom procesu. EU je sama sebi dodelila ulogu medijatora grubo falsifikujući odredbe Rezolucije 1244 i kreativno tumačeći komplikovano „pravno nasleđe“ koje se tiče raspada Jugoslavije i eskalacije krize na Kosovu i Metohiji. Prvi korak u dokumentu o osnovi za slanje misije EULEKS nazvanom „Zajednička akcija“ bilo je pozivanje EU na član 10. Rezolucije 1244 do zareza! Do zapete! Jednostavno, ono što je sadržano posle zareza u tom članu EU je preskočila, to nije dalje navedeno. Ono posle zapete za njih nije obavezujuće. Skandalozno do krajnjih granica.

EU izbrisala sve iza zapete

U tom članu eksplicitno stoji da SB UN koji usvaja Rezoluciju: „Ovlašćuje generalnog sekretara da uz pomoć odgovarajućih međunarodnih organizacija uspostavi međunarodno civilno prisustvo na Kosovu kako bi se obezbedila privremena uprava na Kosovu, pri čemu će narod Kosova moći da uživa suštinsku autonomiju u okviru SR Jugoslavije...“
Iza zapete, posle zareza, pominje se „suštinska autonomija“ kosovsko-metohijskih Albanaca. Inače, kako bi definisala budući politički okvir za zajedničku akciju, EU je ekspresno, u roku od 24 časa „primila k znanju“ obaveštenje organa privremene samouprave u Prištini o jednostrano proglašenoj nezavisnosti, ali do danas službeno nije „primila k znanju“ odluku organa Republike Srbije o poništavanju jednostranog proglašenja nezavisnosti.
Generalni sekretar UN je brže – bolje reagovao, pisanim saopštenjem potvrdivši kako je primio pismo od Havijera Solane, Visokog predstavnika za spoljnu politiku i bezbednost EU čime je obavešten „da je EU donela odluku o uspostavljanju misije za vladavinu prava u okviru utvrđenom Rezolucijom 1244 SB UN“, čime se na osnovu falsifikata prećutno prihvata novo faktičko stanje na Kosovu, prema kojem odgovornost za rad međunarodne civilne misije umesto UN, preuzima EU. Opet saopštenjem, samo ovoga puta predsedavajućeg Savetom bezbednosti (S/PRST/2008/44 od 26.11.2008) navodi se u stavu 2. da „SB pozdravlja saradnju između UN i drugih međunarodnih činilaca, u okviru rezolucije 1244 (1999) i takođe ohrabruje pokušaje EU da se osigura evropska perspektiva za Zapadni Balkan, radeći u prilog regionalne stabilnosti i prosperiteta“. Naravno, reaguje se saopštenjima kako bi se zaobišlo glasanje u samom Savetu bezbednosti pošto su stavovi Rusije i Kine oko ovog pitanja jasni i nedvosmisleni još od proleća 2007. godine.
Upravo zbog tih stavova Rusije i Kine u drugoj tački često citirane rezolucije Generalne skupštine UN (A/64/L.65/Rev.1) od 9. septembra 2010. godine stoji kako se „pozdravlja spremnost EU da olakša proces dijaloga između strana.“
Dakle, tvrdnje pojedinih evrobirokarata kako su uloga i mesto EU u pregovorima Beograda i Prištine određeni odlukom Generalne skupštine UN još je jedno u nizu „kreativnih tumačenja“ koje služe za krivotvorenje sadržaja. Eksplicitno to nigde ne stoji, niti u pravnom smislu proizvodi ikakve obaveze. Generalna skupština nije ovlastila EU za bilo šta, nego je „pozdravila spremnost“ da „olakša dijalog“ što se u diplomatskom saobraćaju može tumačiti na mnogo načina. Na primer, Rusija i Kina to sasvim sigurno ne tumače na način kao i Brisel. I nisu jedini u tome. Naprotiv.
Sagledavajući iz formalnog ugla, pregovori se mogu „vratiti“ u sistem UN. Nikakvih prepreka nema. Naravno, pored formalnog, u ovim stvarima postoji i politički ugao. Tu se onda postavljaju pitanja koliko je to moguće, kakvi su rizici, kako bi reagovao kolektivni Zapad ako bi ovakva inicijativa bila stavljena na dnevni red?

Brisel izgubio pravo da posreduje

Odgovori na ova, ali i brojna druga pitanja zavise i od (međunarodnih) okolnosti koje se menjaju rapidno, ali i od faktora koji su trenutno nepredvidivi. Možda neki rizici postoje, možda i ne postoje. Tek, sagledavajući sa političkog stanovišta može se istaći i kako je EU izgubila pravo da bude medijator. Baš zbog druge tačke rezolucije Generalne skupštine, u kojoj se još i navodi: „Proces dijaloga bi sam po sebi bio faktor mira, bezbednosti i stabilnosti u regionu. Ovaj dijalog imao bi za cilj da unapredi saradnju, ostvari napredak na putu ka EU i poboljša živote ljudi.“
Je li pod rukovodstvom EU obezbeđena stabilnost u regionu? Koliko je unapređena saradnja? Da li smo postali integralni deo EU?
Koristeći poziciju koju je imala, uz asistenciju SAD i indukovanje žestoke političke krize u Srbiji 2008. godine EU je pošlo za rukom da se dočepa uloge nezaobilaznog medijatora i da usmerava pregovore. Međutim, ta uloga niti je legalna, niti je legitimna. A povrh svega, nije bila ni preterano korisna za regionalnu stabilnost, unapređenje saradnje i prijem zapadnobalkanskih država u EU.
Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala