DRUŠTVO

Kako naterati vozače da ostave svoje mobilne telefone dok voze: Naučnici otkrili dva načina

Korišćenje pametnog telefona tokom vožnje jedan je od najvećih problema i vodeći uzrok saobraćajnih nesreća. Iako zemlje širom sveta u svojim saobraćajnim zakonima brane upotrebu pametnih telefona (osim u slučaju hendsfri korišćenja), broj vozača koji ih i dalje koriste je zabrinjavajući.
Sputnik
Kako, dakle, naterati vozače da ne posežu za svojim pametnim telefonom tokom vožnje?
Studija koju je sprovela grupa naučnika u saradnji sa osiguravajućom kompanijom „Progresiv“ testirala je različite strategije i pronašla dve koje su bile najefikasnije. Što je još zanimljivije, efekti su bili vidljivi i nakon što je studija završena.

Ništa bez takmičenja i nagrade

Studija je uključila 1.653 korisnika koji su bili upisani u program „Progresiv snepšot“, aplikaciju za pametne telefone koja detektuje upotrebu telefona tokom vožnje. Pre početka studije, svi učesnici su u proseku koristili telefon više od 6,4 minuta po satu vožnje.
Vozači su bili podeljeni u pet različitih grupa, a svaka je dobila drugačiji „tretman” kako bi ih sprečio da koriste pametne telefone tokom vožnje. Od edukacije o problemu, preko edukativnih materijala, preko usmenog obećanja da će manje koristiti telefon u vožnji, do takmičenja i finansijskih podsticaja.
Donekle očekivano, najveći učinak zabeležen je u grupama koje su učestvovale na takmičenju (gde su formirane liste najboljih rezultata) i u onima koje su dobile novčanu stimulaciju (mogle su da uzmu nešto više od 15 dolara na kraju testa). U ovim grupama zabeleženo je smanjenje korišćenja pametnog telefona u vožnji za čak 20,5 odsto (u takmičarskoj grupi) i čak 27,6 odsto (u grupi kojoj je obećan novac).
Dakle, plaćanje vozača sa konkurentskom komponentom pokazalo se kao najefikasniji način da se smanji upotreba pametnog telefona tokom vožnje. I što je još interesantnije, ovaj efekat je trajao i nakon završetka studije.

Korist i za osiguravajuće kuće

Gejmifikacija, odnosno primena tipičnih elemenata igre (npr. bodovanje, takmičenje sa drugima, pravila igre) na druge oblasti aktivnosti, nije ništa novo. Neki proizvođači automobila već su ugradili slične aspekte u interfejse svojih hibridnih i električnih vozila, upravo da bi podstakli i naučili vozače da voze efikasnije.
Ali čini se da bi uvođenje ovakvih karakteristika bilo isplativo i osiguravajućim kućama kroz nuđenje nagrade najboljim vozačima u vidu povraćaja dela premije osiguranja ili popusta pri uplati sledeće premije osiguranja. Jer pored toga što bi vozači vozili koncentrisanije i bezbednije, to bi se i finansijski isplatilo, a osiguravajuće kuće bi verovatno morale da isplaćuju manje odštete.
Nije loša računica, zar ne?
Pogledajte i:
Komentar