NAUKA I TEHNOLOGIJA

Da li je Mikelanđelo u čuvenoj freski u Sikstinskoj kapeli sakrio detalj opake bolesti? /foto/

Naučnici tvrde da je Mikelanđelo bio iskusan po pitanju anatomije ljudskog tela i umeća slikanja da bi detalj koji je otkriven na plafonu Sikstinske kapele bio jednostavna slikarska greška.O čemu se zapravo radi?
Sputnik
Tavanica Mikelanđelove Sikstinske kapele, oslikana početkom 16. veka, dugo je osvajalaposetioce svojim zamršenim prikazima „Postanka“. Prema nedavnom istraživanju međunarodnog tima istoričara umetnosti, genetičara i medicinskih stručnjaka, izgleda da među 300 figura na toj fresci jedna žena nosi znakove smrtonosne bolesti. Taj prikaz žene sa uznapredovalim rakom dojke je suptilan, ali svrhovit, sugerišući Mikelanđelovu nameru da tom figurom dočara smrtnost, prenosi „Sajens alert“.

Skriveni detalj i njegovo značenje

Stručnjaci su analizirali ženu, polugolu u sceni biblijskog potopa, čije grudi pokazuju karakteristike raka dojke, uključujući uvlačenje kože i oteklinu blizu pazuha.
„Mikelanđelo nije pribegao živom modelu (ili živim modelima, bilo muškim ili ženskim) kada je prikazivao priču o „Postanku““, ističu autori istraživanja koje je objavljeno u časopisu „The Breast“.
Naglasili su da u sceni nema realističnih portreta.
„To je pre izraz ideje zasnovane na priči iz Biblije sa idealizovanim licima i telima“, napisali su autori studije. To ukazuje na Mikelanđelov simbolički pristup, a ne na prikaz zasnovan na stvarnom modelu.
Mikelanđelo je proveo četiri godine pedantno izrađujući tavanicu kapele po narudžbi pape Julija II. S velikim poznavanjem anatomije, bio je poznat po prikazivanju ljudskog tela do izuzetnih detalja, dajući težinu ideji da je ta iskrivljena dojka namerno tako prikazana.
Naučnici su primetili da, iako ta ženska figura na prvi pogled može izgledati obično, njena plava marama je označava kao udatu ženu, a gest prema zemlji implicira skori „povratak u prah“. Autori studije smatraju da se simbolizam raka dojke može uskladiti s konceptom prolaznosti života i ima značenje kazne, povezujući bolest i smrtnost sa grehom u kontekstu biblijske presude.
Istorijska poređenjaotkrivaju da je izgled ženske figure ostao uglavnom nepromenjen uprkos brojnim restauracijama, uključujući jednu značajnu u kasnom 20. veku. To potvrđuje argument da deformacije nisu greške ili izmene nastale tokom restauracije, već su sastavni deo Mikelanđelovog dizajna.
Ipak, to možda nije jedini Mikelanđelov prikaz raka dojke - slična se distorzija pojavljuje u njegovom prikazu noći kao žene na grobu Đulijana de Medičija, gde su onkolozi takođe primetili neobičan detalj 2000. godine.
Pogledajte i:
Komentar