Jedna od najpopularnijih domaćih opera „Koštana“, prema istoimenoj dramskoj priči Bore Stankovića, pod dirgentskom upravom Ane Zorane Brajović, i u režiji Juga Radivojevića, posle skoro trogodišnje pauze vraća se na scenu.
Poslednji put ovo delo, čija se priča dešava u epohi, ali u novoj modernoj postavci, u koju su na suptilan način uključeni i brehtovski elementi, bilo je na repertoaru 22. januara 2020. godine.
Na otvaranju sezone nastupiće: Sofija Pižurica (Koštana), Nenad Jakovljević (Hadži Toma), Nataša Jović Trivić (Kata), Dejan Maksimović (Stojan), Biljana Jovanović (Stana), Darko Đorđević (Arsa), Anastasija Stanković (Vaska), Miodrag D. Jovanović (Mitke), Milan Obradović (Grkljan), Željka Zdjelar (Salče), Vuk Radonjić (Marko i treći građanin), Dubravka Filipović (Magda), Nataša Jovović (Sofka), Isidora Stevanović (Koca), Stefan Živanović (prvi građanin), Filip Vučić (drugi građanin), Mihailo Šljivić (Policajac), Mihailo Otašević (Alil), glumac Dimitrije Ilić (Asan) i balerina Olga Olćan (Alter ego).
U predstavi učestvuju Orkestar, Hor, Balet i Operski studio „Borislav Popović“ Narodnog pozorišta u Beogradu. Scenografiju potpisuju Miraš Vuksanović i Jasna Saramandić, kostime je uradila Katarina Grčić Nikolić, a koreografiju Vladimir Logunov.
„U fokusu je pre svega moja odgovornost. Radeći dramu 'Koštana' i to dva puta (Jugoslovensko dramsko pozorište i Šabačko pozorište) moja je obaveza bila tumačenje Bore Stankovića. Ovoga puta, u operi, zadatak je udvostručen – uz genijalnog pisca, bavim se i genijalnim kompozitorom Petrom Konjovićem. Ta kompatibilnost Konjovića i Stankovića je kosmička. Temom i sadržajem stvorili su verovatno jedno od najznačajnijih umetničkih dela u Srba.I šta bi, u tom slučaju, bio moj fokus osim nada da ne narušim tu harmoniju. Verujem da smo svi zajedno dorasli ovom izazovu. Da možemo razumeti svu slojevitost priče i kompozicije. A suština je tako jednostavna – želja za životom, za lepotom, za svim životnim sokovima, želja da posedujemo lepotu života... A drama nastaje onog trena kada shvatamo da je ne možemo posedovati. Onda postajemo surovi, zli, naopaki i destruktivni. Tada, ono što nije naše, želimo da uništimo, poništimo, ubijemo“, kaže reditelj Jug Radivojević
Ovo je, inače, peta postavka te čuvene srpske opere u Narodnom pozorištu koja je, svojevremeno, izvođena na svim scenama nekadašnje Jugoslavije, kao i na nekim evropskim, a premijera je održana 14. juna 2019. godine.
Predstava „Uspavanka za Aleksiju Rajčić”, po tekstu Đorđa Kosića i u režiji Juga Đorđevića, u čijem središtu je aktuelna tema o zlostavljanoj ženi, premijerno je izvedena 30. aprila ove godine na Sceni „Raša Plaović" u dramsko-muzičkoj formi, sa Vanjom Ejdus u naslovnoj ulozi.
U podeli su i Iva Milanović, Novak Radulović (Horovođe) i Sara Ristić, Nevena Milošević, Vera Zečević, Mladen Lukić, Goran Milošević i Danijela Milošević (Hor).
Komad je nagrađen na konkursu Sterijinog pozorja za originalni domaći dramski tekst 2020. godine, a njegova praizvedba realizovana je u koprodukciji Narodnog pozorišta u Beogradu sa Pozorjem i Fondacijom „Novi Sad - Evropska prestonica kulture“ 2022.
„Kada je 1898. Milutin A. Popović izdao knjigu 'Zatvorenice - Album ženskog odeljenja Požarevačkog kaznenog zavoda' bio je to istorijski trenutak u kome je prostor na literarnoj sceni dat ženama 'zločinkama' da ispričaju svoju verziju priče. Ovaj roman poslužio je Đorđu Kosiću kao inspiracija za komad 'Uspavanka za Aleksiju Rajčić'“, napominje reditelj Jug Đorđević.
Ovaj komad, koji je letos na Festivalu „Bucini dani“ u Aleksandrovcu osvojio Nagradu „Milan Minja Obradović“ za najbolju produkciju pozorišne predstave, biće odigran kao deo kongresa IETM-a, u okviru 56. Bitef-a.
Kongres, koji će od 28. septembra do 2. oktobra okupiti više od 500 eminentnih umetnika i profesionalaca iz celog sveta, predstavlja produkcijski najobimniji međunarodni skup u regionu. Pored stručnih programa, gostima će biti prikazan i presek najreprezentativnijih srpskih predstava (showcase) nastalih u prethodnoj sezoni u cilju razvoja međunarodne promocije savremenog pozorišnog stvaralaštva, prenosi Tanjug.