U Srbiji kupci se subvencijama podstiču na kupovinu električnih i hibridnih vozila, ali nedostaje infrastruktura, kaže za RTS predsednica Srpske asocijacije uvoznika automobila i delova Aleksandra Đurđević. Ona ističe i da su zbog manjka vozila automobili poskupeli, kao i da će verovatno biti potrebne i dve godine da se tržište stabilizuje.
Električna vozila trenutno čine oko 11 odsto novih registracija u Evropskoj uniji, što je tri puta više nego 2019. godine. Cilj je da se do 2030. godine emisija gasova smanji za 50 odsto, a kada je reč o automobilima do 2035. godine i za 100 odsto. O rastućoj popularnosti vozila na električni i hibridni pogon svedoči i statistika koja kaže da trenutno u zemljama Evrope 22 odsto svih novoprodatih automobila u sebi imaju neku vrstu pogona na baterije.
"Međutim, kriza koja je pogodila auto-industriju svakako će uticati i tražiti da se ovi ciljevi sagledaju i revidiraju u narednom periodu", navodi Aleksandra Đurđević.
Pojedini automobili sa unutrašnjim sagorevanjem nestaju iz proizvodnje. Proizvođači su spremni da pređu na nove tehnologije, ali i dalje nedostaje infrastruktura, objašnjava novoizabrana predsednica Srpske asocijacije uvoznika automobila i delova.
"U našoj zemlji imamo dobar model subvencija kojima država podstiče kupovinu električnih i hibridnih automobila, ali i dalje nedostaje infrastruktura", kaže Đurđevićeva.
Širom sveta saloni bez izloženih automobila
Aktuelna kriza izazvana pandemijom posebno je vidljiva zbog nedostatka mikročipova koji se nalaze u raznim električnim uređajima.
"Imali smo prekid u proizvodnji, a mnogi su i otkazivali porudžbine, tu je i problem transporta posebno iz Kine. Širom sveta imamo salone automobila bez izloženih automobila. Zbog manjka vozila automobili su poskupeli i verovatno će biti potrebno i do dve godine da se tržište stabilizuje", ističe Đurđevićeva.
Kada je reč o prodaji novih vozila, putnički program je pao za devet odsto, ali je zato prodaja komercijalnih vozila porasla za oko 10 odsto.
Polovna vozila su takođe poskupela, ali uvoz nije stao.
"Problem je što su vozila koja se kod nas uvoze uglavnom stara preko 10 godina i zabranjena za korišćenje u zemljama iz kojih dolaze", navodi ona.
"Očekujemo blagu stabilizaciju, a od proizvođača do proizvođača zavisi koliko su se snašli i imali dobru strategiju. Nisu samo mikročipovi problem, već i drugi delovi. Proizvođači koji se najpre snađu najbolje će i proći na tržištu", poručuje Đurđevićeva.
Crne kutije i u automobilima
Novina na evropskom tržištu automobila je i obavezno uvođenja crne kutije u vozilima od 6. jula. To će pomoći u prikupljanju ključnih podataka kada dođe do saobraćajne nesreće.
"Nećemo imati klasičan audio-zapis kao u avionima. Napredni bezbednosni sistemi, njih 15, već postoje, a crna kutija će prikupljati i formatirati odnosno obrađivati te podatke. Oni će pre svega služiti za dodatna unapređenja bezbednosti vozila od strane proizvođača, a prilikom nesreća podatke će moći da koristi i policija, ali je dalja upotreba od strane recimo osiguravajućih kuća za sada osporena", rekla je Aleksandra Đurđević.
Crne kutije će koristiti već postojeće sisteme u automobilima i neće mnogo podići cenu vozila, možda za sto evra, precizirala je ona.