Ideja je da prođe kroz centar grada ispod Trga republike i Doma Narodne skupštine, ali i da spoji autobusku stanicu u Bloku 42 i Železničku stanicu „Beograd – centar“. Trebalo bi da bude duga 20,8 kilometara i da ima 21 stanicu.
Tačka spajanja prve linije metroa od Makiša do Mirijeva sa trećom je Trg republike, dok se sa drugom linijom, koja će spajati Zemun sa Mirijevom, ukršta u dve tačke, ispod parka Manjež i kod „Štark arene“. Prve dve linije ukrštaju se na Savskom trgu.
„Radovi na gradnji metroa počinju 1. novembra ove godine i do 2030. nema stajanja! Do tada ćemo završiti ove dve linije“, izjavio je zamenik gradonačelnika Goran Vesić.
Vesić je za „Novosti“ naveo da će do aprila biti završen idejni projekat za depo na Makišu, kako bi radovi počeli u novembru.
„Gradnja depoa koštaće nas 70 miliona evra. U novembru će biti završen i idejni projekat za prvu fazu prve linije metroa, od Železnika do Karaburme. Tada će biti potpisani komercijalni ugovori sa francuskom stranom, koja je zadužena za elektromašinske podsisteme i za vozove, i kineskom stranom, koja će izvoditi građevinske radove, kako bismo iz depoa odmah počeli da radimo prvu liniju bez zastoja“, rekao je Vesić.
On je najavio da će u maju biti raspisan i konkurs za idejno rešenje prvih 17 metro stanica.
„Biće pozvane domaće arhitekte i želimo da svaka metro stanica bude drugačija, da ‘govori’ o tom delu grada, istoriji Beograda i Srbije“, kazao je Vesić.
Prema rečima zamenika gradonačelnika, prva linija metroa biće završena do 2028. godine. Projektovanje druge linije trebalo bi da bude gotovo 2023, a ona sagrađena do 2030. godine. Za deset godina tako će, prema planu, prestonica imati ukupno 41 kilometar metroa sa 42 stanice i dve linije koje će pokriti veći deo grada.
Vesić je dodao da će Beograđani moći da vide kako će izgledati metro i izložbenom prostoru na Trgu republike. Osim toga, štand će biti i u prigradskim opštinama. Sugrađani će moći i da glasaju kakav izgled kompozicija žele, one inspirisane prestoničkim rekama ili po motivima zastave i grba grada.
Novina je sada što je linija jedan izgubila dve stanice, pa će umesto dosadašnjih 23, sada će imati 21 stanicu, pošto su izbačene stanica „Ranžirna“ i „Palata pravde“. Linija dva metroa, umesto 20, sada će imati 21 stanicu, a dodata je Blok 18.
„Skrin dor“ radi bezbednosti putnika
Kako otkriva direktor JP „Beogradski metro i voz“ Stanko Kantar, radi bezbednosti putnika sve stanice će imati „skrin dor“, odnosno staklo koje će se otvarati kada kompozicija stigne u stanicu.
„U startu će biti kupovano po tri vagona sa po 120 mesta za putnike, ali će ceo metro biti projektovan za četiri vozne kompozicije. Tako će u budućnosti kapacitet metroa moći da bude povećan. Prvo ćemo graditi metro stanice, a onda će ‘krtica’ da probija tunele. Te posebne mašine projektuje kineska kompanija ‘Pauer Čajna’. Njena gradnja i montaža će trajati 18 meseci i pravi se samo za naše uslove jer je na prvoj liniji različita geologija zemljišnih slojeva“, rekao je Kantar.
Pročitajte još: