KULTURA

Matija Bećković za Sputnjik: Nigde nikog, a nemamo kud – šta nam se to dešava i šta se tek priprema

„Usamljen se kreći kao nosorog. Zadah mržnje, bestiđe i besuđe, mentalni beskućnici, boemi uvlake, režimski barbarogeniji, oholi zavidljivci, razbarušene 'odadžije, vagabundi i cinkaroši, ekscentrični poltroni, nezavisni plaćenici. Usamljen se kreći kao nosorog".
Sputnik
Sputnjikova Orbita kulture ugostila je akademika i pesnika Matiju Bećkovića povodom njegove nove zbirke pesama ,,Nigde nikog, nemamo kud".
Kako sam Bećković objašnjava, uvodna pesma predstavlja „skromni inventar“ naše današnjice. ,,Nosorog" beleži sve ono što se dešava u svetu, ali i ono što se tek priprema ili je već utihlo, stvarajući osećaj dehumanizacije i gubitka kolektivnih vrednosti.

To je neko poluvreme, neko vreme koje nije vreme, ističe pesnik u emisiji koju vodi Dejana Vuković, urednik Sputnjikove "Orbite kulture".

Nova zbirka nastavlja seriju portreta ljudi iz Bećkovićevog života – prijatelja, nepoznatih ljudi, ali i likova iz istorije i mitologije. Svi oni, kako pesnik ističe, imaju jednaku vrednost, od žene koja je pred streljanje tražila duplu iglu da zakači suknju, pa do drugih, malih ali velikih junaka.
Bećković beleži i heroje savremenog života, kao što su sportske figure, uključujući pesmu inspirisanu Novakom Đokovićem. Kao što sam pesnik objašnjava, reč je ne toliko o sportisti, koliko o inkarnaciji ljudskih ideala.

Jezik kao živi izvor

Jezik je za Bećkovića jedini trajni izvor kulture i poezije. Nemamo, kaže pesnik, ni u jednoj arhivi, ni u jednom muzeju, ni u jednoj biblioteci ono što imamo u jeziku. Nijedna reč nije slučajno rođena i svaka bi mogla da se stavi pod zaštitu države kao kulturni spomenik.
Savremeni svet, po njegovom mišljenju, sve više ugrožava jezičku tradiciju, dovodeći do unifikacije i gubitka smisla. Ali poezija, dodaje on, vraća reči život:
Svi primete i obraduju se. I svi razumeju, iako nikada nisu pre čuli.
„Usamljen se kreći kao nosorog. Zadah mržnje, bestiđe i besuđe, mentalni beskućnici, boemi uvlake, režimski barbarogeniji, oholi zavidljivci, razbarušene 'odadžije, vagabundi i cinkaroši, ekscentrični poltroni, nezavisni plaćenici. Usamljen se kreći kao nosorog".
Poezija, kako objašnjava Bećković, sabija milenijume u tačku i čuva istinu, život i kulturu ljudi kroz vreme.

Tamo daleko

Knjiga se završava pesmom „Tamo daleko“, u kojoj Bećković povezuje prošlost, sadašnjost i večnost. Likovi istorije i savremenosti susreću se u metaforičkom prostoru:
Tamo daleko, daleko od svega… sve će nam se vratiti. Sad će nam vrata biti otvorena, tu ću ja stići i postati ceo, negasive iskre, nevidljivi deo.
Pesnik ističe da poezija omogućava da se kroz reči sačuva smisao života i duhovni kontinuitet, prenoseći ljudske vrednosti i sećanja na buduće generacije. Kad postoji čitaoc koji oseća reč, ta pesma nije više samo pesnikova, već postaje deo života onog koji je prima, zaključuje Bećković.
REGION
Ako Bošnjacima smetaju odluke Republike Srpske - neka se izjasne na referendumu!
Komentar