EKONOMIJA

Litijum šest puta skuplji: Pristupačna elektromobilnost više nije realna?

Globalna nestašica ključnih komponenti baterija podigla je cene litijuma na rekordne nivoe.
Sputnik
VAŽNO OBAVEŠTENJE

Zbog učestalih hakerskih napada i ometanja sajta Sputnjik Srbija i naših kanala na Fejsbuku i Jutjubu, sve vesti pratite i na kanalu Sputnjik Srbija na Telegramu i preko mobilne aplikacije koja radi neometano, a koju možete preuzeti sa ovog linka, a video sadržaj na platformi „Odisi“ (odysee.com), kao i na platformi „Rambl“ (rumble.com).

Naime, od prošle godine cene litijuma su skočile za više od 700 odsto, nikla za 250 odsto, a kobalta i mangana za 100 odsto, pa se postavlja pitanja šta to znači za ubrzanu tranziciju ka električnim automobilima?
Ilon Mask, izvršni direktor „Tesle“, nedavno je preporučio svima koji žele da se brzo obogate način na koji to najlakše mogu da urade – iskopavanjem litijuma. Prema ekscentričnom milijarderu, marže na litijum su sada iste kao i kod proizvodnje softvera, jer su cene na tržištu otprilike 10 puta veće od cene ekstrakcije.
Rast cena sirovih materijala koji su potrebni za baterije poput litijuma i nikla su doveli do toga da proizvođači baterija podignu cene proizvođačima automobila, koji su naravno ovo poskupljenje preneli na kupca.
Cena nikla je bila na svim naslovnim stranicama početkom marta kada je cena dostigla više od 100.000 dolara po toni zbog straha od obustave trgovine sa Rusijom, ali je od tada cena pala na oko 33.000 dolara. Ipak, trenutno najveći problem jeste litijum.
Prema izjavama industrijskih eksperata, isporuke litijuma rastu duplo sporije od potražnje za električnim automobilima. Primera radi, Mask, koji je nedavno kupio „Tviter“, rekao je da će možda da osnuje i vlastitu kompaniju za iskopavanje litijuma kako bi osigurao snabdevanje.
Cene sirovih materijala litijum-jonske baterije su toliko porasle, pogotovo što se katode tiče, pa sada čine čak 80 odsto cene baterijske ćelije, dok je 2015. učešće u ceni bilo svega 40 odsto. Milijarde koje su uložene u gigafabrike baterija nisu stigle do izvora sirovih materijala. To je dovelo do toga da „Tesla“ razmišlja o investicijama u rudnike i rafinerije. Situacija je slična kao 2018. kada su sami morali da uđu u proces proizvodnje baterija.
„Dačija“ je nedavno morala da znatno poveća cenu električnog „springa“ zbog problema sa nestašicom sirovih materijala. Ovaj rumunski automobil na baterije je tokom januara u Francuskoj imao cenu od 17.390 evra, dok je za isti model sada potrebno izdvojiti 18.690 evra, što je najveći skok cene u celoj gami rumunske kompanije.
Prošle godine je globalna prodaja električnih automobila skočila dvostruko, na 6,6 miliona primeraka. Zbog sve većeg interesovanja za baterijskim vozilima, potražnja za litijumom mogla bi da se poveća i do deset puta do kraja ove decenije. Širom sveta, traže se nove lokacije za iskopavanje litijuma, a najviše su zabrinuti ekološki aktivisti zbog procesa rudarenja koji može biti štetan po životnu sredinu, preneo je „Energetski portal“.
SRBIJA
Dugo iščekivana vest: Spas za radnike i dobar znak za Srbiju
Komentar