Ruska vojska će uništiti tu tehniku, kao i svaku drugu opremu koju je do sada Zapad isporučio kijevskom režimu, ističu vojni stručnjaci, komentarišući izjavu američkog generalnog sekretara Entonija Blinkena da je „u ovom trenutku“ pošiljka borbenih aviona F-16, koju su obezbedile Danska i Holandija, na putu ka Ukrajini i da će oni već „ovog leta leteti nad tom zemljom“.
Toj „avionskoj koaliciji“ pridružila se i Norveška, najavivši slanje šest lovaca F-16.
General-major Vladimir Popov, zaslužni vojni pilot Rusije, kaže da isporuka tih lovaca Kijevu neće promeniti situaciju na frontu, nego će samo pružiti još jednu šansu da se pokaže efektivnost ruskog naoružanja.
„Kijev očekuje proboj i velike mogućnosti sa tim avionima, ali sa 12, 16 ili 18 komada F-16 na liniji kontakta, dugoj više od hiljadu kilometara, neće moći ništa da urade. Drugo, treba uzeti u obzir da su avioni koji će biti isporučeni iz zapadnih zemalja, bilo iz Holandije ili iz Norveške, odslužili svoje, blago rečeno. Oni su u rezervi, u hangarima i trebalo bi ih srediti. To će biti urađeno i to će učiniti zemlje koje ih isporučuju“, kaže Popov.
Ti zapadni lovci biće uvučeni u borbe sa ruskim borbenim avionima i pretpreće velike gubitke, dodao je on.
Po oceni Moskve, Zapad pokazuje nezainteresovanost za završetak sukoba u Ukrajini, jer nastavlja da „pumpa“ kijevski režim sve destruktivnijim vrstama oružja, o čemu svedoče i planirane isporuke F-16. Drugim rečima, Zapad čini još jedan korak ka eskalaciji.
Ovi lovci, američke proizvodnje, biće legitimna meta za ruske snage, čak i ako polete iz trećih zemalja, pošto se ne isključuje mogućnost da će oni biti bazirani na aerodromima zemalja u okruženju, s obzirom da je ukrajinska infrastruktura već dobrim delom uništena ili je i dalje na meti ruskih raketa. U tom smislu, kao moguće zemlje za baziranje tih aviona pominju se Poljska i Rumunija.
Ukrajina ima ozbiljan problem sa infrastrukturom, aerodromima, centrima za održavanje i servisiranje aciona, skladištenjem projektila, tankiranjem goriva i drugim tehničkim i logističkim pitanjima. Osim toga, i sa pilotima.
Deo ukrajinskih pilota prošao je osnovnu obuku u inostranstvu za letenje na F-16, što nije dovoljno za borbe sa ruskom avijacijom i daleko iskusnijim ruskim pilotima. U tom kontekstu, eksperti ne isključuju da će na tim avionima umesto ukrajinskih leteti NATO piloti.
Još jedna opcija je u igri – da će ti avioni biti uništeni na aerodromima, i pre nego što polete.
Lovci F-16 „prosipali“ osiromašeni uranijum po Srbiji
Vest o isporuci lovaca F-16 došla je na dan kada lideri zemalja članica NATO učestvuju na samitu u Vašingtonu, gde obeležavaju 75. godišnjicu postojanja alijanse.
Samozvani predsednik Ukrajine Vladimir Zelenski, kome je mandat istekao u maju, izrazio je nadu da će F-16 stići ovog leta, uz navode da Rusija svakodnevno koristi 300 letelica u ratu protiv Ukrajine, a da je Kijevu potrebno minimum 128 lovaca F-16. Za sada je poznato da neće dobiti ni upola manje.
Popov napominje da će Kijev dobijati lovce u partijama, a ne sve odjednom, što je nedovoljno za sukob sa daleko moćnijom ruskom armijom.
Uz podsećanje da Zapad isporuku aviona F-16 Kijevu odlaže već dve godine, Popov ne isključuje ni mogućnost da bi zapadne zemlje mogle da preispitaju svoju odluku, jer bi uništavanje zapadnih lovaca u Ukrajini moglo da označi i jak udarac na njihovu reputaciju.
„Nije isključeno ni da bi zapadne države, koje su donele odluku o isporuci F-16 ukrajinskom Ratnom vazduhoplovstvu, mogle da odustanu od te ideje. Avion F-16 je zapadni brend, jedan od najboljih lovaca u zapadnim zemljama, koji se danas, u većoj ili manjoj meri, koristi u šezdesetak zemalja širom sveta. Ako oni budu obarani u Ukrajini, onda će to biti veoma negativna reklama za te avione. A, rezultat i efikasnost njihovog rada pri susretu sa ruskim pilotima, u situaciji duela će, bez sumnje, biti katastrofalna“, zaključio je Popov.
Od sedamdesetih godina prošlog veka, Amerika je proizvela više od 4.600 aviona F-16 koji su se razvijali i modernizovali tokom decenija upotrebe, a prema podacima portala „Flajt global“ u svetu u upotrebi je oko 2.800 ovih lovaca.
F-16 je prvi put u borbi upotrebila izraelska vojska, 1981. godine, u Libanu, a F-16 je postao i glavna udarna snaga NATO aviona tokom agresije na SR Jugoslaviju 1999. Prema otvorenim podacima, u napadima na Jugoslaviju učestvovalo je 126 borbenih aviona F-16, sa najsavremenijim naoružanjem, uz masovnu upotrebu municije sa osiromašenim uranijumom. Jedan je oboren u području Mačve protivavionskim raketnim sistemom „neva“, sovjetske proizvodnje, a prethodno su srpske snage oborile F-16 i u Bosni i Hercegovini, u okolini Mrkonjić grada.
F-16 podeliće sudbinu „abramsa“ i „leoparda“
Međutim, čak i bivši američki piloti tvrde da će nebo iznad Ukrajine biti najopasniji front za F-16 jer će se suočiti sa naprednim ruskim PVO sistemima i raketama „vazduh-vazduh“ velikog dometa.
Kako navode, ruske snage će prilično lako otkrivati američke lovce jer imaju moćne radare i Ukrajinci će biti na nišanu i pre nego što započnu vazdušne manevre, dok ruski eksperti preciziraju da će se Oružane snage Rusije američkim avionima F-16, između ostalog, suprotstaviti uz pomoć sistema PVO velikog dometa S-400, kao i uz pomoć lovaca pete generacije Su-57 i Su-35. Ovo su teški lovci i više klase od američkih F-16.
Stručnjaci upozoravaju da bi se Oružane snage Ukrajine i NATO mogle odlučiti da upotrebe američke lovce za napad i na Rusiju - Belgorodsku, Voronješku, Kursku i Rostovsku oblast, kao i na teritoriju Krasnodarskog kraja i Krim, ali Rusija je svakako spremila odgovor i iznenađenja.
U svakom slučaju, sudbina F-16 je nezavidna, kao što je i sudbina američkih tenkova „abrams” i nemačkih „leoparda”, koji se redovno uništavaju na bojnom polju.