Pravo na jednokratnu novčanu pomoć u iznosu od 100 evra u dinarskoj protivvrednosti imaju svi punoletni državljani Republike Srbije, koji na dan stupanja na snagu Uredbe (24. april 2020. godine) imaju prebivalište na teritoriji Srbije, sa važećom ličnom kartom.
Penzioneri i primaoci socijalne pomoći će automatski biti prijavljeni za novčanu pomoć i ona će za njih početi 15. maja. Pod primaocima penzija smatraju se i korisnici privremene naknade – invalidi rada druge i treće kategorije invalidnosti, odnosno preostale radne sposobnosti, piše B 92.
Prijave za sto evra od države
Ostali punoletni građani se za jednokratnu pomoć prijavljuju na jedan od ponuđenih načina: elektronskim putem - preko portala Uprave za trezor ili putem telefona. Isplata za sve druge punoletne građane, koji su se prethodno prijavili preko portala Uprave za trezor ili putem kontakt – centra, počeće najkasnije 01. juna 2020. godine. Broj telefona građani će saznati blagovremeno, a neposredno nakon što počne da radi kontakt-centar.
Po prijavi građani će, kako je naveo ranije ministar finansija Siniša Mali, davati sledeće podatke: broj lične karte i matični broj, kao i ime banke u kojoj već imaju račun, ili u kojoj žele da im se otvori namenski račun.
Mali je ranije napomenuo da se ipak neće davati ime i prezime.
Ako korisnici penzija i korisnici novčane socijalne pomoći nemaju posebne namenske račune, Banka poštanska štedionica će otvoriti posebne namenske račune – jednokratna isplata pomoći, navodi se u Uredbi o formiranju privremenog registra i načinu uplate jednokratne novčane pomoći svim punoletnim državljanima Srbije.
Ako je državljanin u prijavi naveo banku kod koje nema tekući dinarski račun, ta banka je dužna da otvori tom državljaninu poseban namenski račun − uplata jednokratne novčane pomoći Republike Srbije.
Nakon što banka u celini isplati iznos jednokratne novčane pomoći s posebnog računa ili nakon što državljanin na drugi način raspolaže sredstvima te pomoći u celini (npr. prenos na drugi račun), banka ima pravo da ugasi taj račun.
Najčešća pitanja i odgovori
Najčešća pitanja i odgovore prenosi portal B92:
- Kako će dobiti novac državljanin koji nema tekući račun?
Ukoliko državljanin nema tekući račun, potrebno je da se pri podnošenju prijave izjasni u kojoj banci želi da mu se otvori jednokratni namenski račun. Nakon toga, račun će automatski biti otvoren, bez ikakvih troškova. Nakon što državljanin podigne novac, namenski račun će biti ugašen.
- Da li sredstva sa namenskog računa moraju da se podignu u gotovini na šalteru banke ili mogu direktno da se preusmere na neka plaćanja?
Sredstva sa namenskog računa se podižu u gotovini. Nakon što sredstva budu podignuta, namenski račun, koji je otvoren samo u tu svrhu, će biti ugašen. Ipak, državljanin nije ograničen, te može da u ugovornom odnosu sa bankom definiše i dodatne usluge koje bi koristio kod konkretne banke, a koje bi se odnosile na navedena sredstva. Ukoliko je državljanin novac primio na svoj tekući račun, koji je prethodno već bio aktivan, sa njime može da raspolaže kao što to i inače čini.
- Da li državljanin koji nema tekući račun može 100 evra da primi na tuđi račun?
Ne postoji mogućnost da se jednokratna pomoć uplati na račun drugog lica. Ukoliko državljanin nema otvoren tekući račun, biće mu bez dodatnih troškova otvoren jednokratni namenski račun u banci koju je izabrao prilikom prijave.
- Da li državljani koji su tek napunili 18 godina i nemaju ličnu kartu moraju da izvade taj lični dokument kako bi mogli da se prijave?
U skladu sa važećim Zakonom o ličnoj karti, državljanin stariji od 16 godina života, koji ima prebivlište na teritoriji Republike Srbije, dužan je da ima ličnu kartu.
- Na koji način mogu da se prijave državljani kojima je istekla lična karta a zbog vanrednog stanja nisu u mogućnosti da dobiju novu?
Privremeni registar punoletnih građana Republike Srbije, koji je formiran Uredbom, se odnosi na punoletne građane sa važećom ličnom kartom na dan stupanja na snagu Uredbe, odnosno na dan 24. april 2020. godine. Ukoliko je državljaninu lična karta istekla za vreme trajanja vanrednog stanja, imaće pravo da koristi jednokratnu novčanu pomoć.
- Da li samo nosilac novčane socijalne pomoći dobija isplatu, a ostali članovi iste porodice se prijavljuju, ili cela porodica dobija automatski po 100 evra? Da li ostali primaoci socijalnih davanja treba da se prijave?
Isključivo primaoci novčane socijalne pomoći, dakle i nosilac novčane socijalne pomoći i ostali punoletni članovi njegove porodice, dobijaju isplatu po automatizmu, odnosno bez prijavljivanja. Svi ostali korisnici socijalnih davanja treba da se prijave za ovu jednokratnu novčanu podršku, putem portala Uprave za trezor ili telefonski putem kontakt – centra.
- Da li se primaoci privremene novčane nadoknade usled nezaposlenosti prijavljuju ili dobijaju isplatu kao korisnici penzija automatski?
Potrebno je da se prijave, putem portala Uprave za trezor ili telefonski putem kontakt – centra.
- Da li pravo na 100 evra imaju državljani Srbije koji žive u Hrvatskoj ili Bosni i Hercegovini?
Pravo na jednokratnu pomoć (pored korisnika penzija, i svih primalaca novčane socijalne pomoći), imaju punoletni državljani Republike Srbije, koji na dan stupanja na snagu ove uredbe imaju aktivno prebivalište na teritoriji Republike Srbije, sa važećom ličnom kartom, i koji se prijave za dobijanje jednokratne novčane pomoći preko portala Uprave za trezor ili telefonski putem kontakt – centra.
- Da li državljani koji su rođeni u Republici Srbiji, sa prebivalištem u Srbiji, a radili su i primaju penziju iz inostranstva imaju pravo na 100 evra?
Da, ukoliko imaju državljanstvo Republike Srbije, aktivno prebivalište u Republici Srbiji i važeću ličnu kartu. Potrebno je da se prijave preko portala Uprave za trezor ili putem kontakt – centra.
- Da li će državljani koji nisu penzioneri, a imaju preko 65 godina, primiti direktnu uplatu ili je potrebna prijava?
Potrebno je da se prijave putem portala Uprave za trezor ili telefonski putem kontakt – centra. Neophodno je da ispunjavaju uslove propisane Uredbom, odnosno da imaju državljanstvo Republike Srbije, aktivno prebivalište u Republici Srbiji i važeću ličnu kartu na dan stupanja na snagu Uredbe.
- Da li sredstva za namenskog računa mogu direktno da se preusmere humanitarnim organizacijama?
Ova mogućnost nije predviđena. Ipak, to ne ograničava korisnike da sredstva doniraju humanitarnim organizacijama, nakon što ih podignu sa računa.
- Da li građani sa KiM imaju pravo na 100 evra?
Pravo na jednokratnu pomoć imaju svi punoletni državljani Republike Srbije, koji na dan stupanja na snagu ove uredbe imaju aktivno prebivalište na teritoriji Republike Srbije, sa važećom ličnom kartom, i koji se prijave za dobijanje jednokratne novčane pomoći preko portala Uprave za trezor ili telefonski putem kontakt – centra dostavljanjem podataka: JMBG, registarskog broja važeće lične karte i naziva banke kod koje je otvoren ili će biti otvoren račun tog državljanina na koji će se uplatiti jednokratna novčana pomoć.
- Da li državljani Srbije koji imaju srpski pasoš, a koji žive u Republici Srpskoj i nemaju ličnu kartu Republike Srbije imaju pravo na prijavu?
Pravo na jednokratnu pomoć (pored primalaca penzija, i svih primalaca novčane socijalne pomoći), imaju punoletni državljani Republike Srbije, koji na dan stupanja na snagu ove uredbe imaju aktivno prebivalište na teritoriji Republike Srbije, sa važećom ličnom kartom, i koji se prijave za dobijanje jednokratne novčane pomoći preko portala Uprave za trezor ili telefonski putem kontakt – centra.
- Na koji način se može poslati zahtev ukoliko neko od penzionera ne želi uplatu?
S obzirom na to da su primaoci penzija automatski prijavljeni za dobijanje novčane podrške u iznosu od 100 evra, ova mogućnost nije predviđena. Ipak, ukoliko ne žele da koriste tu pomoć, mogu da je doniraju u humanitarne svrhe.