Slični ali ne i isti: Koje crkve slave Božić kad i Srbi a nisu pravoslavne
Svet je 7. januara 2025., zahvaljujući snimcima sa društvenih mreža, bio zaprepašćen brojem hrišćana koji su se za Božić okupili na centralnom trgu etiopske prestonice Adis Abebe. To je ponovo u fokus vratilo priču o ljudima koji hrišćanstvu pripadaju još od 4. veka, smatraju se „sinovima Izrailja“ i potomcima cara Solomona.
SputnikZato što Božić slave kada i veliki broj pravoslavnih crkava, etiopske hrišćane, kao i egipatske Kopte, mnogi su označili kao pravoslavce. Oni to međutim, nisu, iako sa pravoslavcima imaju dosta sličnosti.
U svetu postoje pravoslavne crkve koje su autokefalne ali zajedno čine jednu svetu, sabornu i vaseljensku crkvu: carigradska, jerusalimska, antiohijska i jerusalimska patrijaršija, srpska, ruska, bugarska, gruzijska, češka i poljska pravoslavna crkva, kao i grčka arhiepiskopija i kiparska pravoslavna crkva. One imaju jedinstvo vere i bogosluženja i u uzajamnom su opštenju, objašnjava pravoslavni publicista, profesor Vladimir Dimitrijević.
Slični smo, ali nismo isti
Međutim, postoje i crkve koje nisu priznale odluke 4. vaseljenskog sabora i u te crkve spadaju etiopska i koptska, kao i jermenska crkva. Četvrti vaseljenski sabor održan je od 8. oktobra do 1. novembra 451. godine u gradu Halkidonu.
„To je veoma značajan trenutak u kome je crkva definisala svoje učenje o Hristu, kao o Bogu koji je postao čovek i u čijoj ličnosti su se nerazdeljivo a nesliveno sjedinile dve prirode – božanska i ljudska. Nerazdeljivo znači da je Hristos zauvek Bog koji je postao Čovek i nesliveno – božanska i ljudska priroda se nisu pomešale. Jermeni, Kopti i Etiopljani nisu usvojili to učenje, nego su prenaglasili značaj božanske prirode u čoveku“, ističe Dimitrijević.
To znači da je po shvatanju Kopta i Etiopljana Hristos u potpunosti Bog, dok je čovek delimično, što je kasnije modifikovano takozvanim monotelitizmom, tako da danas oci ove dve afričke crkve uče u da Hristu postoje božanska i ljudska priroda, s tim što Hristos ima samo božansku, ali ne i ljudsku volju.
„To pitanje je rešavano na Šestom vaseljenskom saboru. Ako Hristos nije u potpunosti čovek, to jest ako nema i potpuno čovečansku volju, onda ljudska priroda nije u potpunosti spasena, tako da pravoslavlje nije moglo da usvoji to učenje i došlo je do tragičnog razilaženja i razmimoilaženja između veoma dragocenih hrišćana istoka i pravoslavne crkve“, navodi Dimitrijević.
Šta nas spaja
Između etiopske i koptske crkve i pravoslavnih crkava postoje velike i brojne sličnosti – i u ikonopisu, i u bogosluženju i mnogim drugim stvarima. Ipak, najveća sličnost je, kaže naš sagovornik, u etosu i načinu života.
„Kopti su veliki hrišćanski narod, oni su potomci starih Egipšćana i od njih potiču najveći monasi. I osnivač samoga monaštva, sveti Antonije Veliki. Etiopljani su takođe veliki hrišćanski narod; sebe smatraju neposrednim potomcima kraljice od Sabe, koja je dolazila kod premudrog Solomona i kažu da je ostala s njim u drugom stanju, tako da se njihova carska dinastija, čiji je poslednji vladar bio Haile Selasije, smatrala direktnim potomcima Solomona i kraljice od Sabe“, objašnjava Dimitrijević.
Drevne tradicije, izuzetni manastiri, ozbiljan hrišćanski život i danas od Kopta i etiopske crkve čine primere kako se može hrišćanski živeti, dodaje naš sagovornik.
„Postoji u Etiopiji ogroman broj manastira u kojima se i danas rukom pišu izvanredne pergamentne knjige, koje se ne potpisuju odakle su, nego se po obliku štavljenja kože i specifičnom mirisu koji je karakterističan za svaku prepisivačku školu prepoznaje kome ta knjiga pripada. Etiopljani su jedan izuzetno asketski narod, a istovremeno, kao i svi sa istoka, narod velike radosti koji duboko poštuje svoju veru“, konstatuje Dimitrijević.
Nakon što je 1974. marksističko-lenjinistička vojna hunta „Derg“ oborila sa vlasti poslednjeg cara Haila Selasija, vera je bila surovo i krvavo gonjena. Režim je 1976. svrgnuo patrijarha Teofila, a tri godine kasnije ga pogubio. General Mengistu Hajle Marijam je 1977. preuzeo vlast i vladao je, prema staljinističkom uzoru, proganjanjem hrišćana i izgladnjivanjem naroda. Svrgnut je maja 1991. godine, posle čega Crkva ponovo dobija značajno mesto u društvu.
Kopti su vekovima izloženi islamskim pritiscima, ali su uspeli da odole i ostanu verni svom hrišćanstvu. Islamski teroristi i danas napadaju Kopte, ali saadašnji predsednik Egipta, Abdel Fatah el Sisi trudi se da obezbedi versku toleranciju u državi, kaže Dimitrijević.
Sve u svemu, može se reći da su Kopti i Etiopljani slični pravoslavcima, ali da nisu isti. Ipak, jako je vredno upoznati te narode, smatra naš sagovornik. Pri tome, ne radi se o vulgarnom ekumenizmu, koji bi podrazumevao gubljenje sopstvenog identiteta, već obogaćivanje i upoznavanje naroda koji su, kao i Srbi, mnogo patili i stradali, ali su uspeli da sačuvaju svoj identitet.
„Pokojni vladika budimski Danilo pričao mi je kako su etiopska bogosluženja veličanstvena, kako bele odežde koje oni nose, pod afričkim suncem izazivaju strahopoštovanje i neverovatnu svest o tome da prisustvujemo nečem ranohrišćanskom, nečem što je ispunjeno radošću i blagodarnošću prvih hrišćana u susretu sa Hristom“, priča Dimitrijević.
Postoji mnogo razloga i načina da se upoznajemo sa narodima koji su nam slični. Do sada, bili smo, prema mišljenju našeg sagovornika, opsednuti narodima Zapada i „velikom civilizacijom“, dok ljude ogromne kulture, velikih i svetlih tradicija, koji su nam bliski po istoriji i stradanju, nismo primećivali, zaključuje on.