Ruske „Crne ajkule“ u svom prvom pohodu /video/

Jurišni helikopter Ka-50 poleteo je 6. januara 2001. godine sa aerodroma Severni u Groznom, tada je pilot po prvi put u realnim okolnostima testirao taktiku i naoružanje „Crne ajkule“.
Sputnik
Sa ciljem da uđu u ratnu zonu, dva Ka-50 i Ka-29 - helikopter za navođenje, letela su iz Toržka u Čečeniju. Borbenu udarnu grupu pratio je helikopter Mi-8. „Crne ajkule“ su stigle na odredište 26. decembra 2000. godine u potpunoj tajnosti, jer su teroristi obećali milion dolara za uništenje Ka-50.

Na tom mestu bila je raspoređena borbena udarna grupa, zaštićena zemljanim bedemom i trupom helikoptera koji se više nije koristio, dok su noću o bezbednosti brinula i vozila aerodromske službe. Veća doza predostrožnosti nikad nije na odmet. Teroristi su pokušali da priđu Ka-50 kroz kanalizacione otvore, ali su stražari prozreli njihove namere.

Rusiji isporučeni svi „Aligatori“ Ka-52 za ovu godinu

Iako militanti više nisu imali prenosne protivavionske raketne sisteme, Ka-50 je imao blindirana bočna stakla i dodatnu zaštitu poda kokpita. Dodata je bila i digitalna kamera koja snima sve što pilot vidi, uključujući i ono što vidi kroz nišan.

Piloti iz Toržka su nekoliko dana pratili šta se dešava na ratištu, a zatim su krenuli na maskirane punktove i magacine. Svi ciljevi su bili uništeni.

Velika prednost Ka-50 bio je raspored trokrakih rotora, što je helikopteru omogućilo manevrisanje u planinama bez velikih poteškoća. Jednom, da bi izbegao liticu, pilot je morao da se uzdigne vertikalno i premaši sve karakteristike projektovane brzine - dostigao je 30 metara u sekundi.

„U planinama bi trebalo leteti samo na ovom helikopteru“, kaže Sergej Zolotov, šef odeljenja 344. centra za borbenu obuku i prekvalifikaciju letačkog osoblja vojske.

Piloti Mi-24P iz helikopterskog puka Vjazemski, koji su leteli uporedo sa „Crnim ajkulama“, priznali su da nisu bili spremni da prate Ka-50 i tada su piloti iz Toržka počeli da upravljaju i „Krokodilima“.

Ciljevi su bili obično vojni kampovi, skladišta municije, zemunice i skloništa. Većina se nalazila u klisurama, na padinama i vrhovima planina, ali ipak, piloti su radili besprekorno.

Jurišni helikopteri Ka-52K „Katran“ spremni za serijsku proizvodnju /video/

Dobro zamaskirana zemunica u blizini naselja Komsomoljsko na ulazu u klisuru je pronađena 9. januara. U blizini je bila osmatračnica. U uslovima ograničenog vazdušnog prostora, pilot Ka-50 uspeo je da se približi i ispali nenavođene rakete S-8. Skladište municije je bilo uništeno. U međuvremenu je helikopter Mi-24 „srušio“ osmatračnicu.

Borbena udarna grupa odletela je 6. februara u misiju u područje južno od sela Centoroj. Tamo je u šumi otkriven kamuflirani i utvrđeni kamp militanata, u čijem su središtu bile primećene kamene kuće.

Uprkos ograničenoj vidljivosti, Ka-50 je napao i sa tri kilometra ispalio dve navođene rakete „Vihor“, koje su uz pomoć moćne visokoeksplozivne bojeve glave, potpuno uništile zgrade. Ciljevi su uništeni u jednom potezu.

Borbena udarna grupa je 14. februara u punom sastavu odletela u pravcu planina pored sela Duba-Jurt i Hatuni gde su piloti pronašli i uništili osam ciljeva.   

Za 45 dana helikopteri Ka-50 i Ka-29 su ispalili 929 raketa, najviše raketa S-8. Tokom leta su korišćeni i topovi 2A42 sa 30-milimetarskom municijom, ukupno je potrošeno 1.600 metaka. Borbena grupa nije imala ni jedan gubitak.

Pročitajte još:

Komentar