Podaci pokazuju da se poslednjih petnaestak dana beleži pad prodaje letnjih turističkih aranžmana od 35 odsto, precizira Arsenović za Sputnjik. On dodaje da se veliki broj aranžmana otkazuje, kao i da su po preporuci Ministarstva prosvete đačke ekskurzije odložene do daljnjeg.
Zašto je turizam u nezavidnoj situaciji
Turističke agencije su, objašnjava on, u nezavidnoj situaciji jer su mnogo unapred morale da ulaze u rezervacije i avanse koje ne mogu da dobiju nazad, a klijenti sada očekuju povraćaj novca. Sve to veoma negativno utiče na celokupnu sferu turizma, kaže Arsenović i poziva na solidarnost uz konstataciju da teret krize treba svi podjednako da podnesu.
„Razgovaramo takođe s resornim ministarstvom, apelujemo da se kroz određene mere, recimo kroz odlaganja uplate poreza i doprinosa za zaposlene unutar turističke industrije, bar ublaži taj negativni uticaj. Pitanje je ko će uspeti da preživi, to su jako osetljive industrije“, navodi naš sagovornik , dodajući da vlade većine „ozbiljnih zemalja“ već razmatraju kako da pomognu privredi, pa i turističkoj grani.
Kako kaže, pored turističkih agencija, direktne efekte koronavirusa trpe i sektor hotelskog smeštaja, saobraćaj, restorani, kafići i sve ono što čini zaokruženi turistički program. Pritom, udarac je stigao sa dve strane: zbog naglog pada kineskih turista koji su u svetskim okvirima potrošači broj jedan u turizmu, ali i zbog manje zainteresovanosti domaćih turista za putovanja.
Prema rečima Arsenovića, Evropa je što se tiče štete u turističkom sektoru, najviše pogođena jer su Kinezi kao najbrojniji turisti preko 50 odsto putovanja obavljali upravo na teritoriji evropskih zemalja.
„To se odražava i na Srbiju. Kineski turisti su prošle godine ostvarili 275.000 noćenja na teritoriji Srbije, a bilo ih je oko 150.000. Oni imaju visoku vanpansionsku potrošnju pa će se taj nedostatak kineskog ali i drugih tržišta koji su poslednih godina beležili evidentan rast u broju poseta Srbiji negativno odraziti najviše na oblast delovanja turističkih agencija, hotela, restorana ali i dodatnih usluga“, kaže zvaničnik JUTE.
Izazovan zadatak pred Srbijom
Pred Srbijom je sada, smatra Arsenović, izazovan zadatak kako odreagovati s nadležnim institucijama i pronaći mehanizme da se ublaži taj prvi negativni uticaj, s obzirom da su najviše pogođena mala i srednja preduzeća u sektoru turizma.
Arsenović navodi i poslednje projekcije Svetske turističke organizacije da će ove godine celokupna turistička industrija pretrpeti pad od 8 do 11 posto, što će se dalje odraziti na spoljnotrgovinsku ravnotežu budući da je turizam „nevidljivi izvoz robe i usluga“.
Pogođen je i avioprevoz. Lufthansa je, recimo, morala da prizemi 150 svojih aviona jer nije bilo potrebe da lete a u Kini je preko 5.000 pilota na odmoru. Arsenović podseća da je Alitalia drastično smanjila broj letova, a Er Srbija redukovala linije put Italije.
„To su nesumnjivo veliki gubici s obzirom na ogromnu finanisjsku sumu koja je teško nadokandiva. Bez ozbiljnog upliva države i pomoći aviokompanijama ne vidim način da se avioindustrija lako oporavi“, ističe sagovornik Sputnjika.