KULTURA

Blago Saborne crkve - jedinstveni svedok istorije srpskog naroda /foto/

Crkveno nebo pod kojim je krunisan kralj Petar I Karađorđević, Ručni krst mitropolita Mihaila, Jevanđelje kneginje Kurakine štampano u Moskvi, Prestoni krst kralja Aleksandra Obrenovića, deo je bogatstva koje se čuva u Riznici Saborne crkve u Beogradu koji bi uskoro trebalo da se nađe na stalnoj postavci.
Sputnik
Posetioci Saborne crkve su prethodnih dana imali priliku da u Sabornoj crkvi vide i Prestoni krst obnovljene Patrijaršije poznatog zlatara Stevana Jevtovića, Barjak krojačkog beogradskog esnafa, Venčila kneza Milana Obrenovića i kneginje Natalije, Celivajuće ikone slikara Uroša Kneževića i Nikole Markovića i Katapetazmu sa predstavama srpskih svetitelja Simeona Nemanje, Save i Stefana Prvovenčanog koju je darovala kraljica Draga Obrenovića profesor dr Vuk Dautović najavljuje da će ta privremena postavka uskoro postati stalna na galeriji Saborne crkve.
Izložba "Riznica Saborne crkve"

Istorija srpskog naroda

Jedan od trojice autora nedavno objavljene monografije „Riznica Saborne crkve“ dr Vuk Dautović (uz dr Igora Borozana i đakona Budimira Kokotovića) kaže za Sputnjik da ta riznica predstavlja opredmećenu istoriju srpskog naroda.

„Riznica Saborne crkve je u potpunosti do danas sačuvana i možemo da pratimo i sagledamo našu prošlost kroz niz predmeta koje se u njoj čuvaju. Ti predmeti su rečiti svedoci, imaju svoju funkciju, svog ktitora i brojne su priče koje pričaju, a monografija uvodi čitaoce u sve meandre istorije i kulturne veze koje smo imali - od carske Rusije, preko Venecije, Beča do Svete Gore i grčkih radionica. Svi ti kulturni uticaji se prelamaju u ovoj riznici i ta celovita priča donosi izvesnu katarzu“.

Prvi put je od Drugog svetskog rata javnosti prikazan Baldahin (Crkveno nebo) pod kojim je krunisan kralj Petar Prvi Karađorđević i predmeti kojima je prvi srpski kralj u novovekovnoj istoriji miropomazan u Sabornoj crkvi.
„Baldahin nije napravljen za krunisanje. Potiče iz vremena izgradnje Saborne crkve. Kada je Steva Todorović prikazao venčanje kneza Milana i kneginje Natalije, isti taj baldahin se pojavljuje pred dverima gde su venčani, tako da on objedinjuje prošlost obe dinastije. Saborna crkva i jeste mesto dugog dinastičkog kontinuiteta i jako važno mesto gde su hirotonisane brojne vladike, između ostalih sveti vladika Nikolaj Velimirović“, ističe Dautović.
Crkveno nebo pod kojim je 1904. krunisan Petar Prvi Karađorđević i koje je gotovo 120 leta bilo skriveno od javnosti
U sefu Saborne crkve je pronađen pribor kojim je kralj Petar miropomazan:
„Tacna je izrađena u Beču 1833. godine. Iz polovine 19. veka, verovatno iz Pešte potiče posuda koja je bila namenjena za miru, a mirosaljka je rađena u moskovskoj radionici“.

Uticaj carske Rusije

Važan segment riznice su predmeti vezani za carsku Rusiju kao pre svega moćnu pravoslavnu imperiju koja je imala uticaj na širi pravoslavni krug i to prisustvo se vidi, napominje Dautović, i u činjenici da su mnogi sveštenici školovani na kijevskoj i moskvoskovskoj duhovnoj akademiji i kao ruski pitomci su prenosili ono što su bili aktuelni tokovi ruskog bogoslovlja.
Monahinje na izložbi "Riznica Saborne crkve" u Sabornoj crkvi u Beogradu
Dautović izdvaja Jevanđelje kneginje Kurakine štampano u Moskvi, u srebrnom okovu sa divnim grafikama iz 18. veka:
„Ono je trebalo da bude poslato manastiru na Svetoj gori, međutim knjige su nekada, poput ljudi, bile zarobljavane, pa piše da su ga beogradski Turci otkupili iz zarobljeništva i poklonili Sabornoj crkvi. Brojna jevanđelja su stigla iz Rusije. Važno je i liturgijsko srebro koje je bilo u upotrebi. I do danas su neki predmeti ostali u upotrebi.“
1 / 12
Izložba "Riznica Saborne crkve"
2 / 12
Izložba "Riznica Saborne crkve"
3 / 12
Kamena krstionica naručena za kralja Petra II Karađorđevića
4 / 12
Početkom 2023. godine, u saradnji Muzeja Srpske Pravoslavne Crkve i Saborne crkve u Beogradu, a po blagoslovu Njegove Svetosti Patrijarha srpskog Porfirija, pokrenut je projekat pod nazivom Otvorimo riznicu Saborne crkve
5 / 12
Ručni spomen krst Aleksandra Karađorđevića
6 / 12
Ikona Blagovesti slikara Uroša Kneževića
7 / 12
Detalj putira sa ložicom kneza Milana M. Obrenovića
8 / 12
Prestoni krst stare Saborne crkve
9 / 12
Crkveno Nebo, detalj baldahina sa predstavom Svete Trojice, oko 1845. godine
10 / 12
Izložene crkvene relikvije samo su deo blaga iz riznice Saborne crkve u Beogradu
11 / 12
Pribor za miropomazanje kralja Petra I Karađorđevića, prva i druga polovina 19. veka
12 / 12
Detalj ikone Sveta tri Jerarha. prva polovina 19. veka
Rusko-vizantijski stil, koji se razvija sredinom 19. veka zahvaljujući akademiku Fedoru Grigorijeviču Solncevu, kao kombinacija folklornog nasleđa iz dalje prošlosti sa elementima hrišćanstva i duhovnosti preuzetih iz vizantijskog kulturnog kruga, uticao je na nacionalni stil u Srbiji i odrazio se i na bogoslužbene predmete:
„Soncev je za jednu priliku radio srebrni servis koji je izradila čuvena ruska radionica Sazikov za venčanje jednog velikog ruskog kneza. To su prvi radovi ruskog – vizantijskog stila u srebru što prelazi na liturgijsko posuđe. Ovde možemo videti Katapetazmu sa predstavama srpskih svetitelja Simeona Nemanje, Save i Stefana Prvovenčanog koju je darovala kraljica Draga Obrenović“.
U Riznici Saborne crkve nalaze se predmeti koji potiču od kasnog 17. do prvih decenija 19. veka kada je stara Saborna crkva srušena (1836) da bi današnja bila sazidana:
„Uvod u ovu našu izložbu je Prestoni krst na kome stoji 1657. kao godina njegovog nastanka i oblikovanja. Knez Miloš Obrenović poklonio je ovaj i još jedan grčki krst staroj Sabornoj crkvi. Posle Drugog srpskog ustanka Miloš obnavlja crkve i verovatno su tada ovi krstovi postali deo crkvenog inventara. Sačuvane su i brojne knjige, a jedna od najdragocenijih je Grčko jevanđelje koje je 1728. štampano u venecijanskoj štampariji Nikolasa Sarosa“.
Grčko Jevanđelje stare Saborne Crkve, okovano sa deset parčadi srebra, štampano u Veneciji 1728. godine

Saborna crkva – simbol nacionalnog identiteta

Istoričar umetnosti, prof. dr Igor Borozan, koji je prilikom izrade monografije bio zadužen za arhitekturu i slikarstvo, naglašava da je Saborna crkva uobličena sredinom 19. veka koje možemo nazvati herojskim dobom mlade srpske države:
„Tada srpska država iskazuje svoj polet u skladu sa jačanjem kneževine, deosmanizacijom, modernizacijom, emancipacijom, verskim, duhovnim slobodama kojima grabi i srpska crkva i država. Saborna crkva je bila simbol verskih sloboda i nacionalnog, verskog i duhovnog identiteta srpskog građanstva. Svojim visokim zvonikom manifestovala je duhovnu i nacionalnu slobodu. Od početka je konstituisana kao verski i nacionalni spomenik - hram slave, prevashodno bogoslužbeni prostor ali i nacionalni panteon“.
Saboran crkva je majka crkava u 19. veku i kroz čitav 20. vek.
„To je crkva kroz koju se prelamaju, ne samo crkvena umetnost i duhovnost, crkveno pojanje i muzika, nego i mnogostruki složeni, verski, dinastički, nacionalni odnosi. Ona je najjavniji prostor u 19. i 20. veku u našoj prestonici, samim tim je toliko važna za razumevanje odnosa koji nadilaze samu umetnost“, naglašava Borozan.
KULTURA
Kako je Miloš usnio pobedu nad Turcima, pa je na mestu gde je zaspao - nikla crkva
Komentar