Vlada Srbije usvojila je u sredu izmene Zakona o porezima na imovinu u delu koji se odnosi na obračun poreza na prenos apsolutnih prava pri kupoprodaji upotrebljavanih vozila između fizičkih lica. Novine koje donose ove izmene trebalo bi da, po usvajanju u parlamentu i početku primene od poslednjeg dana marta 2022, ubrzaju proceduru preregistracije vlasništva na novog vlasnika, prenosi potrošač.info.
Zakonom se, za kupoprodaju između građana, ukida sadašnja procedura podnošenja poreske prijave, a uvodi se samooporezivanje.
Dokaz da je plaćen ovaj porez, po stopi od 2,5 odsto, i dalje će biti potreban da bi se automobil preregistrovao na novog vlasnika, odnosno podneo zahtev za promenu saobraćajne dozvole.
„Izuzetno, kad navedeni obveznici imaju pravo na poresko oslobođenje, porez će se i dalje utvrđivati rešenjem poreskog organa, pa će se promena saobraćajne dozvole vršiti uz taj dokaz (bez plaćanja poreza)“, pojašnjavaju u Ministarstvu finansija.
Vrednost polovnog vozila iz kataloga AMSS više se neće uzimati kao osnov za obračun ovog poreza.
„Izmenama se predlaže da osnovicu poreza na nasleđe i poklon i poreza na prenos apsolutnih prava kod prenosa prava svojine na upotrebljavanom motornom vozilu ne čini tržišna vrednost, već vrednost koja se utvrđuje primenom elemenata koje čine radna zapremina motora vozila, snaga motora vozila i koeficijent starosti vozila, po formuli: (320 X radna zapremina + 6.400 X snaga motora) X koeficijent starosti vozila“, objašnjava Ministarstvo finansija kao predlagač zakona.
Pri ovom obračunu, u pomenutu formulu unosi se radna zapremina motora vozila izražena u kubnim centimetrima, snaga motora izražava se u KW, dok se koeficijent starosti vozila precizira zakonom, tako da se za polovnjake stare do i preko jedne navršene godine starosti računa 100%.
Za vozila preko navršene dve godine starosti koeficijent je 90%, zatim preko tri godine starosti 80%, preko navršene četiri godine starosti 70%, preko pet navršenih godina starosti 60%.
Sledi koeficijent od 50% za polovnjake preko navršenih šest godina starosti, 45% za vozila preko navršenih sedam godina starosti, 40% za vozila preko navršenih osam godina starosti, 35% za vozila preko navršenih devet godina starosti.
Najniži koeficijent, od 10%, računa se za vozila preko navršenih deset i više godina starosti.
Dobijeni dinarski iznos predstavlja osnovicu za oporezivanje po nepromenjenoj stopi od 2,5 odsto.
Samooporezivanje, bez podnošenja poreske prijave Poreskoj upravi, važi samo u slučaju kada građanin kupuje polovno vozilo od drugog građanina. Kada je prodavac firma – nema promena u odnosu na sadašnji način obračuna poreza, uz poresku prijavu.
„Obveznicima poreza na dodatu vrednost i pravnim licima porez će se i dalje utvrđivati rešenjem, s obzirom na to da je prenos koji vrše ova lica u propisanim slučajevima izuzet od oporezivanja porezom na prenos apsolutnih prava, a tu činjenicu nije nadležan da utvrđuje i ceni organ koji vrši za promenu saobraćajne dozvole“, navodi se u obrazloženju Predloga zakona o porezima na imovinu.
Porez koji se utvrđuje samooporezivanjem plaćaće se u propisanom iznosu, na propisani račun za uplatu javnih prihoda, do podnošenja zahteva za promenu saobraćajne dozvole, predviđeno je zakonom.
„Kad se prenos vlasništva vrši između ostalih lica, kao i u slučajevima prenosa između fizičkih lica za koje je propisano poresko oslobođenje, porez će se i dalje utvrđivati rešenjem poreskog organa (iz razloga što je prenos između tih lica u slučajevima propisanim članom 24. Zakona izuzet od oporezivanja, a tu činjenicu, odnosno postojanje prava na poresko oslobođenje, nije nadležan da ceni organ nadležan za promenu saobraćajne dozvole). Kad postoji poreska obaveza, porez utvrđen rešenjem plaćaće se (kao i do sada) u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja. Kad je poresko oslobođenje utvrđeno rešenjem, promena saobraćajne dozvole vršiće se bez dokaza o plaćenom porezu“, navodi se u obrazloženju zakona.