Cena prevoza na relaciji Aerodrom „Nikola Tesla” – područje Beograda za prvu zonu iznosi 1.700 dinara, drugu 2.200, treću 2.700, četvrtu 3.700, petu 5.500 i šestu 7.400 dinara.
Nove cene taksi prevoza putnika ustanovljene su Rešenjem o ceni usluga taksi prevoza putnika na teritoriji Grada Beograda, koje je doneto u četvrtak, kada je održan radni sastanak kom su prisustvovali predstavnici taksi delatnosti u prestonici i gradske vlasti. Time je ujedno otkazan protest taksista koji je bio zakazan od 21. do 26. februara.
Skuplji taksi u Beogradu
Predsednik Saveza auto taksi udruženja Srbije Aleksandar Bijelić pojašnjava za „Sputnjik“ da je taksi poskupeo prvi put posle 11 godina jer je poskupelo i sve što je taksistima potrebno da bi opstali na tržištu, poput goriva, održavanja vozila i državnih nameta, ali i zato što su i plate porasle.
„Svi parametri koji utiču na cenu su skočili za oko 48 odsto. Kada formirate cenu, to nije odokativno koliko se to nekom taksisti dopada ili ne. Cena se formira na osnovu stručne komisije i Saobraćajnog fakulteta, koji je dao formulu na osnovu koje se dođe do određenog iznosa. Naravno, mi nismo primenili maksimalni iznos, jer smatramo da bi to bio priličan udar. Nismo ni pola od toga. Zato smo i rekli da ćemo cene korigovati jedanput ili dvaput godišnje u visini od dva, tri ili četiri odsto i za tri, četiri godine to dovesti na nivo ekonomske cene“, ističe on.
Na pitanje da li će mušterije posle poskupljenja pribeći alternativnim načinima transporta u Beogradu, izuzev gradskog prevoza, on odgovara da taksisti neće da dozvole da se građani voze s nekim ko nije registrovan za obavljanje prevoza tako što će terati državu da primenjuje zakone.
„Posle izbora ćemo da se fokusiramo na sudstvo. Nedopustivo je da stotine predmeta ode u zastaru i da mi protiv takvih prekrišioca nemamo meritorno rešenje. Ispada da su oni bogomdani. Moji taksisti podležu i plaćaju sve kazne, a oni koji su prekršioci tako važnog zakona odu u zastaru. Ne. Sigurno ćemo itekako da organizujemo u maju i junu proteste koji se direktno tiču sudstva“, najavljuje on.
Pojedini građani bi mogli da zamene taksi aplikacijama za prevoz putnika.
© AP Photo / Paul White
S druge strane, predsednik Udruženja za zaštitu potrošača „Efektiva“ Dejan Gavrilović smatra da će građani koji su upoznati sa mobilnim aplikacijama za transport putnika da sagledaju razliku u ceni i izaberu prevoznika koji je povoljniji i napominje da je korist za potrošače veća kada je i konkurencija veća.
„Građani će svakako sami da razmotre alternativni prevoz, a možda bi i gradski organi koji dozvoljavaju povećanje cena taksi usluga mogli da dozvole onda i da se pojavi alternativni prevoz, čime bi građanima omogućili neku korist, a ne svi da udaraju po džepu potrošača“, rezonuje on.
Iako vidi logiku u tome da u moru poskupljenja poskupi i taksi prevoz, Gavrilović se pita zašto taksisti nisu pretili protestom kojim bi tražili da se smanje akcize na gorivo, cene registracija, obaveznih osiguranja i tehničkih pregleda, već štrajkom kojim bi zahtevali povećanje cena prevoza putnika, što se prelama preko džepa potrošača.
„Ovo njihovo poskupljenje, računao sam, na 10 pređenih kilometara poskupljuje vožnju za 120 dinara. Nije to neko poskupljenje. Na kraćoj relaciji je ta razlika i manja, ali opet ostavlja gorak ukus da oni jednostavno kažu: ‘Šta nas briga! Borite se vi za svoja prava’, a u stvari su naša, potrošačka prava i njihova, jer i oni osećaju teret viših cena“, napominje on.
Cene taksi prevoza određuju lokalne samopurave. Ako posmatramo celu Srbiju, taksi je najskuplji u Beogradu. Recimo, u Novom Sadu start košta 140 dinara, a u Nišu 110, Požarevcu 90, Jagodini samo 25, dok u Zaječaru ne košta ništa.
Za pet godina 1.000 novih taksista
Osim poskupljenja i usaglašavanja cena na godišnjem nivou, na sastanku između taksista i vlasti bilo je reči i o formiranju radnog tela za davanje predloga za izmene zakonskih i podzakonskih akata, uvođenju novih žutih traka u gradu i postavljanju kamera za njihov nadzor, uređenjutaksi stajališta, pojačanoj kontroli nelegalnih taksi prevoznika, kao i uvođenju novih taksi prevoznika u sistem, kojih u Beogradu trenutno ima skoro 6.000.
„Staviće se između 30 i 50 novih kamera koje će snimati sve prekršioce koji koriste žutu traku mimo Zakona. Nama je cilj da javni prevoz funkcioniše što bolje i što brže. Sad razmišljamo da uvedemo 100, 200 automobila da bismo dobili na kvalitetu prevoza i obnovilitaj broj. Studija koju je takođe radio Saobraćajni fakultet je rekla da u narednih pet godina treba da se pusti 1.000 novih automobila u taksi sistem. To znači da bi oko 200 vozila godišnje trebalo da bude pušteno“, predočava Bijelić.
11 Februar 2022, 12:33