RUSIJA

Američki F-16 neće promeniti ishod specijalne operacije u Ukrajini

Ako NATO isporuči Kijevu borbene avione Mig-29 i američke F-16 koji su u službi zemalja Istočne Evrope to će delimično uticati na odnos snaga, ali to u konačnom neće promeniti tok i ishod ruske specijalne operacije u Ukrajini.
Sputnik
Međutim, ako tim avionima budu upravljali NATO piloti to će praktično značiti da NATO zemlje postaju direktne učesnice tog sukoba.
Navode da je NATO počeo ponovo da razmatra isporuku Kijevu borbenih aviona MiG-29 i savremene F-16 nakon efikasnih ruskih raketnih napada na energetske objekte u Ukrajini ruski eksperti ne smatraju blefom. Mišljenja su da će NATO zaista početi da prebacuje borbene avione Mig-29 iz Poljske, dok je isporuka američkih F-16 upitna.
„Brže od svega oni mogu da prebace poljske ‘migove-29’. Za takav transfer nije zainteresovana samo Ukrajina, već i Poljska, koja se nada da će zauzvrat dobiti američke avione... Dakle, ‘migove-29’ bi mogli da isporuče, dok je sa F -16 druga priča, jer to zahteva preobuku pilota. Osnovni kurs obuke za američke programe je oko devet meseci i još oko šest meseci traje kurs za upotrebu avijacionog naoružanja. Ove kurseve pohađaju iskusni piloti", kaže ruski ekspert Aleksej Leonkov.
Poljska je ranije saopštila da je spremna da borbene avione pošalje Kijevu, a procenjuje se da poljsko Ratno vazduhoplovstvo raspolaže sa 30 sovjetskih lovaca Mig-29, 48 američkih F-16 i 32 sovjetska Su-22. Osim toga, podseća Leonkov, i Ukrajina je imala „migove“ u svom vazduhoplovstvu, kao i iskusne pilote.
On je podsetio da je pre početka specijalne operacije ukrajinsko Ratno vazduhoplovstvo imalo 120 borbenih aviona. Predaja starih sovjetskih aviona mogla bi malo da promeni odnos snaga, uveren je vojni ekspert.
„Pitanje je samo koliko dugo mogu da isporučuju avione sovjetske proizvodnje, dok Amerika i njeni saveznici imaju mnogo F-16, posebno prve modifikacije", dodao je Aleksej Leonkov.
Ukrajina ima problem sa kvalifikovanim pilotima, pošto su za skoro 10 meseci ruske specijalne vojne operacije mnogi poginuli ili su ranjeni, kažu eksperti

Ukrajina nema dovoljno pilota

Nakon što je Severnoatlantska alijansa odustala od plana isporuke aviona u prvim danima vojnog sukoba u Ukrajini, lideri država NATO-a ponovo razmatraju ideju da Kijevu isporuče lovce MiG-29, kao i moderne američke F-16 kojih „imaju u izobilju“, tvrdi penzionisani admiral američke mornarice Džejms Stavridis, istovremeno savetujući Alijansi da treba značajno da poveća podršku Kijevu iz vazduha.
„Takvih isporuka je već bilo, ali se to nije razlašavalo. Najverovatnije je jedan broj zemalja Istočne Evrope predao Kijevu jurišne avione Su-25. Osim toga, remontovali su one avione koje je Kijev imao pre početka specijalne operacije, a koji nisu bili u letnom stanju. Što se tiče Mig-a 29 i F-16, to su dva različita aviona i sa različitim praksama korišćenja. Mig-29 su sovjetski lovci, koji su dobro poznati ukrajinskim pilotima i koji su bili u službi ukrajinskog Ratnog vazduhoplovstva, tako da neće biti posebnih problema sa njihovim prebacivanjem, a korišćenje tih aviona je moguće praktično odmah posle njihove predaje Kijevu“, kaže ruski ekspert Aleksej Anpilogov.
Ukrajina ima problem sa kvalifikovanim pilotima, pošto su za skoro 10 meseci ruske specijalne vojne operacije mnogi poginuli ili su ranjeni ili su iz zdravstvenih razloga oslobođeni vojne službe, ističe Anpilogov.
O tome je takođe ranije govorio i jedan ruski diplomatski izvor, navodeći istovremeno da su pokušaji regrutovanja pilota sovjetskih aviona po ugovoru u Poljskoj i drugim istočnoevropskim zemljama propali. Pentagon je čak regrutovao bivše avganistanske pilote, a bilo je planirano da se oni, nakon obuke u Kaliforniji, pošalju preko Poljske u Ukrajinu.
„Što se tiče F-16, reč je o američkom lovcu koji ukrajinsko Ratno vazduhoplovstvo ranije nije koristilo... Dakle, u ovom slučaju je potrebna prilično ozbiljna obuka ili prekvalifikacija ukrajinskih letačkih posada da bi se ovi avioni koristili efikasno. Osim toga, moguća je i druga opcija po kojoj će avioni F-16 biti prebačeni zajedno sa stranim pilotima“, kaže Anpilogov.
U tom slučaju, upozorava ekspert, istočnoevropske zemlje ili SAD praktično postaju direktni učesnici sukoba i javlja se opasnost da ti NATO piloti budu zarobljeni ako avion bude oboren na teritoriji koju kontroliše Ruska Federacija.
„Dakle, sa moje tačke gledišta, predaja Kijevu aviona F-16 je manje verovatan korak koji će zahtevati od zemalja NATO-a neke teže odluke, koje će dugo razmatrati i koja će biti doneta konsenzusom, kao što se to sada se dešava i sa sistemima PVO i prebacivanjem američkih sistema ’Patriot’ o čemu odlučuju zvaničnici NATO-a na najvišem nivou... Prema tome, čini mi se da će se odustati od ideje prebacivanja F-16 u Ukrajinu, a ako se takva odluka donese, onda sa veoma visokim stepenom verovatnoće možemo reći da će u tim avionima na ukrajinskom nebu biti strani vojni piloti iz NATO zemalja...“, smatra ekspert.
Kako isporuka aviona Kijevu utiče na odnos snaga
Postoje čak i verzije da bi zbog nedostatka dovoljnog broja ukrajinskih pilota tim avionima mogli da pilotiraju poljski piloti preobučeni u uniforme ukrajinskog Ratnog vazduhoplovstva. Ruski eksperti kažu da se takva činjenica ne može sakriti i upozoravaju da će to biti shvaćeno kao agresija te države.
Iako Poljska važi za veoma rusofobičnu državu, stručnjaci se nadaju da se poljska Vlada neće usuditi na takav korak, te da je rukovodstvu te zemlje ostalo malo zdravog razuma da ne započne globalni rat u Evropi.
Međutim, Anpilogov ne isključuje opciju da poljski piloti mogu biti angažovani u ovom sukobu, podsećajući istovremeno da je, po navodima poljskih medija, do sada u Ukrajini ubijeno oko 1.200 poljskih plaćenika.
„Shodno tome, ako se tamo nađu poljski piloti jasno je da će oni dobiti neki status privremeno penzionisanih iz aktivne vojske ili će reći da su na odmoru, ali to nije poenta. Angažovanje profesionalne poljske vojske kao učesnika u sukobu bi bio neverovatan korak u senci prethodnog uplitanja Poljske u ukrajinsko-ruski sukob“, kaže ekspert.
Anpilogov ocenjuje da svaka isporuka oružja Kijevu utiče na odnos snaga, ali ostaje pitanje - koliko se kritički menja taj balans snaga.
„S moje tačke gledišta, praksa delovanja koju sada bira Ruska Federacija, prilično niveliše pokušaje jačanja ukrajinske lovačke avijacije, jer je za njeno kvalitativno jačanje potrebno snabdevanje stotinama aviona, a ne desetinama i potrebno je dovoljno kvalifikovanih, iskusnih pilota. Podsetiću da ruska avijacija deluje u prvoj liniji fronta, praktično ne napuštajući kišobran ruskog PVO, dok su ukrajinski borbeni avion na udaru ruske PVO... Napadi duboko na teritoriju izvode se uglavnom uz pomoć krstarećih raketa i uz pomoć ruskih dronova kamikaza ’Geranj’, a za njihovo presretanje lovci nisu najbolja varijanta“...“, zaključio je ekspert.
Specijalna operacija u Ukrajini
Nariškin za Sputnjik: Varšava ubrzava pripreme za aneksiju zapadne Ukrajine
Komentar