00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
OD ČETVRTKA DO ČETVRTKA
20:00
30 min
SPUTNJIK INTERVJU
20:30
30 min
MOJ POGLED NA RUSIJU
21:00
30 min
MOJ POGLED NA RUSIJU
07:00
30 min
OD ČETVRTKA DO ČETVRTKA
17:00
30 min
SPUTNJIK INTERVJU
17:30
30 min
SPUTNJIK INTERVJU
„Rozanov“
20:30
30 min
VESTI (repriza)
Da li su evropski lideri spremni da se povinuju novom američkom predsedniku?
21:30
30 min
JučeDanas
Na programu
Reemiteri
Studio B99,1 MHz, 100,8 MHz i 105,4 MHz
Radio Novosti104,7 MHz FM
Ostali reemiteri
 - Sputnik Srbija, 1920
EKONOMIJA
Sputnjik Ekonomija prati najnovije vesti, analize i izveštaje iz Rusije, regiona i sveta.

U svetu vlada kolaps, da li je podlegao i kragujevački „Fijat“

© AFP 2023 / ALEXA STANKOVICFijat Srbija
Fijat Srbija - Sputnik Srbija, 1920, 14.10.2021
Pratite nas
Veliki broj automobila poznatih svetskih proizvođača ostao je „zarobljen“ u procesu proizvodnje zbog nedostatka čipova koji se proizvode na Dalekom istoku, jer je tokom pandemije skočila tražnja za njima za proizvodnju bele tehnike, laptopova, mobilnih telefona, a taj fenomen trenutno ne utiče na proizvodnju u kragujevačkom „Fijatu“.
Predsednik Samostalnih sindikata metalaca Srbije Zoran Marković kaže za Tanjug da je do zastoja u proizvodnji došlo i kod „Dženeral motorsa“, „Forda“, „Tojote“ i skoro svih svetskih proizvođača automobila.
„U automobilskoj industriji nastao je veliki problem zbog nedostatka čipova poluprovodnika, jer je velika potražnja za njima u drugim granama – bela tehnika, laptopovi, mobilni telefoni, a predstavnici automobilske industrije, koji su najviše koristili te čipove, smatrali su da će ih biti i nisu naručili na vreme, međutim, korona je dovela do toga da je na tržištu nastala velika nestašica čipova“, rekao je Marković.
Ističe da veliki broj multinacionalnih kompanija traži dodatne dane plaćenog odsustva za svoje radnike zbog zastoja u proizvodnji, navodeći da nisu sigurni da će do adekvatnog rešenja za taj problem doći čak ni sledeće godine, a da u velikoj meri zavisi od prestanka korone.
Ovakva situacija, uz druge pojave na tržištu kao što su skok cena hrane i energenata, dodaje Marković, mogla bi da dovede do smanjenja potražnje i proizvodnje automobila u Srbiji i regionu.
„Bez hleba i struje se ne može, ali bez automobila se može, zato se mi plašimo da može doći do smanjenja tražnje za automobilima“, rekao je Marković.
Na pitanje da li se ovaj svetski fenomen odrazio i na proizvodnju u kragujevačkom „Fijatu“, Marković kaže da je već neko vreme proizvodnja u toj fabrici smanjena, što zbog pandemije, što zbog smanjene tražnje za „fijatom 500L“.
Marković navodi da je jedino rešenje za „Fijat“ u Kragujevcu početak proizvodnje novog modela, o kojem se dugo godina priča, te izrazio nadu da će se to dogoditi u skorije vreme.
„Ono što je ohrabrujuće za nas jeste da nema najave za zatvaranje fabrika, dali su obećanje i u Italiji i u Francuskoj da će proizvodnja moći da se nastavi“, rekao je Marković.
Dodao je da bi to značilo prosperitet za tu fabriku u narednih pet godina, jer se novi model u tom periodu uvek dobro prodaje.
Ekonomista Ljubodrag Savić ocenjuje da proizvođači automobila trenutno plaćaju cenu prethodnog uspeha, odnosno procesa globalizacije, koji se dešavao u poslednjih nekoliko godina.
Objašnjava da su proizvođači automobila pre nekoliko decenija vukli logične ekonomske poteze odnosno proizvodili delove tamo gde je bilo najjeftinije, a to je Daleki istok, dok su pojedini i plasirali najveći deo automobila upravo u toj regiji.
„To je racionalna ekonomska odluka, da ideš tamo gde plasiraš proizvode i gde se proizvode neki njeni delovi“, rekao je Savić i dodao da su time proizvođači automobila postali vezani za to tržište.
„Dokle god su se ti čipovi mogli nabaviti na Dalekom istoku, takvi kakvi su bili potrebni automobilskoj industriji, to nije bio problem. Kada je došlo do pandemije, kada su pokidani globalni lanci snabdevanja, kada su granice većine zemalja sveta bile zatvorene, kada nije radio brodski i avio-prevoz ili je otežano radio, sve je to povećalo troškove proizvodnje i evropske zemlje, pre svega, Nemačka koja proizvodi polovinu automobila u Evropi, našle su se u velikom problemu“, naveo je Savić.
Zbog nedostatka čipova veliki broj automobila ostao je na placevima nesklopljen i to je, ističe Savić, veliki problem u ovom trenutku za automobilsku industriju Evrope koji ne može da reši, jer nije moguće preko noći napraviti fabriku koja će da zameni te čipove.
Savić smatra da ova kriza u automobilskoj industriji neće uticati na proizvodnju u „Fijatu“ pošto „Fijat“ ima druge probleme.

„Mi očigledno nemamo problema sa čipovima, veća sa proizvodnjom. U najbolje vreme, pre nekoliko godina, izvoz ’Fijata‘ je bio 1,5 milijarde evra, a proizvodnja automobila je bila oko 145.000 i 155.000 automobila godišnje. Ako sam dobro ispratio, a vrlo je teško doći do relevantnih podataka o proizvodnji u ’Fijatu‘, proizvodnja je spala na 10.000 i 20.000“, naveo je Savić.

Kaže da je to simbolična proizvodnja i da radnici u Kragujevcu više idu na prinudni odmor, nego što rade.
Savić kaže da „Fijat“ nema kupce za taj model automobila, koji je već zastareo i da je za fabriku u Kragujevcu jedino rešenje novi model o kojem se godinama priča.
„Ovaj fenomen u globalnoj automobilskoj industriji neće se odraziti na smanjenje proizvodnje u ’Fijatu‘, jer je ona već dovoljno niska, a i ne bih rekao da će cene automobila zbog toga rasti“, zaključio je Savić.
Fijat logo - Sputnik Srbija, 1920, 06.06.2021
„Fijat“ najavio radikalnu promenu
Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala