Evropska komisija je ovog meseca iznela planove o uvođenju Mehanizma za prilagođavanje granice ugljenika (CBAM) od 2026. godine, odnosno o carini na CO2, tako da će neke kompanije koje izvoze u Evropsku uniju morati na granici da plaćaju taksu za robu sa intenzivnim emisijama ugljenika tokom proizvodnje, kao što je na primer čelik.
"CBAM je u osnovi jednostrana mera kojom se pitanje klimatskih promena širi na trgovinski sektor. Ona krši principe Svetske trgovinske organizacije (STO) i ozbiljno će potkopati uzajamno poverenje u globalnoj zajednici i izglede za ekonomski rast", rekao je Lju Joubin, portparol Ministarstva za ekologiju i životnu sredinu na brifingu za medije, prenosi Rojters.
On je ponovio stav Kine da bi odgovor svake zemlje na klimatske promene trebalo da uzme u obzir nivo njenog ekonomskog razvoja, te da će CO2 carina ozbiljno naštetiti spremnosti i sposobnosti zemalja da rešavaju taj problem.
Kao vodeći svetski proizvođač industrijskih sirovina, poput čelika i cementa, Kina bi mogla najviše da trpi od programa pograničnih carina, naveli su istraživači Centra za industrijski razvoj i upravljanje životnom sredinom sa Univerziteta Cinghua u jednom radu objavljenom u maju.
Dodali su, međutim, da će taj uticaj s vremenom iščileti i da nema dokaza da će carina dugoročno imati negativan uticaj na razvoj Kine.
Klirinška kompanija „Gvotai Junan Fjučers“ objavila je u komentaru povodom plana Brisela da bi pogranični porez na CO2 mogao da podstakne Kinu da referentne cene EU na ugljenik uzme kao bazu u svom nacionalnom sistemu trgovanja emisijama, preneo je B92.
Od kada je 16. jula pokrenuta kineska dugo očekivana šema trgovine emisijama, zabeležen je ukupan obim trgovine od 4,83 miliona tona po prosečnoj ceni od 51,7 juana (6,8 evra) po toni. Poređenja radi, prosečna cena na tržištu uglenika u EU je veća od 50 evra, navodi Rojters.