NAUKA I TEHNOLOGIJA

Železnica na Mesecu: Ugovor je sklopljen, ali da li je tako nešto uopšte moguće

Američka Agencija za napredne odbrambene istraživačke projekte (DARPA) objavila je nedavno ugovor sa kompanijom Nortrop Gruman za dizajniranje koncepta za železnicu na Mesecu.
Sputnik
Očekuje se da će ovaj projekat olakšati ono što je programski menadžer Kancelarije za stratešku tehnologiju DARPA-e Majkl Najak opisao kao „veliku promenu paradigme“ u „lunarnoj ekonomiji“ koju očekuje da će videti u narednoj deceniji.
U ovako ranoj fazi nepoznato je koliko će projekat koštati, ako se uopšte nastavi. Reč je o delu DARPA-ine desetogodišnje Studije o mogućnostima arhitekture Lune (LunA-10), koja ima za cilj „uspešnu lunarnu ekonomiju“, uključujući „komercijalne usluge koje se mogu unovčiti“ na Mesecu do 2035.
Iako je fokusiran na projektovani komercijalni projekat, LunA-10 je deo većeg pokušaja povratka na Mesec i građenja trajnog prisustva.
NASA-in program Artemis pokrenut je 2017. godine, uz nadu da će astronauti sleteti na Mesec do 2024. i izgraditi stalnu stanicu do 2028. godine. Cilj sletanja na Mesec je pomeren na 2026. godinu, ali NASA kaže da još uvek planira da naseli Mesec do 2028.
Ipak, procenjuje se da će projekat Artemis koštati 93 milijarde dolara između 2012. i 2025. godine, pre nego što se bilo koja Artemis misija fizički pokrene. Očekuje se da će svako od četiri lansiranja koštati 4,2 milijarde dolara i ne uključuje 42 milijarde dolara „troškova formulacije i razvoja utrošenih u poslednjih desetak godina“, kaže generalni inspektor NASA Džordž Skot.
U međuvremenu, na planeti Zemlji, američko Udruženje građevinskih inženjera dalo je Sjedinjenim Državama lošu ocenu u svom najnovijem izveštaju o infrastrukturi, pa se čini da vlada SAD obećava svojim građanima Mesec, pošto ih ignoriše na Zemlji.
Pogledajte i:
Komentar