„Organizacija sa moćnim članovima –to je moćna organizacija“. Sa napomenom da je reč o izjavi jednog od uspešnih lidera stručnjak za energetiku prof. dr Aca Marković, kaže da za menadžera treba birati čoveka sposobnog da se suoči sa svim internim i eksternim izazovima, pa i sa izazovima promena.
U vreme kada smo suočeni sa globalnim lovom, pre svega bogatih zemalja, na talente, obrazovane ljude, sposobne kadrove, potencijalne i dokazane stručnjake koji su onaj pravi materijal za lidere u privredi, dok se mladi školuju u Srbiji ne krijući da planiraju da karijeru bar započnu u inostranstvu, ovo je tema kojom u državi moraju da se pozabave svi – od vlasnika preduzeća, bilo da su privatna ili državna.
Pitanje je šta treba raditi da u upravama kompanija imamo prave menadžere, sposobne da se uzdignu do lidera. Lidera koji se ne okružuje poslušnim saradnicima, koji se ne plaši da za saradnike ima uspešne, sposobne i pametne ljude.
Marković kaže da menadžer koji treba da bude u samom vrhu preduzeća treba da bude autentičan, jer osoba ne može da donosi teške odluke, da radi nepopularan posao, da bude ponosan zbog onoga u šta veruje, ukoliko ne zna ko je i ne oseća se zbog toga staloženo. Druga karakteristika je sposobnost da sagleda budućnost. Svaki lider mora da trasira sopstvenu budućnost uz sposobnost da predvidi budućnost drugih, a uspešni lideri moraju da poseduju posebnu sposobnost da predvide ono što je iz temelja neočekivano. Treća karakteristika je snažna sklonost da se okruže ljudima koji su bolji i pametniji od njih. Među ključne karakteristike spada velika čvrstina.
„Svaki lider pravi pogreške, svaki lider se spotiče i pada. Poslovni svet globalnih razmera u današnje vreme će svakog lidera da obori s nogu, i to ne samo jednom. On mora da zna kako ponovo da se uspravi“, kaže Marković ističući da bi se u uslovima globalizacije poslovanja i naglašene konkurencije moglo pretpostaviti da su velike kompanije, koje su ključni akteri tih procesa, organizovane na najbolji mogući način, tako da njihov organizacioni dizajn dodaje vrednost vlasnicima, zaposlenima i potrošačima.
Navodeći da jedan od ključnih problema savremenih preduzeća proističe iz činjenice da njima često upravljaju nedovoljno kvalitetni i kompetentni kadrovi Marković, koji je i sam bio na menadžerskim pozicijama u elektroprivredi Srbije, kaže da se „u tom kontekstu može posmatrati i značaj selekcije menadžera za sprovođenje reformi u energetskom sektoru Republike Srbije“.
„Dobro organizovani snažan energetski sektor jedan je od uslova uspešnog razvoja svake nacionalne ekonomije, pa se profesionalizacija menadžmenta u ovoj sferi s pravom mora sprovesti u punom intenzitetu“, kaže sagovornik Energije Sputnjika pozdravljajući to što u privrednom i političkom životu Srbije jača uverenje o neophodnosti takvog pristupa, tim pre što se ovaj sektor suočava sa brojnim izazovima, vezanim za nove investicije, nastavak procesa restrukturisanja, uvođenjem novih tehnologija, podizanjem ekonomske efikasnosti i efektivnosti.
O emisiji „Energija Sputnjika“
„Energija Sputnjika“ je emisija portala i radija Sputnjik koju vodi Jelica Putniković, stručnjak za energetiku.
Teme su mahom vezane za energetiku i ekonomiju, lokalnog i globalnog karaktera, a gosti su stručnjaci u svojim poljima. Emituje se svakog utorka u 21.00.