Makedonci u Carigradu: Vaseljenski „papa“ uz podršku Vašingtona vodi ka velikom pravoslavnom raskolu
Sastankom sa delegacijom nekanonske makedonske pravoslavne crkve, patrijarh vaseljenski Vartolomej nastavio je da ide neopapističkim putem i stvara nove raskole u pravoslavlju, uz podršku zapada.
SputnikKontakti Vaseljenske patrijaršije i raskolničke makedonske prvoslavne crkve (MPC), koju su napravili jugoslovenski komunisti nisu od juče, kaže za Sputnjik verski analitičar Željko Injac.
MPC u Carigradu kao kanonska crkva
Delegacija MPC, koju su činili episkop antanijski, iguman Bigorskog manastira sa svim duhovnim čedima monaškog bratstva i sestrinstva iz četiri manastira – Bigorskog, Rajčice, Prečiste i Knežino, 15. decembra se u sedištu Carigradske patrijaršije sastao sa carigradskim patrijarhom Vartolomejem.
Na
fotografijama koje je objavio sajt Bigorskog manastira, vidi se svečani doček u Patrijaršijskoj sabornoj crkvi, kome je prisustvovao i mitropolit halkidonski Emaniul.
Ovo je prvi put da je delegacija ove nepriznate crkve, sa tolikim brojem monaha, primljena od carigradskog patrijarha i da joj je odano poštovanje kao da su kanonska struktura.
Carigradski patrijarh kao papa
Injac podseća da je bilo i ranije nekih izjava iz Carigradske patrijaršije da će gledati da budu faktor koji će rešiti probleme u celom pravoslavnom svetu, pa između ostalog i taj koji se tiče jurisdikcije Srpske pravoslavne crkve, iako niko iz SPC od njih nije tražio posredovanje.
„Carigradska patrijaršija se postavlja kao jako bitan faktor u pravoslavlju, krenuli su sa tom neopapističkom teologijom, po kojoj je vaseljenski patrijarh neki pravoslavni papa bez koga se ništa ne može, a zapravo je samo mirođija u svakoj čorbi, a svakako se sve bez njega i dalje može“, kaže naš sagovornik.
Podseća na pokušaj da se od nekoliko frakcija raskolnika kreira jedna tzv. Ukrajinska crkva, iako Ukrajinska crkva postoji pod Moskovskom patrijaršijom i dodaje da se Vaseljenska patrijaršija meša u jurisdikcije drugih, pomesnih pravoslavnih crkava u dijaspori, pre svega u zapadnoj Evropi i Americi.
Podrška Vašingtona bezobzirnom Carigradu
Postoji jaka linija koja opredeljuje Carigrad u toj novoj teologiji i novom nastupu i da je ovo prvi put u istoriji da se Carigrad ponaša tako bezobzirno i da uopšte ne pita druge pomesne crkve, niti ga zanima šta one imaju da kažu, a da se meša u njihov prostor.
Carigrad za takvo ponašanje ima podršku zapada, Vašingtona pre svega zbog geopolitičke situacije i odnosa zapada prema Rusiji, jer Vašingtonu odgovara da se na neki način pomesne pravoslavne crkve izoluju ili odvoje od Rusije, zbog čega Zapad daje i političku i finansijsku podršku Vaseljenskoj patrijaršiji.
Neopapizam Vartolomeja – pretnja velikim raskolom
Zato se slobodno može reći da otuda proizilazi taj bezobrazluk Carigradske patrijaršije i samog Vartolomeja, a u kom će pravcu to ići dalje, to sad niko ne može da predvidi, ocenjuje Injac.
„Ima mnogo Grka episkopa i običnog sveštenstva koji negoduju zbog takvog odnosa Carigrada prema drugim pomesnim crkvama, neopapističkog stava, odnosa prema ruskoj crkvi, mešanja u jurisdikcije drugih pomesnih crkava, ali nažalost, jedan deo episkopata, da li pod ucenom ili pritiskom, ne znam, priznao je ukrajinske raskolnike i otprilike su klimoglavci na sve ono što vaseljenski patrijarh traži od njih“, smatra Injac.
A to je i dalje ozbiljna pretnja velikom raskolu unutar celog pravoslavlja, ali pre svega govori o tome koliko je nisko pala carigradska patrijaršija i koliko se sam vaseljenski patrijarh iskompromitovao.
„Majka crkva“ kao maćeha umešaće se i u crnogorsko pitanje
Injac ističe da MPC takva kakva jeste ne može opstati samostalno i da je SPC više puta pokušala da joj izađe u susret da se reši problem kog su napravili komunisti, međutim zbog odnosa Zapada prema Srbima, Makedoncima nije dozvoljeno da prihvate bilo kakvu srpsku pomiriteljsku ruku.
Tražilo se neko rešenje da posreduju druge veće pravoslavne crkve, Ruska, pa Grčka, ali niko nije otišao tako daleko u nastojanju da se MPC na kraju integriše u pravoslavlje kao Carigradska patrijaršija, a to ide istim putem kojim se išlo i sa ukrajinskim raskolnicima.
Iz Vaseljenske patrijaršije nekoliko puta su izjavljivali da će kao „majka crkva“, mada se ponašaju kao maćeha, rešiti problem u Makedoniji i svugde u svetu gde ih ima, tako da Injac smatra da će se Vaseljenska patrijaršija na kraju umešati i u crnogorsko pitanje.
„Autokefalnost“ po ukrajinskom modelu
„Ako se desi da Vaseljenska patrijaršija prizna MPC to će biti pod istim uslovima pod kojima je i ukrajinska priznata a to je neka poluautokefalnost, potpuna zavisnost od Vaseljenske patrijaršije u svakom smislu. Na kraju krajeva videli smo u Ukrajini da čak i njihovi raskolnici kad su ušli u tu priču kažu pa ovo nije nikakva autokefalnost, mi sad u svemu zavisimo od Carigrada. Neki od njih se bune i izlaze iz te priče“, ističe Injac.
A tako će biti isto i sa Makedoncima ukoliko pristanu da im posreduje Carigrad koji nema nikakvog osnova i prava da p osreduje, umesto da sednu sa Srbima i dogovore šta će i kako dalje.
„Dobiće autokefalnost od Carigrada verovatno, ali takvu da oni neće postojati nikako. Kod Srba su postojali nekako, a pod Carigradom neće nikako jer će dobiti poluautokefalnost koja će se na kraju pretvoriti u ništa. Moraće ići kod carigradskog patrijarha da pitaju kog popa da postave u nekom makedonskom selu i da li to uopšte smeju“, zaključio je Injac.