Ministar građevine, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović uručio je generalnom direktoru ogranka Kineskih železnica u Srbiji Džou Sinu rešenje o građevinskoj dozvoli za deonicu Novi Sad – Subotica – državna granica sa Mađarskom – Kelebija.
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić je ukazao da je taj projekat praktično bio početak saradnje Srbije i Kine, veliki projekat koji je odobrio kineski predsednik Si.
„To znači da za koji dan krećemo u fizičku izgradnju tog dela pruge koja će da spoji Srbiju sa Mađarskom i celom zapadnom Evropom“, rekao je Vučić.
Ponovio je da će za tri meseca vozovi od Beograda i Novog Sada ići novom prugom, a značaj modernizacije pruge ilustrovao je rečima, „da je za nas 200 kilometara na sat, kao kad vi u Kini idete maglevom 600 kilometara na sat“.
Radovi se trenutno obavljaju na deonicama od Beograda do Stare Pazove u dužini od 34,5 kilometara na kojoj rade kineske kompanije „Čajna komjunikejšen konstrakšen kompani“ i „Čajna rejlvej internešenel“, kao i na relaciji Stara Pazova – Novi Sad u dužini od 40,4 kilometra koju gradi ruski RŽD Internešenel.
Pruga od Beograda do Novog Sada bi, prema ranijim najavama, trebalo da bude otvorena za saobraćaj do marta.
Potpisivanje ugovora sa kineskom delegacijom
© Sputnik / Lola Đorđević
Momirović je rešenje uručio na plenarnom sastanku delegacije Srbije i Kine, koji u Palati Srbija predvode predsednik Srbije Aleksandar Vučić i državni savetnik i ministar spoljnih poslova Kine Vang Ji.
Prethodno su Vučić i Vang imali tet-a-tet sastanak.
Šef kineske diplomatije je u sredu doputovao u dvodnevnu posetu Srbiji.
Komercijalni ugovor o modernizaciji i rekonstrukciji mađarsko-srpske železničke veze na teritoriji Srbije za deonicu Novi Sad –Subotica – državna granica (Kelebija), vredan 943 miliona evra potpisan je 2018. godine sa konzorcijumom kineskih kompanija „Čajna komjunikejšen konstrakšen kompani“ i „Čajna rejlvej internešenel“ i Infrastrukturom železnice Srbije.
Ugovor o kreditu za ovaj projekat sa kineskom Eksim bankom.
Projekat izgradnje pruge za velike brzine između Novog Sada i Subotice obuhvata trasu dvokolosečne pruge i stanice sa objektima na pruzi, rekonstrukciju i modernizaciju železničkih čvorova Novi Sad, Vrbas i Subotica, denivelaciju ukrštanja pruge sa drumskim i pešačko-biciklističkim stazama, kao i ugradnju elektrotehničke infrastrukture koja omogućava bezbedno odvijanje saobraćaja projektovanim brzinama i uvođenje evropskog sistema upravljanja železničkim saobraćajem.
Pruga Novi Sad – Subotica duga je 108,2 kilometra i na toj trasi biće izgrađeno ukupno 49 podvožnjaka, nadvožnjaka i sličnih objekata.
Projektom je predviđena rekonstrukcija devet železničkih stanica, (Novi Sad, Sajlovo, Kisac, Stepanovićevo, Zmajevo, Backa Topola, Žednik, Naumovićevo i Subotica), kao i tri nove stanice sa staničnim kapacitetima (Rumenka, Vrbas i Lovćenac). U Vrbasu će biti izgrađen i vijadukt dužine 1,6 kilometra.
Projekat modernizacije pruge Novi Sad – Subotica podrazumeva primenu evropskih standarda interoperabilnosti.